Outsourcen per Business Service heeft als voordeel dat het nog mogelijk is om een heldere SLA af te sluiten en te managen. Bovendien geeft deze opzet bedrijven de mogelijkheid om flexibel op marktontwikkelingen te reageren, ook al is dat in tegenstelling tot de belangen van de Outsource partij die juist voordeel heeft bij stabiliteit.
Veel bedrijven denken er niet aan om hun IT volledig te outsourcen en de regie uit handen te geven. Ik spreek dan ook liever over Outtasking. Veelal wordt per Business Service gekozen tussen uitbesteding of zelf doen. Per Business Service is het nog mogelijk om een heldere SLA af te sluiten en te managen. Bedrijven willen flexibel zijn en snel op marktontwikkelingen reageren. Dit is al snel in tegenstelling tot de belangen van de Outsource partij die juist voordeel heeft bij stabiliteit.
Het is een illusie om te denken dat er ooit een bedrijf of overheidsorganisatie in Nederland of elders kan zijn die de ICT of welke bedrijfsfunctie dan ook kan outsourcen zonder de regie zelf in handen te houden. Een ander (ICT) bedrijf heeft altijd een ander belang dan het outsourcende bedrijf. Financiele en continuiteits belangen. Het gaat altijd om de vraag: welke diensten krijg ik, hoe past dat in mijn bedrijfsproces, welke kwaliteit heb ik nodig en hoeveel geld heb ik daarvoor over. Die vragen kunnen alleen door de outsourcende organisatie worden beantwoord: verantwoordelijkheid kun je niet uitbesteden. Daarbij is flexibiliteit maar een deel van de afweging: scope, kwaliteit en zeker kosten zijn zeker zo belangrijk.
Outsourcing is een situatie waarin een zakelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de vraag- en aanbodkant. Met dit onderscheid wordt tevens helder wie voor wat verantwoordelijk is. Maar daarmee ben je er nog niet. In tegenstelling tot wat hier betoogt wordt is er bij outsourcing geen sprake van het uit handen geven van regie. In de eerste plaats omdat er in de regel zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde sprake is van meerdere partijen. Waardoor er aan iedere zijde noodzaak is tot het creëren van samenhang. Dus ook aan de business-zijde. Een goede, effectieve regie aan de demand-zijde borgt de samenhang waardoor een evenwichtige ICT gebaseerd op een realistische forecast een mogelijkheid wordt.Tenslotte geldt dat flexibiliteit een kwestie is van de juiste strategie kiezen en op basis daarvan de juiste afspraken vooraf met de leverancier te maken. Als je als bedrijf kiest voor het ‘lean and mean’ uitbesteden van (veronderstelde) commodity dienstverlening, krijg je ook commodity dienstverlening aangeboden met weinig flexibiliteit.