De webbrowser is voor Google vehikel nummer één. “Enkel als iets niet in de browser werkt, maken we er een downloadbare applicatie van.” Mobiele besturingssystemen spelen de tweede viool.
Afgelopen week tijdens het Mobile World Congress in Barcelona herhaalde Vodafone-topman Arun Sarin zijn oproep om het aantal mobiele besturingssystemen terug te dringen. Dertig à veertig besturingssystemen is te veel, vindt hij. Ontwikkelaars kunnen zich niet focussen op één of enkele systemen. Dat gaat ten koste van de groei van het mobiele internet.
Google kiest een heel andere invalshoek. Het bedrijf heeft immers geen achtergrond in de telecomindustrie, maar in het web. Daarom is het bedrijf eenvoudiger in staat om snel een dienst te lanceren en verfijnen.
Nummer één
Gummi Hafsteinsson, senior product manager voor mobiele producten, licht toe aan onze collega’s van Emerce: "De web browser is voor ons nummer één. Daarmee kunnen we het merendeel van onze diensten afleveren bij de consument. Alleen voor een dienst als Google Maps móéten we een downloadbare applicatie maken, omdat die moeilijk via de browser te verspreiden is."
Google en andere webbedrijven hebben hiermee een voorsprong op telecombedrijven. Mobiele aanbieders beginnen nu pas een idee te krijgen van het soort diensten dat hun klanten willen gebruiken via mobiel internet. Daarom sluiten ze partnerschappen af met bedrijven als Yahoo!, Google, MySpace en Microsoft. Maar het exclusieve distributierecht hebben de operators op dit terrein niet.
Als een pijl
Hafsteinsson, verantwoordelijk voor de mobiele uitvoeringen van onder meer Maps, Mail, Reader en Picasa, ziet het gebruik van mobiel internet hard toenemen. "Een voorbeeld: eind december brachten we een versie van Google.com die speciaal is geoptimaliseerd voor de iPhone. Gebruikscijfers mag ik niet noemen, maar het gebruik ging als een pijl de lucht in."
Een verklaring voor de plotselinge vraagexplosie naar mobiele diensten is eenvoudig voor de geboren en getogen IJslander. "Alles klopt nu. De toestellen zijn er, de mobiele netwerken hebben de capaciteit om aan de vraag te voldoen en de data-abonnementen zijn betaalbaar. Aan ons nu de taak om hier voordeel van te nemen en onze diensten zo breed mogelijk aan te bieden."
Advertenties
Geld verdienen staat bij het technologiebedrijf niet voorop bij de mobiele ontwikkelingen. "Eerst wordt een dienst uitontwikkeld, zoeken we manieren om het te vercommercialiseren. In Gmail Mobiel, bijvoorbeeld, zitten geen advertenties. Ook bij mobiele zoekresultaten zie je niet per se reclame. Dat hangt af van de vraag of er advertenties rondom de zoekopdracht zijn verkocht en van de vraag of mobiele advertenties al mogelijk zijn in het betreffende land. Rondom mobiel zoeken leveren we nu in 27 landen een advertentiedienst."
Behalve de zoekmachine en Gmail zijn ook rss-lezer Google Reader en fotodienst Picasa populair onder de mobiele gebruikers. Vooral die laatste twee had Hafsteinsson niet verwacht. "Verder is het mobiele gebruik een goede afspiegeling van wat er op het vaste web gebeurt."
Mediadiensten
Uit de vele toespraken tijdens het Mobile World Congress bleek dat veel operators inzien dat het mobiele web en andere mediadiensten de weg naar de toekomst zijn. Klanten vragen er om. Maar of en hoe de bedrijfsmodellen van de telecomaanbieders zullen evolueren werd nergens duidelijk. Nog oncomfortabeler gingen operators om met nieuwe hypewoorden als ‘locatie, profielen en aanwezigheidsinformatie’. Hun netwerken maken aanpalende diensten mogelijk, maar wie er hoe geld mee verdient wordt wellicht volgend jaar wat duidelijker.