De kaart is niet het gebied..' voor diegenen die zich met NLP (Neuro-Linguistisch-Programmeren) bezig houden een bekende term. Hoewel het woord programmeren toch veel IT-ers zou moeten aanspreken, ben ik bang dat de term weinigen van ons iets zegt.
De bedenkers van NLP hebben met deze uitspraak duidelijk willen maken dat een gebied, een omgeving, meer is dan hetgeen kaartenmakers op een landkaart hebben getekend. En dat is maar goed ook, want wanneer kaartenmakers álles wat er is op één en dezelfde kaart zouden zetten wordt het een zootje. Wanneer je echter echt wil weten hoe het in een bepaald land is, moet je er naar toe. Je moet er kunnen voelen hoe warm het is, het eten kunnen proeven en de verhalen van de bewoners horen. En wanneer je écht wilt weten wat er allemaal speelt, is het ook handig ergens een poosje te blijven, je te mengen onder de bevolking en je ogen en oren hun werk laten doen. Dit alles kun je niet met een kaart.
Hier kunnen we in IT land iets van de bedenkers van NLP leren. We maken de mooiste modellen, de prachtigste boeken en verzinnen het ene stappenplan na het andere. Wat we nog wel eens willen vergeten, is dat in iedere context weer andere belangen spelen en iedere mens weer anders reageert. Sommigen noemen dat politiek. Om echt te kunnen begrijpen wat er speelt heeft het geen zin uitvoerig de kaart of het model te bestuderen. We moeten de vloer op, écht in gesprek, dan komen we er – soms snel, soms iets minder snel – pas achter wat er daadwerkelijk speelt en kunnen we ook oplossingen vinden die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.
Misschien is je klant door zijn laatste leverancier enorm teleurgesteld en wil hij daarom nu iedere onbenullige afspraak die hij met je maakt zwart-op-wit hebben. Misschien functioneren sommige afdelingen beter dan andere omdat de medewerkers zich gesteund voelen door hun leidinggevende. Misschien heeft dat wel niets met de volwassenheid van de organisatie of de gebruikte processen te maken. Misschien toont de business wel zo weinig betrokkenheid omdat zij andersom niet het gevoel heeft dat de IT wil meedenken met háár wensen en behoeften. En misschien houdt diezelfde IT afdeling wel zo strak vast aan alle regels en procedures omdat van hogerhand is aangegeven dat daar aan het einde van het jaar op zal worden beoordeeld.
Wanneer we met zijn allen naar de oppervlakte blijven kijken, naar datgene wat we in eerste instantie waarnemen, zullen we het nooit weten. Wel kunnen we met vingers naar elkaar blijven wijzen tot we een ons wegen, maar echt veel schieten we daar nou ook weer niet mee op. Van mij mag 2008 het jaar worden van het echte gesprek en het echte begrip in plaats van het zoveelste alignment model… wie doet er mee?
Ja, zoals de statisticus George Box ooit zei: alle modellen zijn fout; maar sommige zijn nuttig. Ze moeten dus met gezond verstand – en gevoel – worden gehanteerd!
NLP is niet bedacht, NLP is gemodelleerd. Mensen bestuderen die dingen goed deden, beter dan hun vakgenoten, daar is NLP uit ontstaan. Hun strategieen in kaart brengen en nadoen.
De kaart is niet het gebied betekent eigenlijk dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Jouw metafoor erover klopt niet helemaal.
De theorie “De kaart is niet het gebied” komt trouwens niet bij de grondleggers van NLP vandaan maar bij een van de mensen die zij (Bandler en Grinder) gemodelleerd hebben: Alfred Korzybski.
Programmeren in de NLP betekenis betekent dat gedrag aangeleerd is en dus veranderd kan worden. Zoals je een programma kunt herschrijven nadat je bedacht hebt dat je het eigenlijk anders wilt.
Helemaal mee eens Nicky. Laat ik even je verhaal vertalen naar ict realiteit zodat het wat concreter word voor de lezer. De effectiviteit van je boodschap ligt in in het gesorteerde effect bij de ontvangen ervan. Dit kom op mij nogal wazig, theoretisch over, lekker ver van de werkelijkheid.
De kaart (van wat uberhaupt) zoals jij ‘m noemt word vertekend door interne afspiegelingen van emotionele verwerkings processen binnen een mens (want daar hebben we het hier over geloof ik?. Je onverwerkte emoties verkleuren de bril waardoor je naar de dagelijkse realiteit (de kaart) kijkt, waarneemt en beleeft (GEVOELsmatig ding)
Concreet:
Als je net ontslagen bent met als excuus de kredietcrisis, i.p.v. open en oprecht toegeven dat er mis-management is gepleegd door je leidinggevenden, VOEL je je genaaid. Deze emotionele ervaring bepaald dus ook de bril waardoor je naar de ict-arbeidsmarkt kijkt, de manier waarop je werk zoekt.
