Maar 7 procent van de ict-beslissers beschikt over alle noodzakelijke management-informatie. Business intelligence (BI) is vaak onvolledig, tegenstrijdig en niet inhoudelijk samenhangend. Bovendien worden investeringen in business intelligence nog te vaak gezien als een kostenpost.
Van de ict-beslissers in Europa zegt 92 procent dat zijn bedrijf te weinig concurrentievoordelen haalt uit managementinformatie. Dat stelt HP na inteviews met 250 cio’s en andere ict-beslissingnemers bij grote West-Europese bedrijven. Maar 7 procent van de cio’s en andere ict beslissers zegt over alle informatie te beschikken die belangrijk is voor concurrentie met andere bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van HP dat tijdens de Gartners BI-Summit in Amsterdam werd gepresenteerd. "Bedrijven laten een goudmijn aan belangrijke informatie onbenut omdat ze de waarde er niet van in zien en niet willen investeren in business intelligence", concluderen de onderzoekers.
De respondenten zijn vooral ontevreden over de kwaliteit en beschikbaarheid van informatie, 67 procent klaagt over onvolledige, tegenstrijdige en niet inhoudelijk samenhangende gegevens (inconsistent). Bijna 70 procent vindt dat de hoeveelheid beschikbare informatie te laag is om zakelijke beslissingen te nemen.
Information Builders ceo en oprichter Gerald Cohen boog zich ook over het HP onderzoek: "Wij hanteren het percentage van 10 procent, we denken dat maar een tiende van de ict-beslissers toegang heeft tot alle belangrijke managements-informatie." Cohen herkent het beeld dat er veel informatie verscholen blijft door gebrek aan bi. "Bedrijven zien investeringen in ict te vaak als een kostenpost. De voordelen moeten opwegen tegen de kosten. Investeringen in een datawarehouse zijn in principe puur een kostenpost. Pas als je uit je datawarehouse de juiste informatie weet te halen en je aan de hand van die informatie beslissingen kan nemen, zijn de investeringen in bi geen kostenpost maar een waardevolle toevoeging. Daarbij is het belangrijk dat die informatie toegankelijk is voor alle lagen in de organisatie.
Voorspellen
In een toelichting op het onderzoek zegt Asid Mushtaq van HP: "Potentiële klanten zien steeds meer in dat bi verder gaat dan informatie over resultaten uit het verleden. Bi krijgt steeds meer een voorspellend karakter." Michael Cocoran, chief marketing officer bij Information Builders: "Tussen verleden en toekomst zit het heden. Het is voor bedrijven vooral belangrijk om te weten wat er nu aan de hand is. Die informatie is belangrijk voor de bedrijfsvoering. Real-time de juiste informatie kunnen verstrekken, daar ligt bij de meeste bedrijven de focus, dat is volgens ons nog belangrijker dan het voorspellen van een trend over twee jaar."