Met 40 miljoen eindgebruikers wereldwijd heeft AVG, het voormalige Grisoft, één van de populairste antivirus software programma’s. Het aantal gebruikers is sinds 2004 meer dan verdubbeld. Larry Bridwell, VP global security strategies was onlangs in Nederland en vertelde CRN Nederland dat er naar een retailstrategie wordt gekeken om de consument te benaderen.
Tot nu toe zijn AVG-producten wereldwijd online beschikbaar en via distributeurs en resellers in meer dan 170 landen. In Nederland hebben resellers veel voor de security-vendor betekend en naamsbekendheid in de markt gebracht. Hier wordt AVG Technologies gedistribueerd door QuickBid.
Het voormalige Grisoft heeft een gratis AVG Reseller Programma ontworpen om resellers van tools en informatie te voorzien. Sinds kort is er 24/7-helpdesk via telefoon én email. Er zijn ook partnerschappen met andere vendoren. Zo mogen Intel Business Partners AVG Professional Single Edition 120 dagen gratis uitproberen.
Retailoptie
Vanaf maart gaat de vendor met een retailstrategie van start in de VS. Volgens Bridwell zal dit ook op een later tijdstip in Europa plaatsvinden. Een retailstrategie is van belang om bij de consument te komen. De meeste resellers verkopen namelijk aan het mkb. De vraag die dan wordt gesteld: als je een gratis product kunt downloaden, waarom zou je het dan kopen? Hij legt uit dat de gratis versie beperkt is, geen technische ondersteuning heeft en je kunt niet zelf bepalen wanneer je een scan wilt doen.
Verder bericht hij dat standaard licenties twee jaar meegaan. Bij verlenging krijg je een loyalty-korting van vijftig procent, wat betekend dat je over 4 jaar maar 90 dollar betaalt voor een licentie. Hiermee bindt je klanten: trouw wordt beloond en de kosten worden voorspelbaar gemaakt. Als je eenmaal de licentie hebt gekocht is elke upgrade die in die twee jaar beschikbaar komt volledig gratis. Hoe resellers de klantondersteuning willen invullen is hun zaak, alleen eist AVG dat het gratis is.
Besef ontbreekt
Het grootste probleem vindt Bridwell nog wel dat er te weinig mensen het belang van internet-security beseffen. "Iedereen heeft wel een apparaat waarmee ze op internet kunnen. We moeten tot een punt komen waar security meer beheerbaar is. We weten nog niet hoe we het goed moeten reguleren." In het tweede kwartaal van dit jaar vormt AVG samen met andere, soms concurrerende vendoren, en deskundigen over de hele wereld een online forum, vergelijkbaar met het Compuserve-forum uit vroegere tijden, waarop nieuwe ontwikkelingen, trends en scams besproken kunnen worden en vragen gesteld. De concurrent mag meedoen want er wordt niet verkocht, meent Bridwell. Het forum is door AVG gesponsord maar toch onafhankelijk, volgens Bridwell. Het forum gaat heten: "Tip the internet protector".
Wie is Bridwell
Bridwell heeft meer dan een decade security en antivirus-ervaring en werkt nu twee jaar bij AVG. Daarvoor was hij als program manager for content security programs bij ICSA Labs, een divisie van Cybertrust, verantwoordelijk voor het testen en certificeren van applicaties. Hij is vrij actief in verschillende werkgroepen en één van de meest gevraagde sprekers op gebied van security in de VS.