Er is een duidelijke verschuiving gaande naar een propositie van smartphones waar meerdere merken gezamenlijk bij betrokken zijn. Hierdoor ontstaan er unieke en nieuwe applicaties, beter bekend als mashups.
Ik schrijf dit vanuit een hotelkamer in Barcelona. Vandaag namelijk start dag één van de grootste telecombeurs ter wereld. Deze is niet alleen uit haar jas gegroeid qua locatie, maar nu ook qua naam. Na de eerdere verhuizing naar Barcelona, gaat 3GSM dit jaar voor het eerst verder onder de naam Mobile World Congress. Terecht, want vanuit de hele wereld komen operators, toestel fabrikanten, netwerk bouwers en software leveranciers bij elkaar om de nieuwe mobiele wereld vorm te geven. Het groeiende aantal deelnemers is natuurlijk een afspiegeling van de toenemende functionaliteit van de mobiele telefoon. En dit jaar staat de consument meer dan ooit centraal. De consument stelt hoge verwachtingen aan de mobiel en de ontwikkelingen volgen elkaar dan ook in hoog tempo op. Dit trekt ook relatief nieuwe mobiele spelers aan zoals Google en Apple.
Dat de consument centraal staat is eigenlijk helemaal zo gek nog niet. In heel Europa hebben we in 2007 een behoorlijke groei gezien in het gebruik van smartphones. Zo heeft bijvoorbeeld HTC bijna 12 miljoen smartphones verkocht. Er is vanuit de consument duidelijk vraag naar slimme mobiele telefoons waarmee je feitelijk je hele leven kunt beheren. Met steeds interessantere flatfee internet tarieven en toestellen met een hoge functionaliteit omarmen consumenten massaal een mobiele lifestyle waarin het toestel weinig beperkingen meer kent. Dit versnelt vervolgens de ontwikkelingen in de mobiele industrie weer en dat is in ieders belang.
De smartphone krijgt steeds meer applicaties die specifiek op de consument gericht zijn en vaak al vooraf worden mee-verpakt op een toestel. Niet alleen msn'en met een smartphone is erg populair, ook mobiele televisie is in opkomst. Bel- en sms-functies worden steeds meer geïntegreerd in de mogelijkheden die internet op de smartphone biedt. Er is een duidelijke verschuiving gaande naar een propositie van smartphones waar meerdere merken gezamenlijk bij betrokken zijn. Hierdoor ontstaan er unieke en nieuwe applicaties, beter bekend als mashups. De partnerships versnellen de ontwikkeling van de smartphone en zorgen voor een goede aansluiting van functionaliteit op de vraag van de consument. Dit heeft ook gevolgen voor de prijs, functionaliteit en het gebruikersgemak van de smartphone. Met Windows Mobile hebben we duidelijk aansluiting bij een groeiend aantal fabrikanten dat de consument op hun beurt een grote keuze aan smartphones biedt in een vertrouwde Windows omgeving. De aankondiging van de Sony Ericsson Xperia is daarbij de meest recente en ook spraakmakende.
Veel interessante ontwikkelingen en dus een inspirerend Mobile World Congres dat een goede indicatie is voor toekomstige trends. Denkt u ook dat de eindgebruiker behoefte heeft en uit de voeten kan met 1 telefoon waarin men werk en privé door elkaar heen gebruikt?
Maarten Sonneveld
Microsoft
Maarten,Ik denk ook, en dat zal ook zijn weerspiegeling vinden in de opbouw van de beurs, dat de mobiele markt weer voor een nieuwe fase staat. Of dit een evolutie of revolutie zal worden weten we over een paar jaar. de gevestigde partijen zullen te maken krijgen met nieuwe partijen, zoals Google, waar hardware- en applicatieontwikkelaars weer op zullen duiken. Een interresante tijd breekt aan, nu meer en meer mobiel breedbank geboden wordt en de opvolgers van UMTS voor de deur staan.Goede beurs daar!
