Met ruim 20.000 ondernemers is KHN één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Haar voornaamste taak is het ondersteunen van de leden bij het runnen van hun bedrijf door middel van belangenbehartiging en het geven van gratis informatie en advies. De functie van kenniscentrum wordt op een aantal manieren ingevuld en de webportal www.horeca.org neemt hierbinnen een prominente plaats in.
Een nieuwe Webportal voor Koninklijk Horeca Nederland
'Een megaproject' noemde Anthony van der Klis, hoofd communicatie bij Koninklijk Horeca Nederland (KHN), begin 2004 de vernieuwing van de websites van KHN door Imtech ICT. Begin 2005 is het project met succes afgerond en zijn de webportal www.horeca.org en de regio- en afdelingssites van KHN omgezet in het content management systeem Smartsite.
Kenniscentrum
Met ruim 20.000 ondernemers is KHN één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Haar voornaamste taak is het ondersteunen van de leden bij het runnen van hun bedrijf door middel van belangenbehartiging en het geven van gratis informatie en advies. De functie van kenniscentrum wordt op een aantal manieren ingevuld en de webportal www.horeca.org neemt hierbinnen een prominente plaats in. Om deze portal toegankelijker te maken en makkelijker up-to-date te kunnen houden, besloot KHN haar complete site door Imtech ICT om te zetten in het content management systeem Smartsite.
Gouden combinatie
Om het vinden van informatie op een portal van deze omvang te vergemakkelijken, heeft KHN voor de Aquabrowser als zoekmachine gekozen. De Aquabrowser legt verbanden tussen verschillende zoektermen en levert veel betere resultaten dan een reguliere zoekfunctie. Van der Klis is erg enthousiast over de tandem Smartsite – Aquabrowser. "Echt een gouden combinatie. We hebben nu een prima, gebruiksvriendelijk content management systeem met een uitstekende zoekmachine. Dankzij deze instrumenten is onze communicatie echt op een hoger peil gebracht."
De nieuwe webportal is ingericht op de organisatie van KHN en op haar beurt is KHN weer op Smartsite ingericht om de slag te maken van één webmaster in de oude situatie, naar 30 redacteuren nu. Vervolgens zijn de regio- en afdelingssites in het content management systeem geïntegreerd. "De enige manier om op koers te blijven bij dit megaproject was door als projectleider heel goed het einddoel voor ogen te houden. Je doet het voor de horecaondernemer die snel zijn informatie moet kunnen vinden. Alle andere technische snufjes zijn bijzaak."
Voorwaar geen makkelijke klus, vertelt Anthony van der Klis. "Onze nieuwe website is een portal die bestaat uit 3 lagen. Eén voor iedereen die iets wil weten over onze organisatie, een deel voor leden dat specifiek hun bedrijfsvoering ondersteunt en een intranet voor onze 2000 vrijwillige bestuurders. De hele site wordt onderhouden door 30 redacteuren die met elkaar duizenden documenten beheren. De redacteuren zijn verantwoordelijk voor hun eigen content, en de communicatieafdeling fiatteert de content voordat deze werkelijk wordt gepubliceerd."