Met ruim 180 vestigingen in het land is De Hypotheekshop de grootste onafhankelijke hypotheekadviesketen in Nederland. De Hypotheekshop is een professionele franchiseformule waarbij de aangesloten vestigingen zich profileren als zelfstandige onafhankelijke adviseurs. De zelfstandige vestigingen worden vanuit de Centrale Organisatie van De Hypotheekshop begeleid en ondersteund op diverse gebieden.
Gebruiksvriendelijk, schaalbaar en interactief
Om zowel de Centrale Organisatie als de vestigingen van goede en actuele informatie te voorzien, heeft De Hypotheekshop ervoor gekozen om door LECTRIC – een Value Added Reseller van Smartsite – een intranetsite te laten ontwikkelen. Redenen voor De Hypotheekshop om hierbij voor een op het Content Management Systeem Smartsite gebaseerde oplossing te kiezen, zijn niet alleen de gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid van het systeem maar ook de vele interactiemogelijkheden én de mogelijkheid om eenvoudig een grote verscheidenheid aan plaatjes en grafieken te publiceren.
Volgens Bert van Daalen, manager marketing en communicatie van De Hypotheekshop, leefde bij de Centrale Organisatie al langer de wens om de gegevens met de vestigingen op digitale wijze uit te wisselen. Deze communicatie ging voorheen op papier. Door dit via een intranet te verspreiden, werd een betere snelheid en eenduidigheid van communiceren bereikt. Hierdoor kon op een meer efficiënte manier gewerkt worden.
Rentestanden
Het intranet bevat niet alleen corporate informatie, maar dagelijks worden ook de actuele rentestanden weergegeven. Deze zijn met name voor de vestigingsmedewerkers van groot belang voor het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden. Bert van Daalen zegt hierover het volgende: "De vestigingsmedewerkers hebben pas toegang tot de rentestanden wanneer zij via het intranet een uitgebreid vragenformulier hebben ingevuld." Met de uitkomsten van het vragenformulier krijgt De Hypotheekshop inzicht of de geldverstrekkers hun afspraken uit de service levels nakomen. Op deze manier krijgt De Hypotheekshop enerzijds inzicht in de situatie per vestiging. Anderzijds hebben de vestigingsmedewerkers snel de rentestanden ter beschikking. De onderlinge kennisuitwisseling wordt door deze vorm van interactie dus automatisch gestimuleerd".
Prestige
Bovendien kunnen op deze wijze de verrichtingen per vestiging, hypotheekaanbieder, enzovoorts. worden gecheckt. "Er zit dus een stukje prestige achter waarbij je kunt zien dat bijvoorbeeld Aegon deze periode goed bezig is en de Rabobank wat minder", vertelt Mechteld Broeders die als projectleider namens LECTRIC de ontwikkeling van het intranet begeleidde. Doordat de resultaten op visueel aantrekkelijke wijze (via zgn. powermeters) maandelijks zichtbaar worden gemaakt, ontstaat er op een gezonde manier een stukje competitie hetgeen uiteraard weer omzetverhogend werkt", legt Mechteld Broeders uit.
De resultaten uit de vragenlijst van de 180 vestigingen worden bovendien gebundeld en gebruikt om op een scherpere manier in te kopen. De gebundelde resultaten worden weer ter beschikking gesteld aan de vestigingen, en de individuele hypotheekadviseur kan dus op basis van gegevens van 180 vestigingen bepalen met welke geldverstrekker hij zaken wil doen.
Componenten intranet
Verder bevat het intranet een overzichtelijke handleiding, een medewerkeroverzicht, een agenda met activiteiten van De Hypotheekshop-organisatie, uitleg over marketing- en communicatie-activiteiten, informatie over inkoop en productontwikkeling en informatie over de buitendienst en opleidingen. In Smartsite zijn de hoofdmenu's voorzien van submenu's met achtergrondinformatie maar ook met mogelijkheden tot interactie. Bovendien is een groot deel van de informatie eenvoudig doorzoekbaar.
Kortom, het intranet van De Hypotheekshop zit boordevol actuele informatie en is zeer dynamisch. "Het leuke aan deze intranetsite is dat er twee doelgroepen zijn: de vestigingsmedewerkers en de medewerkers van de Centrale Organisatie", zegt Bert van Daalen tenslotte."Doordat sterk rekening is gehouden met de diverse behoeften van beide doelgroepen en er kennisdeling plaatsvindt, is iedereen binnen de organisatie van De Hypotheekshop er beter van geworden. Dit is bijvoorbeeld te merken doordat het hoofdkantoor minder wordt gebeld voor vragen, omdat de medewerkers de weg naar het intranet hebben gevonden."