De ruzie om het idee van betaalde e-mail als middel tegen spam is voorbij. Het bedrijf Emaildome.com heeft zijn Europese octrooiaanvraag op dit idee laten vervallen. Daarmee valt de basis weg onder de beschuldiging van inbreuk op dit octrooi door concurrent Port O’Mail.
De aanleiding voor de ruzie over het idee voor een postzegel op e-mail als wapen tegen spam is weggevallen. Emaildome.com zet zijn aanvraag voor een Europees octrooi op het idee voor betaalde e-mail niet door. Daarmee is een rechtszaak over de vermeende inbreuk door Port O’Mail niet langer mogelijk.
Port O’Mail introduceerde begin januari een dienst waarbij e-mails tegen betaling van een klein bedrag worden bezorgd. Volgens het bedrijf maakt een betaling van enkele eurocenten al een einde aan het spam-probleem. Door de grote aantallen e-mails die spammers versturen, is het voor hen onbetaalbaar hun ongewilde e-mail te laten afleveren.
Volgens eigenaar Tim Wijnen van het bedrijf Emaildome.com maakte deze dienst inbreuk op het octrooi van zijn bedrijf op dit idee. De interesse van een investeerder in beide bedrijven leek de ruzie tussen de concurrenten aanvankelijk te sussen.
Imagoschade
Wijnen dreigde met juridische stappen tegen Port O’Mail, maar zag hier uiteindelijk van af. Aernoud de Vries, oprichter van Port O’Mail, overweegt nu zelf stappen tegen Wijnen om de opgelopen imagoschade te verhalen.
Inmiddels hebben enkele bedrijven belangstelling getoond voor Port O’Mail’s zakelijke toepassing van betaalde e-mail. Daarmee kunnen bedrijven hun e-mailverkeer kostendekkend of zelfs winstgevend maken. Ook hebben ruim duizend particulieren een e-mailadres bij Port O’Mail geregistreerd.
De ruzie moet nog beginnen. Waar is de wederhoor?
Het lijkt erop alsof de heer de Vries van het bedrijfje Port O’Mail via een eenzijdig persbericht iets heeft met sadomasochisme.
Het bedrijf Emaildome.com zou nooit juridische stappen hebben gezet richting Port O’Mail. Ook claimt de Vries een octrooi-strijd te hebben gewonnen.
Port O’Mail zal vermoedelijk niet in rechte worden betrokken. De privepersoon De Vries des te meer, zo ook zijn toeleverancier en mogelijke gebruikers.
De Vries zoekt nu wederom goedkope publiciteit voor een slaafse nabootsing van de activiteit Emaildome. Het lijkt bovendien ietwat naief om te stellen dat het onelegant zou zijn om je als bedrijf te hebben uitgelaten over juridische stappen.
De vraag luidt wat De Vries zelf zou doen of verwachten wanneer hij voor veel geld technologie heeft ontwikkeld die is beschermd met een octrooi. Bovendien gaat De Vries voorbij aan een cruciaal punt. Hij is bij het bedrijf Emaildome meerdere malen te gast geweest en heeft veel informatie gevraagd en verkregen. Hij heeft uiteindelijk verzocht om een baan in loondienst. Op basis van een exorbitant pakket eisen hebben wij hier geen invulling aan kunnen geven.
Vervolgens heeft hij in dezelfde periode klaarblijkelijk de moeite genomen om de patentsituatie te laten bestuderen. In maart 2007 was hij nog bij Emaildome te gast. In diezelfde periode heeft hij op een eigen website (niet zichtbaar voor bezoekers) al navolgende teksten geplaatst.
28 april 07 – Octrooi concurrent blijkt waardeloos!
Uit onderzoek van het Octrooibureau Allied Patents uit Utrecht is gebleken dat het octrooi dat Xeeper uit Uden zegt te hebben, niet houdbaar is. Een vergelijkbaar octrooi, dat in 2002 in Frankrijk is ingediend, blijkt te zijn afgewezen. Daarmee vervalt ook de grond voor verlening van een Europees patent aan Xeeper.
04 april 07 – Octrooi bedreigt dienstverlening Port O’Mail
Een octrooi van een bedrijf in het zuiden des lands dreigt roet in het eten van Port O’Mail te gooien. ‘Als ze gelijk hebben kunnen we wel inpakken’, meldt een woordvoerder van Port O’Mail desgevraagd. Het octrooi, alleen geldig in Nederland, omvat de betaalde beantwoording van e-mail. Nader onderzoek moet uitwijzen of dit inderdaad een bedreiging is voor de diensten van Port O’Mail.
Hij heeft dus nimmer de intentie gehad om een mate van samenwerking te bewerkstelligen. Met het opvoeren van exorbitante eisen zou hij zichzelf kunnen vrijmaken. Bovendien heeft hij ruim 1 jaar na het laatste contact zijn uiterste best gedaan om domeinnamen in lijn van de domeinnamen van emaildome.com te registeren.
Illustratief is dat Emaildome reeds in april 2006 het concept http://www.0900email.com live heeft gezet met de ontwikkelde techologie. Hij registreert vervolgens in 2007 pas de domeinaam 0900mail.com en presenteert dit anno vandaag als een nieuw concept. Dat lijkt niet eens onelegant, het lijkt simpelweg op inbreuk of plagiaat.
De Vries juicht te vroeg. Het vandaag verstuurde persbericht is wederom een vorm van goedkope publiciteit en bevestigt een specifieke bovenhuis mentaliteit.
Geduld is een schone zaak. Idem zuiver handelen. De Vries krijgt eerdaags wat hem toekomt. De (octrooi)strijd moet nog beginnen. Hiervoor nemen wij zeker alle tijd en hebben een lange adem. Hoe meer gebruikers tussentijds van Port O’Mail des te beter. Wordt echt wel vervolgd.
Onder voorbehoud alle rechten.
Edome International Sarl, Tim Wijnen