In de vele discussies over het ‘beheer walhalla’ valt mij op hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de techniek. Twintig gecertificeerde beheermethodieken hebben volgens mij nog nooit één probleem opgelost. Twintig ITIL-specialisten –of ze nou op level 1, 2 of 3 zitten—hebben nog nooit één security gat opgevuld. Beheer gaat pas goed als je er mensen op zet met goede technische kennis (en de juiste instelling). Eén slimme techneut weet veel meer problemen op te lossen èn te voorkomen dan alle methodologie-denkers bij elkaar.
Natuurlijk heeft ITIL als een 'gezond verstand-aanpak zijn waarde. Maar niet zozeer om beheer goed te laten verlopen. Vooral om fouten te verkomen. Om lacunes of dubbel werk te vermijden. En vooral om technisch specialisten te laten doen waar ze goed in zijn: technisch werk. De meeste goede techneuten die ik ken, hebben trouwens een hekel aan dom werk en daaronder wordt dan in ieder geval verstaan zich herhalende werkzaamheden. Zaken als ‘user management’, profieltjes wijzigen, printers instellen, et cetera , worden het liefst vermeden of nog beter: geautomatiseerd.
Want daar ligt een groot terrein om te ontginnen: het automatiseren van het automatiseren. Het uitwerken van ITIL-achtige structuren heeft in de praktijk nogal wat nadelen en beperkingen. In kleine organisaties heb je bijvoorbeeld niet genoeg medewerkers om de taken logisch te verdelen; het blijft een bende. En in heel grote organisaties weet uiteindelijk de linkerhand niet meer wat de rechter doet; de gezond verstand aanpak raakt verloren. De oplossing voor technische problemen ligt namelijk in de techniek.
Ik haak graag aan op een column van een tijdje geleden 'Windows Vista de volgende stap op de desktop'. Daarin wordt voorbij gegaan aan het meest interessante dat Microsoft heeft gelanceerd rondom Vista: MDOP en dan met name de mogelijkheid om SoftGrid technologie te benutten. De traditionele problemen van de Windows desktop worden namelijk vooral opgelost door die desktop anders in te richten en niet domweg de volgende release te installeren. Voor goed beheer: praat eens wat vaker met de system engineer in plaats van de ITIL-guru.
Helemaal eens met je uitspraak ITIL als gezond verstand aanpak gebruiken. Daar hoort zeker bij om af te dalen naar de werkelijkheid en op de werkvloer te praten met techneuten. Veel te vaak zie ik om me heen dat we ten onder gaan in allerlei complexe structuren en beheer modellen. Hier wordt vervolgens zo veel energie in gestoken dat vergeten wordt waarom het uiteindelijk gaat, het beheren en beheersen. En dan raar staan te kijken als de uitgewerkte beheermodellen niet worden gevolgd.