De ict-sector staat erom bekend dat er vaak wordt overgewerkt. Onderzoek bevestigt dat ict-managers extra uren maken tegen weinig tot geen vergoeding. Toch hebben de meeste Nederlandse ict-dienstverleners een overwerkregeling.
Ict’ers maken veel overuren, maar krijgen daar meestal niet voor betaald. Uit onderzoek van het Britse Chartered Management Institute onder 107 ict-managers blijkt dat 83 procent van de managers meer werkt dan het aantal uren dat in het contract vermeld staat. Huug Brinkers, bestuurder bij vakbond De Unie, denkt dat de cijfers vergelijkbaar zijn met die in Nederland.
Brinkers herkent het beeld dat er vaak geen vergoeding wordt gegeven voor overwerk. "In de ict zijn veel taakgerichte functies. Er wordt betaald voor het uitvoeren van een taak en het maakt niet uit of daar dertig, veertig of vijftig uur aan gewerkt wordt. Zolang de taak maar af is", zegt hij. Het is volgens hem bovendien lastig om te bepalen of bijvoorbeeld de reistijd bij ambulante functies ook als overwerk kan worden gezien. Hij vindt dat werknemers ervoor moet waken dat ze niet constant te veel uren maken.
Overwerkvergoeding
Dienstverleners staan erom bekend dat er vaak overgewerkt wordt. De meeste Nederlandse ict-dienstverleners hebben een vergoeding voor overwerk. Getronics PinkRoccade geeft werknemers met een salaris van minder dan 3600 euro bruto per maand een overwerkvergoeding. "Maar deze vergoeding is ook conjunctuurgevoelig", zegt Brinker. Met de hoge salarissen in de ict-sector moet de grens nu naar boven worden bijgesteld, vindt de vakbondsbestuurder. Als voorbeeld noemt hij Raet, een bedrijf dat deze salarisgrens naar boven heeft bijgesteld.
Bij Capgemini is de overwerkvergoeding gekoppeld aan de rol die een werknemer heeft in het bedrijf. Woordvoerder Madelon Kaspers: "Het ligt aan het niveau of iemand compensatie krijgt of niet." Capgemini stimuleert het niet, maar het gebeurt wel dat werknemers langere dagen moeten maken. "Er wordt nauw naar gekeken. Maar ook de medewerker zelf moet in de gaten houden of hij niet te lange dagen maakt. Ons tevredenheidsonderzoek onder medewerkers toont aan dat werknemers tevreden zijn over de balans tussen werk en vrije tijd, maar deze staat wel onder druk, bijvoorbeeld door het vastlopen van het verkeer op de Nederlandse wegen."
Hoe vaak werk jij meer uren dan dat er in je contract vermeld staan? Hoe normaal vind je het dat een ict’er moet overwerken? Welke vergoeding staat er tegenover? Laat het ons weten.
Ik heb een aantal problemen met dit onderzoek, of liever gezegd: er ontbreekt een aantal zaken.
1. Er is een onderzoek gehouden onder ICT-managers en vervolgens worden de resultaten overgeslagen naar alle ICT-medewerkers ongeacht hun rol of functie. Dit lijkt me niet juist, en de conclusies die worden getrokken zijn in elk geval niet meer gestaafd door het onderzoek. Er ontbreekt dus een gelijkwaardig en representatief onderzoek onder overige rollen.
2. Er is nergens vermeld wat het aantal uren is dat in het contract staat van de werknemer. Als iemand een 32 uren contract heeft is de kans van overwerk vele malen groter dan iemand die een 40 uren contract heeft, terwijl ze beiden wellicht evenveel uren werken.
3. Wat wordt gezien als overwerk? Als ik een half uur langer op kantoor blijf is dat meteen overwerk? Ook als ik die dag een half uur langer heb geluncht? Of de dag ervoor een half uur eerder naar huis ben gegaan (voor bijvoorbeeld een afspraak bij de tandarts)? In de ICT-wereld (en zeker in de consultancy) wordt regelmatig gecompenseerd voor verloren gegane uren. Een afspraak/vergadering met je staff manager mag vaak niet worden doorbelast aan de klant, maar de uren moeten wel gemaakt. Is dat overwerk (dat laatste vind ik wel overigens).
4. Als ik om wat voor reden ook om 18:00 of later pas iets kan doen (implementatie gebeurt vaak buiten kantooruren om en 18:00 uur is in sommige gevallen een meevaller), is dat overwerk? Ook als ik weet dat ik het de volgende dag kan compenseren (dus later op werk kan komen)?
De definitie van overwerk is niet gegeven en daarmee zijn de resultaten lastig te verifieren.
Ja, ik ben regelmatig na m’n contractuele uren op kantoor aanwezig, maar dat hoeven niet per se overuren te zijn.
Overwerk kan normaal zijn, maar als het structureel wordt moet eerst worden gekeken naar de oorzaak. Is er teveel werk, of te weinig uren als gevolg van 32 of 36 uren contract, in het eerste geval moet er gewoon een collega worden bijgeschakeld in het tweede geval moet goed met de werkgever worden overlegd. Wellicht is er onterecht iemand met een 32 urig contract op een 40 uren job gezet. Incidenteel overwerk kan gebeuren, in welke beroepsgroep ook.
Ik werk af en toe een uurtje over, maar laat dat niet uitbetalen. Daar gaat zo enorm veel belasting van af, dat het helemaal niet rendabel is. Het zou mooi zijn als er een regeling was waarmee je overuren kon laten uitbetalen in bijvoorbeeld computer hardware, ik denk dat daar veel animo voor zou zijn.
Indien bij ontslag namen, gepresteerde uren nog staan, wat moet hiermee gebeuren, moeten die worden uitbetaald, ook al wil de WN dit zelf niet, of mogen die opgenomen worden? Wie bepaalt dit?
@Henk-Jan
Dat is ten eerste beloning in natura. Moet je ook belasting over afdragen.
Ten tweede zou een ict’er met partner en gezin waarschijnlijk liever meer tijd met hen doorbrengen. Ik merk dat ik de laatste tijd mijn Mac thuis minder gebruik, omdat ik graag andere dingen wil doen dan op het werk. En wat moet je met computerhardware als je geen tijd hebt om ermee te spelen?
Op projecten met veel onverwachte voorvallen wordt door de projectleiders standaard ongeveer 1 a 2 uur overgewerkt.
Ik zie mensen die geen overuren bij de klant en hun werkgever declareren omdat ze bang zijn dat ze dan door hun werkgever als “gemakkelijk” te boek komen te staan om nog meer billable uren te maken.