De consument omarmt de smartphone. Zakelijke gebruikers ervaren het groeiende gemak van de integratie met hun bureauomgeving. Windows Mobile speelt hierin ontegenzeggelijk een belangrijke rol. Evenzo biedt Windows voor consumenten de vertrouwde look-and-feel maar bovenal hun vertrouwde toegang tot msn, hyves, etcetera. Wat kun je als fabrikant en als applicatieontwikkelaar nog toevoegen aan deze belevingen van zakelijke en residentiële gebruikers? Gewoon telefonie; ik heb de eerste toepassingen al gezien waarin vaste en mo-biele telefonie wordt geïntegreerd over IP. Natuurlijk kan dat deels al met Skype en msn maar deze opties worden veelal geblokkeerd door de mobiele operators. De vraag is hoe lang ze dat nog vol kunnen houden nu er ook in professionele omgevingen steeds meer en steeds betere applicaties ontwikkeld worden voor (convergente) vaste en mobiele telefonie over IP. De Nederlander op jacht naar gratis mobiel bellen…………..Ed MagnéeDirecteur AlaresInnovatie adviseur Nederland BreedbandLand
Enige scepsis. Het is belangrijk eerst de ‘eindgebruiker’ te identificeren alvorens vastgesteld kan worden onder welke deelverzameling consumenten deze trend in een behoefte gaat voorzien en dus wat het succes zal zijn. Een paar honderdduizend beursbezoekers in Barçelona en nog een paar honderdduizend CeBIT-gangers zijn wellicht ‘geïnteresseerd’, maar zij vormen geen basis voor breed gebruik. De Nederlandse nuchterheid zal aan de gedachte bijdragen dat de penetratie van dit soort ontwikkelingen wat minder omvangrijke vormen aanneemt als bijvoorbeeld in Japan. Zie de tijd die nodig is geweest om i-Nigma tot Europa te laten doordringen; we lopen al zeker drie jaar achter en zelfs nu weet nog vrijwel niemand wat het is en wat je er mee kunt. Ook daarom denk ik dat de behoefte aan slimme mobieltjes om je hele leven te beheren niet werkelijk bestaat, maar hooguit voorgespiegeld wordt door de business, in dankbare samenwerking met de media. Drie eerlijke vragen.Vindt iedereen het echt wel zo handig om agenda, telefoon, kladblok, de krant, radio, e-mail, tv en ook nog eens veel business functionaliteit te integreren in één vooral klein stukje plastic? De tweede vraag komt voort uit de paradox tussen tv op je mobieltje en grootbeeld flatscreen tv’s die niet aan te slepen zijn. Wat willen we nu in werkelijkheid, zo groot mogelijk of zo klein mogelijk ‘kijken’? Dat geldt natuurlijk ook voor zaken als e-mail, kranten en boeken lezen, surfen en ga maar door. De derde vraag: wie heeft er nu echt behoefte aan één apparaat(je) waarin zaak en privé versmelten. Naast het feit dat wij westerlingen wel eens ‘los van de zaak’ willen zijn, kan ik mij ook niet een werkgever voorstellen die zijn bedrijfsprocessen ophangt aan een uiteenlopende verzameling lastig beheer(s)bare apparaten die via publieke netwerken aan je vitale infrastructuur bungelen.Dan zijn er nog twee standaard bottlenecks. We stomen met deze ontwikkelingen keihard af op de beperkte- c.q. niet-beschikbaarheid van bandbreedte. De tweede is nog steeds de batterij en de beperkte beschikbaarheid van energie onderweg. Stel je voor, batterij leeg en je hele leven staat stil! Bedenk daarbij dat de al dan niet zinvolle mobiele toepassingen sneller groeien dan de ontwikkeling van nieuwe communicatietechnieken (bandbreedte), dan bekruipt mij het gevoel dat deze trend met grote moeite de hype-cycle peak (zie WAP, iMode) haalt.
De aankondiging van Google en Yahoo is een interessante ontwikkeling die van toegevoegde waarde kan zijn voor de groei van technologie en markt. Op dit moment zijn het met name consumenten producten die ook zakelijk worden gebruikt. Echter merk je dat er een steeds grotere gat komt tussen de eisen en wensen van een consument en dat van een zakelijk gebruiker. Niet alleen verschillen die eisen en wensen op OS niveau of Interface, maar ook op basis van functionaliteit, technologie en stabiliteit. Mede door de komst van deze grote innovatieve partijen op ons mobiele speelvlak verwacht ik dat de markt interessanter gaat worden voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt.Mart GrootDirecteur ELMO ICT
De steeds rijker wordende functionaliteit van de mobiele telefoons zal er zeker voor zorgen dat steeds meer consumenten een goede cocktail kunnen samenstellen naar hun persoonlijke behoefte. Het kunnen beschikken over vertrouwde functionaliteit terwijl je onderweg bent zal de belangrijkste drijfveer zijn. Daarnaast is het vaak een goedkoper alternatief met hogere flexibiliteit. Een mooi voorbeeld vind ik het navigeren in de auto. Je koopt een dure oplossing van de autofabrikant, waarbij het systeem zijn kaartgegevens van een snel verouderde DVD moet hebben, of je neemt een los navigatiesysteem dat je dashboard ontsiert en dat ivm diefstalgevoeligheid mee de auto uit moet, of je gebruikt voor dit doel de telefoon die je toch altijd al bij je hebt. In dat laatste geval beperk je het aantal toestellen en kun je beschikken over de nieuwste kaartinfo en verkeersinformatie. Eeven koppelen via Bluetooth en het geluid loopt weer via de boxen en opnemen kan vanaf het stuur. Ziedaar, mijn mobiele werkplek is weer ingericht. De kracht zit hem in de beschikbaarheid van een veelvoud aan applicaties die het leven net iets makkelijker maken als ze goed te integreren zijn met elkaar.
Het typische van trends in de ICT is naar mijn idee altijd dat volume van het aantal verkochte devices of infrastructuren gedreven wordt door competentie en niet andersom. Ten behoeve van mobiele systemen is de applicatie hierbij de competentie en drijft in dit geval dus het volume. We zullen dit op verschillende vlakken zien, mobility voor prive gebruik en voor zakelijke toepassingen. Ten behoeve van bedrijfsapplicaties dient men zich bewust te zijn van de continutiteitswaarboring en de managebility van de devices die als drager van de informatie wordt gebruik. Dit zal voor de Line Of Business Applicatie leveranciers en de Hardware providers een nieuwe kans bieden voor het ontwikkelen van intergratie diensten.