Wat mij opvalt, is dat iedereen over datastorage praat. Diverse gebeurtenissen hebben dit onderwerp dan ook behoorlijk actueel gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de reeks terroristische aanslagen en de toenemende natuurrampen. Datastorage is hot!
Echter, voor veel mensen is het een doorn in het oog: computers en alles wat daarmee te maken heeft. Gebrek aan kennis zorgt voor vele frustraties op de werkvloer. Zo kan mijn advocaat mij vast en zeker alles vertellen over de Nederlandse rechtsgang, maar weet hij ook hoe hij zijn datastorage goed moet structureren? Wat gebeurt er als zijn computer crasht en hij al zijn bestanden kwijt is? In dit geval kan ik niet anders zeggen dan: schoenmaker, blijf bij je leest!
In veel gevallen gaat datastorage bij de gemiddelde werknemer het verstand te boven. Door het uit te besteden aan de professional weet hij zeker dat zijn belangrijke data goed wordt opgeslagen en direct kan worden teruggehaald als dat nodig is. In het geval van de advocaat betekent dit niet meer en niet minder dan dat hij zich bezig kan houden met zijn expertise en zijn datastorage kan overlaten aan de professional. Daarom maakt ‘storage as a service’ in 2008 een flinke sprong voorwaarts.
Daarnaast wordt binnen organisaties de ICT-infrastructuur vaak niet efficiënt gebruikt. Zo is data bijvoorbeeld vaak meerdere keren opgeslagen, waardoor meer capaciteit wordt gebruikt dan eigenlijk noodzakelijk is. Servers zijn vaak niet goed beveiligd en staan in serverruimtes die niet geschikt zijn. Dit zijn problemen die algemeen herkend worden en waardoor bedrijven vaak te maken hebben met onnodige risico’s en kosten. Om deze risico’s en kosten zoveel mogelijk te verkleinen besteden organisaties hun dataopslag steeds vaker uit. Hierdoor hoeven organisaties niet meer zelf servers aan te schaffen en halen zij naast opslagcapaciteit ook de kennis van de expert in huis, waardoor de klant gegarandeerde SLA’s kan krijgen voor zijn datarecovery.
Een ander groot voordeel van ‘storage as a service’ is dat het kostenbesparend is. En dat zal velen als muziek in de oren klinken. Aanbieders van storagediensten kopen storageruimte in grote hoeveelheden in, waardoor de ruimte goedkoper kan worden aangeboden aan organisaties. Daarnaast
wordt ‘storage as a service’ steeds vaker ingezet als uitwijkdienst of het aanwenden van (tijdelijke) extra opslagcapaciteit. Niet iedere organisaties heeft de mogelijkheid om te investeren in de eigen storageomgeving, waardoor organisaties nog eens extra geneigd zijn hun storage uit te besteden.
Kunnen we dan ook stellen dat hosted storage de toekomst heeft?
Phillip Hyde
Managing Director IntelliStorage
Het antwoord op de vraag of Hosted Storage de toekomst heeft zal afhankelijk zijn van een aantal factoren. Deze factoren gelden voor het merendeel van de hosted oplossingen. Kijken we een tijdje terug dan hebben we met zijn allen de trend ASP (Application Service Provider) voorbij zien komen. Hiervan zijn een groot aantal initiatieven gestart en nog een enkele hiervan is op dit moment operationeel. De vraag die gesteld kan worden is of de bedrijven in Nederland en daarbuiten al toe zijn aan Hosted Storage. Aspecten die hierbij van belang zijn vallen in de categorie Security, Beschikbaarheid, Uitwijk en de belangrijkste twee; de bereikbaarheid en de geschiktheid van applicaties. Mocht aan al de aspecten voldaan worden dan is mijn ervaring dat bedrijven het moeilijk vinden om hun data ‘uit handen’ te geven. Dit is een gevoelskwestie en misschien nog wel het grootste struikelblok voor het slagen van Hosted Storage.
