ICT-ondernemers kunnen vijfduizend euro winnen door een idee voor samenwerking met een wetenschappelijke instelling online te zetten op de website van ‘ Van Kennis naar Kunde’. Dat is een project van NWO en ICT~Office om de ict-samenwerking tussen bedrijfsleven en wetenschap te stimuleren.
Van Kennis naar Kunde start de ‘Ideeënwedstrijd 2008’. Deze wedstrijd roept ict-ondernemers op hun beste idee voor samenwerking met een wetenschappelijke instelling kenbaar te maken. De winnaar ontvangt een Innovatie-arrangement ter waarde van 5000 euro, waarmee hij zijn ‘kennisvraag’ in gang kan zetten. De wedstrijd loopt tot 15 juni 2008.
Midden- en kleinbedrijf
Het gaat bij de Ideeënwedstrijd om het idee of het vraagstuk waarbij de ondernemer wetenschappelijke hulp denkt nodig te hebben, niet om een uitgewerkt samenwerkingsplan. Het doel is innovatie te stimuleren bij ict-ondernemers door ze in contact te brengen met wetenschappers. Primair richt de wedstrijd zich op ict-ondernemers in het mkb, maar ook grote ict-bedrijven en -wetenschappers worden uitgenodigd deel te nemen.
Open inzending
De inzendingen komen te staan op de Van Kennis naar Kunde-website en bezoekers kunnen daar hun commentaar leveren op de ingebrachte onderwerpen. Vanaf 15 juni beoordeelt een deskundige jury de inzendingen en eind juni wordt de winnaar bekendgemaakt. Deze wint een Innovatie-arrangement: een pakket van ondersteunende activiteiten ter waarde van 5.000 euro, waarmee de ondernemer zijn ‘kennisvraag’ in gang kan zetten.
Samenwerking
Van Kennis naar Kunde (VKnK) helpt ict-ondernemers in contact te komen met wetenschappelijke organisaties gericht op concrete samenwerking. Op de website van VKnK staat informatie over alle facetten van samenwerking tussen ict-bedrijfsleven en kennisinstellingen (met voorbeelden), subsidieregelingen en ondersteunende diensten. Daarnaast heeft VKnK een telefonische helpdesk die ondernemers helpt bij het vinden van de juiste wetenschappelijke partner. Door deze samenwerking te stimuleren, kunnen ict-ondernemers profiteren van de kennis die onderzoekers ontwikkelen. Dat is goed voor de kennisinstellingen en voor de ict-bedrijven. Van Kennis naar Kunde is een initiatief van ICT~Office en NWO Exacte Wetenschappen.