SAS, leverancier van business intelligence- en analytische software, heeft voor het eenendertigste achtereenvolgende jaar de omzet zien groeien. Voor 2007 kwam de totale omzet uit op $2,15 miljard, vijftien procent meer dan een jaar eerder.
"Met een steeds sneller groeiende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data is het een geweldige tijd om SAS te zijn", aldus CEO Jim Goodnight. "Ook tijdens de recente consolidatie in de BI-markt heeft SAS zich constant volledig kunnen concentreren op datgene wat organisaties willen: hun waardevolle ruwe data omzetten in nuttige, betrouwbare en tijdige informatie om betere beslissingen te kunnen nemen gebaseerd op feiten."
Hoewel analisten een afnemende groei voorspelden voor de BI-markt, waren BI-applicaties toch goed voor negenentwintig procent van SAS’ omzet in 2007. "Wij zien geen terugval", zegt Goodnight. "Ons Enterprise Intelligence platform, de diepgaande analytics en de branchespecifieke oplossingen onderscheiden ons van andere BI-leveranciers die zich voornamelijk toeleggen op toepassingen voor query en reporting."
Analisten onderschrijven de richting die SAS heeft gekozen. Zo positioneert Gartner SAS dit jaar in het Leaders Quadrant voor Intelligence Platforms. Forrester’s Vice President en Principal Analyst Paul Hamersman zegt in de Forrester Wave Business Performance Solutions Q4 van 2007 dat de oplossingen van SAS goed geïntegreerd zijn met hun business intelligence-platform. Ook roemt hij SAS om de diepgang van de oplossingen op het gebied van predictive analytic forecasting, cost en profitability management en industriespecifieke oplossingen.
SAS ziet significante groei in zowel horizontale als verticale oplossingen. De omzet van processpecifieke toepassingen blijft sterk groeien, zoals geïllustreerd door een 50 procent omzetgroei op het gebied van customer intelligence oplossingen. Daarnaast zag SAS een groei van 28 procent voor branchespecifieke oplossingen, zoals toepassingen om financiële instellingen te helpen bij het opsporen van fraude, of applicaties waarmee retailers hun assortiment beter kunnen managen en samenstellen.
Partnerprogramma werpt vruchten af
Het ambitieuze partnerprogramma, gestart in 2006, heeft SAS’ aanwezigheid in de middenmarkt sterk vergroot en is goed zichtbaar in de resultaten van 2007. Meer dan 17 procent van alle software-omzet was partnergerelateerd. Verder sloot SAS een strategische overeenkomst met Teradata waarbij de SAS-oplossingen werden geïntegreerd met de enterprise data warehousing-producten van Teradata. Ook werden de marketing, sales en services van beide bedrijven op elkaar afgestemd. Daarnaast intensiveerde SAS de samenwerking met Accenture op het gebied van BI.
Nederland succesvol
Net als in eerder jaren groeide SAS evenwichtig over de gehele wereld. Noord- en Zuid-Amerika realiseerden vierenveertig procent van de wereldwijde omzet; Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vijfenveertig procent. Zuidoost Azië droeg voor elf procent bij aan de totale omzet. In 2007 kon SAS wereldwijd meer dan 1.100 nieuwe klanten optekenen. In Nederland deed SAS het ook uitstekend met nieuwe klanten als Euronext, Essent Energy Trading, Marktplaats, Numico Research en Otto. Daarnaast sloot SAS Nederland nieuwe overeenkomsten bij bestaande klanten als Belastingdienst/Centrum voor ICT, ABN AMRO Bank, De Nederlandsche Bank, Essent Retail Bedrijven, ACHMEA Holding, Generali Verzekeringsgroep en Astellas Pharma Europe.
Bert Boers, Managing Director in Nederland: "Wij hebben een omzetgroei van 19 procent gerealiseerd in 2007 ten opzichte van 2006. Een prestatie waar wij erg trots op zijn. We zien dat de diverse overnames in deze markt onze unieke positie alleen maar verder hebben bevestigd en versterkt. Niet alleen in onze hoedanigheid als partner en leverancier, maar ook in onze positie als aantrekkelijke werkgever."