[?Wanneer je echter echt wil weten hoe het in een bepaald land is, moet je er naar toe. ?]
Das een mooie statement voor alle mensen binnen een bedrijf. Als CEO en/of leidinggevende is het handig om jezelf eens een paar weken, maanden TUSSEN de mensen te begeven, mee te werken. Waarom? Dan VOEL en ERVAAR je de omstandigheden waarin je mensen hun dagelijkse werk moeten uitvoeren. Deze ervaring zal dan ook je dan ook verrijken en beslissings vaardigheden m.b.t. deze mensen meer betrokken maken. Dit geeft een betere GEVOELSMATIGE binding met de mensen die voor je werken. Hierdoor ben je in staat om iets te voelen bij personeelnummer SO_2000b of MO_2322c. Dan gaat dat nummer een naam, gezicht, GEVOEL geven.
Dat GEVOEL alleen kan je dan al anders leren omgaan met het human-capital wat jouw salaris bij elkaar verdient.
Heus het werkt, probeer het eens, als je het niet wil aannemen. Ga VOELEN op de werkvloer in een bedrijf en luister!
De beste managers zijn immers degene die ? vanaf de werkvloer ? in eigen bedrijf ALLE stappen naar de top hebben doorlopen. Ze weten wat er leeft en hebben hun bedrijf aanGEVOELd. Dat leer je niet met hersen-programeer-techniekjes zoals nlp 😉 De beste en meest succesvolste generaals vochten zelf ook me op frontlinie, en niet vanachter een battleplan drawingboard. Hierdoor waren zij in staat, directe terugkoppeling te krijgen, omdat ze ZELF waar konden nemen, voelen, ruiken en ervaren hoe het er aan toe ging.
Wat hier echter in dit nlp artikel vergeten is te vermelden zijn ?the edges of the box? waarin het geheel zich afspeelt.
De event horizon van het landschap en wat daar achter ligt, aan duistere nog verhulde GEHEIME AGENDA’s.
In nlp-termen, en programeertermen zijn dit de META gegevens BOVEN de landkaart. De interne vooroordelen van de kaarten en plannen makers. De GEVOELsmatige blokkades bij de mensen die het speelveld bepalen! De schaduwzijde, ware aard van je gespreks/businesspartner. Daar kom je alleen maar GEVOELSMATIG achter. dat zul je niet in je hoofd vinden! Voorbeeld hiervan zijn:
1. ?Ik als CEO weet wat goed is voor het bedrijf?
Zeker als het bedrijf een aangewaaide ceo-er krijgt, dus eentje van buitenaf die is ingekocht, heeft ie (meestal) geen VOELING met de business waarin je werkt bevindt. Hij,zij verschuilt zich achter getallen, cijfertjes in de management rapportjes. Hij,zij hoeft/wilt zich dus ook geen zorgen te maken van de EMOTIONELE gevolgen voor het personeel, zolang hij,zij de bonus over de rug van het personeel kan aftikken aan het einde van het boekjaar.
2. Voorbeeld: ?Ik ben de baas, ik heb het voor het zeggen?
De tijd van de middeleeuwen, lijf-eigenen en slaven is voorbij. We leven in de 21 ste eeuw, waarbij mensen GEVOELsmatig gewaardeerd willen worden, geinspireerd worden door hun ?Captains of industry?. Dit gaat veel verder dan een bonus, lease-auto, laptopje, gsm-tje… De mensen die voor in een bedrijf werken,willen ook menselijk behandeld worden, menselijke complimentjes krijgen, zich betrokken VOELEN bij de koers van hun onderneming.
Wanneer hier dus niet aan gewerkt word, kunnen er nog zulke mooie emotieloze kaarten tekenen, nog zulke mooie cijfermatige plannen maken. Echter als t.g.v. die GEVOELloze plannen een aantal mensen van het bedrijf op straat komen te staan, verlies je vrij rap de EMOTIONELE betrokkenheid van de mensen bij het bedrijf waarover jij de baas speelt.
Krijg dat GEVOEL maar weer eens weg, krijg dat opgebouwde vertrouwen maar weer eens terug. Dit kost vele malen meer tijd, resources en energie die je beter kunt steken in een betrokkener houding naar de mensen die voor een bedrijf werken in the first place..