Philip heeft in een groot deel gelijk, de markt zal ‘eens’ naar managed storage / storage as a service gaan.Dit zal echter pas gebeuren als de bandbreedte in ruime mate beschikbaar is; lees glas ( fiber to the desktop ).Pas dan is lokatie (opslag van de storage) niet meer van belang.Tot die tijd zal zeker het MKB nog naar andere oplossingen zoeken, hoewel wel met zekerheid te stellen is dat tape geen alternatief meer is. We, bij BackupAgent, zien een opkomst van Backup as a Service (BaaS), hier behoudt de ondernemer tegen geringe kosten zelf de controle, heeft altijd toegang tot de data, én kan snel restoren bij een disaster. Bovendien kan de reseller (die het management kan doen en proactief kan opereren) hem snel helpen met nieuwe hardware, inclusief de data. De opkomst van deze managed services is de komende jaren zeker nog niet uitgegroeid!Roland SarsBackupAgent
Storage as a Service blijft een nichemarkt. De zogenoemde Utility Storage is al in gebruik bij grote bedrijven in Nederland, de systemen staan dan bij de klant in hun eigen datacenter en per gebruik en service level wordt er betaald. Deze bedrijven hebben voldoende schaalgrote om hier voordeel van te hebben.Hosted storage waarbij de opslag elders staat zal door de verbinding te weinig prestaties leveren. WAN’s zullen altijd factoren langzamer zijn dan Storage (Area) Netwerken. Wel is er een markt voor hosted archiefopslag, back-up en uitwijk. Dan is de lagere bandbreedte geen beperking.Kleine bedrijven, zoals de genoemde advocaat, huren al expertise in. Meestal bij hun reseller die het beheer voor hen doet, soms zal zijn slimme neefje het doen. Dit soort bedrijfjes zal in de toekomst ASP diensten overwegen om kosten te verlagen, mobiliteit en betrouwbaarheid te verhogen.Remko Westrik, Manager HP StorageWorks Nederland
(Ik moet hierbij meteen denken aan de KPN reclame waarbij een complete desktop via internet wordt gerestored in 2 seconden en 1 druk op de knop)Ik weet eerlijk gezegt niet wat ik van hosted storage moet denken. Aan de ene kant is het misschien een uitkomst voor de klant, aan de andere kant, een ver-van-mijn-bed show. De problemen voor mij liggen in connectivity, flexibiliteit, performance, controle en kennis. Bij veel bedrijven wordt extra capaciteit “op de groei” gekocht. Dit betekend dat bij een groei scenario een storage beheerder direct kan overgaan tot het aanmaken en presenteren van de disk. Er is geen “toestemming” nodig voor het aanschaffen van extra capaciteit, oftewel extra disken en/of ruimte. Dit bevorderd de flexibiliteit van de organisatie, en minimaliseerd de “time to market”. In veel gevallen kan de aanschaf van extra disken weken tot zelfs maanden duren. Op het gebied van kennis kan ik mij voorstellen dat bedrijven naar outsourcing of “as a service” oplossingen kijken. Het opleiden van personeel kan wat kosten, en skilled personeel aannemen kost geld. Ik kan echter uit ervaring spreken dat investeren in kennis loont. Veel bedrijven gebruiken hun apparatuur maar voor de helft, failover situaties mislukken, performance problemen door denkfouten of verkeerde keuzes, en backups lopen vele uren door mis-configuratie. Dit probleem kun je oplossen door diensten van outsourcers of “as-a-service” providers af te nemen. Ik denk dat we nog ver van de “utility storage” staan, en indien het komt, er maar een beperkte hoeveelheid klanten echt nut van zal ondervinden.
Hosted storage heeft toekomst, jazeker, maar niet dé toekomst.De vraag of je je gegevensopslag door derden wilt laten beheren, hangt natuurlijk af van het soort gegevens waar het om gaat – even los van performanceperikelen. Wil ik een goed versleutelde back-up van mijn data door een partij laten opslaan als die dat veiliger en beter kan dan ik? Nou, graag! Maar wil ik ook dat mijn actieve data bij een partij wordt ondergebracht? Dat weet ik nog zo net niet, ook niet als er hoge service levels worden aangeeboden. Een Service Level Agreement is uiteindelijk een stukje papier. Als mijn storage provider een probleem heeft, bijvoorbeeld door grootschalige datacorruptie, dan kan ik met dat papiertje zwaaien wat ik wil, maar mijn business stokt op dat moment, en mijn leveranciers, klanten en in ultimo ook de belastingdienst zullen geen boodschap hebben aan mijn gezwaai. Ik ben en blijf verantwoordelijk voor mijn gegevens – ook als ik die door een ander laat beheren. Op het moment dat ik die verantwoordelijkheid – of op zijn minst een deel daarvan – wil afwentelen op mijn storageleverancier, dan zal het prijsvoordeel opeens een stuk minder groot zijn. De laatste overweging die men zal moeten maken, is de migratieclausule. Stel nu eens dat ik 20 TB aan data bij een partij heb ondergebracht, en ik wil die relatie beëindigen, hoe zit het dan precies met het overhevelen van mijn data? Is daar een procedure voor, krijg ik gratis toegang tot het data center om de data de kopiëren, of heeft heel veel voeten in aarde? wat gebeurt er met mijn data als ik in een juridisch conflict beland? Stuk voor stuk vragen die je als klant beantwoord wilt zien vóór je je aan storage hosting wilt wagen.Kortom: er zitten meer aspecten aan het uitbesteden van databeheer dan alleen prijs en beschikbaarheid. Om die reden zal er altijd een groot aantal organisaties blijven bestaan die er niet over piekeren om hun primaire data-opslag via hosting te laten beheren. Voor back-up doeleinden zal dit anders liggen, mits de beveiliging van de data goed kan worden geregeld.
