Microsoft spiegelt channel partners omzetkansen voor door Service Pack 1 voor Windows Vista en door Windows Server 2008. Beide producten zijn afgerond, worden nu op dvd’s geperst en zijn vanaf maart beschikbaar.
De Windows-producent heeft in de Verenigde Staten een onderzoek laten doen door marktanalist IDC waaruit blijkt dat partners meeverdienen aan de nieuwe producten. Voor elke dollar omzet die Microsoft zelf boekt, scoren hardwarepartners 7,8 dollar, implementatiepartners 5,7 dollar, en applicatiepartners 4,6 dollar.
Dit vertelt product solutions manager Erwin Hartenberg van Microsoft Nederland. Dat de hoogste omzetkans is voor hardwareleveranciers betekent volgens hem niet dat Windows Server 2008 en SP1 voor Vista een hardware-upgrade afdwingen of vereisen. "Het is wel zo dat klanten met nieuwe producten ook meer gaan doen, bijvoorbeeld virtualisatie." En dat vereist wel meer; rekenkracht, opslagruimte, enzovoorts.
De omzetkansen zitten volgens hem niet alleen in de Windows Server-versie. "Software partners krijgen door SP1 voor Vista ook meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld antivirusleveranciers. Ook is de zoekfunctionaliteit nu vervangbaar." Daarnaast speelt mee dat de installatie van Vista gebaseerd is op een systeem-image, dus SP1 is relatief makkelijk mee te nemen, legt hij uit.