[?We moeten de vloer op, ?cht in gesprek?]
Zolang dit een echt oprecht face-to-face GEVOELmatig betrokken gesprek is, zal dit zoden aan de dijk gaan zetten.
Als het echter een top-down beoordings babbel is, slaan mensen dicht en denken al gauw ?zoek het lekker zelf maar uit , jij bent de chef?. Das een voorbeeld van interne GEVOELMATIGE weerstand die mensen krijgen.
[?Hier kunnen we in IT land iets van de bedenkers van NLP leren.?]
Jazeker kunnen we hier wat van leren namelijk het volgende. Denk hierbij aan de werking van Artificial Intelligence en Neurale of Fuzzy netwerken, waarbij de intelligentie in de (knooppunten, neuronen) mensen blijft liggen!
– Eenmaal GEVOELsmatige beschadigde werknemers kijken wel 2,3,4, keer uit om zich nog een keer te branden aan hetzelfde company-verander-vuur.
– Als je steeds onmenselijk behandeld bent door je bedrijf, loop jij ook niet meer zo snel warm?
– Als de zaak geen HART heeft voor jou, waarom zou jij nog HARD werken voor de zaak?
– Als er ontslagronde na ontslagronde volgt, wanneer ben jij aan de beurt?
– Als de top het zo goed weet, waarom hebben ze mijn mening NU ineens wel nodig in de kredietcrisis?
Wat de NLP ons leert, is dat de menselijke geest zich net zo gedraagt als een geprogrammeerde computer, neuraal netwerk…echter met de extra uitdaging van de GEVOELSDIMENSIE, die er blijvend door heen is ge?ntegreerd!.
Wil je dus positieve verandering bewerkstelligen in het bedrijf, de sector, zal er wel degelijk rekening gehouden moeten worden met alle GEVOELENS bij de mensen in het bedrijf. Je kunt ? via allerhande NLP-programmeer technieken het EGO van de mens mooi hersenspoelen (oh sorry nlp-en). Hiervoor worden meestal koude logische ego-argumenten gebruikt zoals carriere, status, interne opleiding, meer geld, uitdagender baan, aandelen van de zaak.
Wanneer je echter geen rekening houd met het GEVOEL van de betrokken personen, komt het – met al je nlp-ego-manipulatie techniekjes – grinding to a halt?. Dan verschijnt er onderweg een Kernel-Panic / Blue Screen of Death melding bij de betrokken medewerkers.
[Alignment]
JA GRAAG tussen hoofd en hart please!
Voor sommige ego-s duurt het een tijdje voordat ze dit aan zichzelf willen erkennen, maar mensen zijn en blijven GEVOELsmatige wezens. Wanneer je geen rekening houdt met dat warme? menselijke? GEVOEL, blijven alle pogingen keihard onderuit gaan, of het bedrijf verliest waardevol personeel t.g.v. inwendige ziekteprocessen.
Deze interne ziekteprocessen worden getriggerd door o.a. jarenlange GEVOELens van
– onvrede met de gang van zaken binnen een bedrijf.
– gebrek aan oprecht menselijke aandacht,
– ge/misbruikt worden,
– onderdrukt verdriet,
– woede,
– frustratie,
Denk en voel daar eens goed over na voor jezelf als leidinghebbende, voordat de volgende organisatie-wijziging weer ? GEVOELloos ? door het bedrijf word gedrukt. Je kunt niet alles op de kredietcrisis blijven afschuiven 😉 Dat VOELEN mensen zelf ook wel! Luister vervolgens eens meer naar de werkvloer en commandeer eens wat minder.
Transcend your ego and listen to you heart. And reset you own brain too. ?De leiding? kun je ook ? uit geheel vrije wil – krijgen van alle mensen die je leiding zou willen mogen geeft. Dat hoeft niet afgedwongen te worden, echt waar 🙂
Leer oprecht en open samen te werken aan een betere verticale GEVOELsmatige binding in het bedrijf.
Bedenk hierbij wel dat ? eerst het OUD ZEER opgeruimd dient te worden, voordat medewerkers weer hun HART voor het bedrijf willen/kunnen! openstellen. Daar helpt geen nlp-training je mee, want Neuro (Zenuw) Linguistic (woorden) Programming (programmeren) das alleen programmeertaal voor je zenuwen ->ego -> hoofd, niet voor je HART..
?Human Capital ? the greastes assest of any company!?
Ronald Vermeij, ervaringsdeskundige. en zelf NLP-Master 🙂