Storage (of eigenlijk: de informatie) staat meestal niet op zichzelf maar hoort bij een bedrijfsapplicatie of -proces. Het scheiden van storage en applicatie door slechts storage als SaaS aan te bieden en de applicatie te laten staan waar die staat, werkt alleen als er een tolerantie (“loose coupling”) is vanuit de applicatie voor de traagheid van het netwerk of de afwezigheid van de data (denk maar aan de recente commotie rondom de Amazon S3 storage problemen). Is die tolerantie er niet dan zul je de storage met applicatie en al elders moeten onderbrengen. Bestaande applicaties zijn hiervoor minder geschikt, maar de nieuwe trend is “SaaS” waarin de eerste S niet staat voor Storage maar voor Software. Denk aan het succes van bijvoorbeeld Salesforce.com – zij bieden geen storage service maar een complete hosted CRM web applicatie. Storage speelt slechts een rol op de achtergrond en hier merkt de klant niets van. Hoewel er ook met dit concept nog wel wat uitdagingen zijn zal dit uiteindelijk de meeste mogelijkheden bieden.
De belangrijkste vraag is welk probleem er word opgelost met storage als een service. Afgelopen jaren heb ik veel initiatieven gezien die allen gefaald hebben. Blijkbaar was de “pijn” die zij oplosten niet groot genoeg. Storage als een service introduceert veel technische vraagstukken die bij intern gebruik niet optreden die allen de prijs verhogen en flexibiliteit verlagen. De meeste redenen zijn hierboven al beschreven zoals bandbreedte van de verbindingen en de hieraan verbonden kosten maar ook de exit scenario’s, security en het juridische aspect. Het uitganspunt voor een provider is vaak het het delen van een oplossing over meerdere klanten maar ook dit brengt de nodige problemen met zich mee waardoor deze deelbaarheid tegenvalt. In praktijk zijn juist de high end systemen hiervoor geschikt maar juist deze hebben een veel hogere prijsstelling terwijl juist een lagere prijs waarschijnlijk de grootste drijfveer is voor outsourcing. Voorlopig zal er voornamelijk behoefte zijn aan hosting en beheer van de eigen oplossing en zal storage als een service slechts geschikt zijn voor een beperkte doelgroep. Met name die doelgroep die geen behoefte heeft aan een shared oplossing maar juist zoveel storage nodig heeft dat zij de groei van het aantal systemen niet aankunnen. Deze groep is echter meestal zo kapitaalkrachtig dat zij het beheer niet gauw uit handen zullen geven.
Jerry & Frank hebben gelijk in het feit dat ‘Storage as a Service’ alleen goed is in gevallen waar het een business doeleind heeft. Voor vendors en xSP’s die uit de producten kijken is er zeker geen toekomst! Dat is altijd ons uitgangspunt. Je moet in de applicatie lagen zitten! Het gaat niet altijd over prijzen en beschikbaarheid. Dat zijn maar topniveau verkoopargumenten voor de pleisterverkopers. Denk aan de SLA – de SLA van de applicatie of databank. Daar begint het.Natuurlijk in gevallen waar de techniek een bepaalde SLA-doeleind niet kan bedienen (zoals bij onvoldoende bandbreedte), heeft ‘Storage as a Service’ weinig waarde – zeker in een managed disaster recovery omgeving! Daar heb je gelijk in Roland! Maar dat is te eenzijdigd en alleen uit de perspectief van de backup infrastructuur gezien. Wat zijn de RPO en RTO van de klant voor deze specifieke bedrijfsprocessen?Wanneer organisaties ‘Storage as a Service’ als één onderdeel van hun applicatie- of dataprotectie strategie beschouwen – met deskundig advies over de mogelijkheden (en beperkingen), die is toegepast op de behoefte van de klant, heeft het een echte plaats in de markt. Een innovatieve service provider kan hiervan profiteren terwijl klanten een oplossing krijgen die ‘state-of-the technology’ is, lees: betrouwbaar, snel, voldoet aan de SLA(s), policy-based, met automatisch provisioning, helder rapportages, helpdesk, flexibiliteit in betaling en contracten, enz. Uitwijk heeft altijd een element van “think out of the box”, letterlijk en figuurlijk.Het probleem tegenwoordig is dat ‘Storage as a Service’ erg trendy is, dus vele bedrijven springen de markt in terwijl ze geen echt kennis van zaken noch toegevoegde waarde voor eindgebruikers hebben. De klant wil zijn applicatie- en/of database gegevens beschermen. We praten nooit over ‘Storage as a Service’ als “storage on-line”. Dat is onzin. Ja, okee, voor eindgebruikers die alleen maar een extra opslagruimte wil hebben is er een markt voor – in de consumenten- en misschien KB segmenten. Geen SLA. Er is geen plek in de markt voor 500 resellers in Nederland van zo een dienst – tenzij een reseller is een xSP-tje is, die een vinkje op hun website bestelformulier plaatst, die in een extra stelpost voor “backup” op hun maandelijkse rekening resulteert. Just want to make a quick buck! Dat is hoe de markt zo een dienst vaak ziet denk ik. Helaas!In het kader van een echte oplossing die de applicatie lagen toetst is er een markt voor – en onze sterk-groeiende klantenkring voor managed dataprotectie- en virtualserverdiensten is bewijs hiervan. We gaan recht vooruit! Wie wil mee? ;^)