KPN wil de breedbandmerken Het Net en Planet uiterlijk 2010 uit de markt halen. De activiteiten worden ondergebracht bij Telfort of KPN.
Dat heeft KPN tijdens de toelichting op de jaarcijfers bekend gemaakt. Het telecombedrijf wil af van de huidige multibrand-strategie en alle activiteiten concentreren onder de merknamen KPN, Hi en Telfort. KPN-topman Ad Scheephouwer gaf gisteren toe dat KPN te veel merken heeft.
Op de vaste markt zullen Telfort en KPN straks de enige twee merken zijn. Internet aanbieders Speedlinq en Tiscali zijn al opgegaan in Telfort, en ook HetNet zal straks zo goed als zeker onder het Telfort-merk verder gaan.
Berichten dat Planet en Xs4all worden samengevoegd tot KPN worden door Xs4all overigens met grote stelligheid tegengesproken: "De zelfstandigheid van Xx4All staat niet ter discussie," meldt het bedrijf zonder verdere toelichting. Xs4all is een volle dochter van KPN, maar opereert zelfstandig. "Voor toelichting op het merkenbeleid van KPN, verwijzen we u naar KPN," stelt Xs4all raadselachtig.
Toch heeft het er alle schijn van dat Xs4all en KPN op de schop gaan. Beide providers kampen de laatste maanden met een flinke leegloop. Planet is het laatste kwartaal alleen al 13.000 klanten kwijtgeraakt. Zeker zes procent van de huidige abonnees overweegt te vertrekken naar goedkopere aanbieders.