KPN stoot een groot deel van de overheidsactiviteiten van Getronics af. Het draait om de gespecialiseerde applicatiediensten. “Wij kiezen voor focus: het aanbieden van generieke ict-services, gericht op meerdere klanten”, zegt Erik van der Meijden, ceo Getronics.
Getronics wordt een zelfstandige dochter van KPN en de (services-)onderdelen van KPN worden geïntegreerd in Getronics. Maar niet alle activiteiten van Getronics gaan mee, bleek tijdens de publicatie van de jaarcijfers van KPN vandaag. KPN zoekt een koper voor de Getronics-onderdelen ‘Business Application Service’ (BAS) en ‘Business Solutions voor lokale overheden en de zorgsector’. Deze twee onderdelen zijn verantwoordelijk voor een jaaromzet van circa 400 miljoen euro. Er werken zo’n 3000 medewerkers (op zo’n totaal van 10.500 in Nederland).
Geen kern
Volgens Erik van der Meijden, ceo Getronics, passen deze activiteiten niet in de strategie die is uitgestippeld om in 2010 de grootste aanbieder van ‘end-to-end ICT-diensten’ in Nederland te zijn (met als segmenten infrastructuurdiensten, applicatiebeheer en ict-outsourcing). Tot de kernactiviteiten van Getronics behoren werkplekbeheer, software-as-a-service, datacenterdiensten en -hosting, netwerkoplossingen en ‘consulting en professional services’ (met onder andere expertise van ITIL en andere methodieken, beveiliging en infrastructuur/architectuur).
Hergebruik
Deze laatste kern wordt als apart dochterbedrijf – Getronics Consulting – in de markt gezet. "Getronics gaat zich concentreren op het aanbieden van generieke ict-diensten, die voor meerdere klanten toepasbaar zijn. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om ons te richten op activiteiten waarmee we marktleider of bijna marktleider zijn. Op het terrein van ‘business applicatieservices’ neemt Getronics de vijfde of zesde plek in. Bovendien betreft het gespecialiseerde maatwerkdiensten. Die horen niet tot onze gekozen kernactiviteiten."
Een mooi bedrag
"Er lopen nog geen gesprekken met geïnteresseerde kopers. Dit proces gaan we nu in", zegt Van der Meijden. KPN zoekt in principe naar één kopende partij voor de twee onderdelen, tenzij dat niet rond komt. Een verkoopprijs wil hij niet noemen, "maar het moet wel een mooi bedrag opleveren want het zijn twee goedlopende onderdelen." De drieduizend medewerkers zijn vooral actief voor de (lokale) overheid en de zorgsector en komen van het ‘oude’ PinkRoccade vandaan. Getronics nam dit it-bedrijf in 2005 over.
Vreemd
Van der Meijden benadrukt dat niet alle ex-PinkRoccade-activiteiten zijn verkocht. "Het rekencentrum in Apeldoorn blijft bijvoorbeeld bij ons. Dat is een versterking van onze cybercenters." Op de vraag of het niet vreemd is dat KPN vorig jaar Gemnet (beheerder van de gemeentelijke infrastructuur) overnam en zich nu met vrijwel al zijn ict-diensten uit de lokale overheid terugtrekt, antwoordt hij. "Nee, want Gemnet richt zich eveneens op het infrastructuurgedeelte en niet op applicatieontwikkeling."
Investeren
Verder geeft de topman van KPN ICT Services aan dat er wordt geïnvesteerd in de nieuwe kernactiviteiten van Getronics. Er komt in het tweede kwartaal van 2008 een nieuwe oplossing voor werkplekbeheer (‘Future Ready Workspace 2.0), waarin diensten van KPN en Getronics zijn Getronics zijn geïntegreerd. Daarnaast wordt er een internationaal leveringsmodel opgezet. In landen waar KPN Getronics niet is vertegenwoordigd, maar internationaal opererende klanten wel om ondersteuning vragen, sluit de ict-dienstverlener samenwerkingsverbanden met it-partners.
Het is gewoon oplichting..echt monopolist.. alles hebben op einde van verhaal worden zelf opgeslokt..ze moeten meer snijden hun eigen te verdedigen…maar ik zeg je, over 10jaar is kpn spaans
echt mooi hoor; een echte dozenschuiver oplossing door een bedrijf wiens baas de opperdooschuiver van NL is geweest. Zit duidelijk geen IT kennis meer in de top, maar alleen dozenschuif -lees marketing- kennis. Wat weet van der Meijden nou in godesnaam van outsourcing of SaaS? Niente, dus KPN, kansloos helaas.
Ook een manier om van 3000 man af te komen, maar nu brengt het nog veel geld op ook! Het mes van de KPN snijdt aan twee kanten, in het personeel en in het bedrijf. Nu maar hopen, dat een door mij beoogde koper zich niet in de vingers snijdt, want dat kost mij m’n baan…