Managers die in de toekomst aan de bak willen als cio, doen er goed aan een aantal jaren werkervaring op te doen buiten de ict. Bij de zoektocht naar een nieuwe cio wordt de kennis van de ‘business’ steeds zwaarder meegewogen. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner onder grote ict-wervingbureaus.
Bestuursleden kiezen in de zoektocht naar een nieuwe cio steeds vaker voor een kandidaat met ervaring in de ‘business’, dus met kennis van de markt en van bedrijfsbestuur. Nieuw onderzoek van het bureau Gartner bevestigt deze vakergehoorde opmerking.
"De afgelopen jaren zie je steeds vaker dat kandidaten worden aanbevolen die naast een technische achtergrond kunnen aantonen dat ze ervaring hebben met het aansturen van een bedrijfsonderdeel buiten de ict", vertelt onderzoeker Ken McGee. "Werkervaring op technisch gebied en technische kennis zijn noodzakelijk maar de komende jaren zal steeds zwaarder worden meegewogen of die sollicitant ervaring heeft aan de kant van de business."
De onderzoekers spraken met de drie grootste wervingbureaus van de wereld, die gezamenlijk ongeveer de helft van de vacatures voor cio’s invullen. Jaarlijks staan er ongeveer 1000 vacatures voor cio’s open.
Het beeld dat Gartner schetst, strookt met eerder bij Computable verschenen artikelen en komt ook naar voren in een recent interview met Bart Fehmers, voormalig directeur IBM Nederland.