Microsoft introduceerde enkele jaren terug een abonnementsmodel voor zijn softwarelicenties. Dat was voor grote ondernemingen. Nu komt de softwareproducent met eenzelfde constructie voor middelgrote en kleine bedrijven.
Het nieuwe licentiemodel Open Value Subscription van Microsoft biedt het mkb software tegen een vast jaarlijks bedrag. Dit abonnementsmodel voor middelgrote en kleine bedrijven heeft een contractlooptijd van drie jaar. Het is volgens de leverancier ongeveer eenderde goedkoper dan het huidige, reguliere Open Value. Klanten krijgen namelijk korting vooraf en kunnen gedurende de abonnementsperiode hun gebruik en prijzen aanpassen. Dat is bijvoorbeeld handig als de organisatie verandert (groeit of inkrimpt).
Bij de introductie van licentieabonnementen in 2001 rekende Microsoft ook de voordelen voor. Daar was echter nogal wat kritiek op, onder meer van de NGN (Netwerk Gebruikersgroep Nederland). De softwareleverancier vergeleek de prijs van het nieuwe model met de aanschafkosten voor klanten die vrij snel, om de drie jaar, hun software opwaarderen – en dus nieuw aanschaffen. Die opwaarderingscyclus zou in de praktijk langer zijn; minstens vier jaar, waardoor het abonnement fors duurder kan zijn.
Later heeft Microsoft de voorwaarden aangepast om het softwareabonnement aantrekkelijker te maken. Vervolgens kwam er echter nieuwe kritiek omdat Microsoft tijdens de looptijd van de eerste contracten minder nieuwe producten uitbracht dan eerst was gepland. Zo heeft Windows Vista, nu ruim een jaar op de markt, flink wat uitstel opgelopen.
Assurance
Het nieuwe Open Value-abonnement omvat ook het ondersteuningsprogramma Software Assurance. Microsoft biedt dat al voor grote ondernemingen. Open Value is juist bedoeld voor de andere kant van de markt, waaronder kleine bedrijven tot vijftig werknemers. Dat aantal is volgens de leverancier vaak het omslagpunt waarop een ict’er of ict-afdeling in huis haalt. De abonnementsconstructie moet het licentiebeheer van software vergemakkelijken.
Producten die onder dit mkb-abonnement vallen, zijn onder meer: verschillende uitvoeringen van Office, client-besturingssysteem Windows Vista, enkele combinaties van desktopsoftware, toegangslicenties (CAL’s) voor Exchange Server, Sharepoint Portal Server en combinatiepakket Windows Small Business Server.
Een standaard werkplek is één van de speerpunten van dit Microsoft-initiatief. De softwareproducent lanceert hiervoor ook een partnerprogramma, Big Easy, om resellers hun klanten aan een software-abonnement en kortingen te helpen.