Sinds afgelopen vrijdag zit een aantal landen rond de Perzische Golf zonder internet. Een breuk in een onderzeese communicatiekabel is de oorzaak. Eind januari werd een andere kabel ook al uiteengereten. Die storing, die een deel van dezelfde regio trof, was nog niet verholpen.
In de Verenigde Emiraten en Oman ligt het internetverkeer vrijwel geheel stil door een breuk in een communicatiekabel op de bodem van de Perzische Golf. De internetuitval komt bovenop de grote kabelbreuk in de Middellandse Zee, die hetzelfde gebied eind januari trof en nog steeds voortduurt.
Door beide breuken ondervinden bedrijfsleven en particulieren in veel landen enorme problemen met hun internetactiviteiten. De enige twee landen in het Midden-Oosten die geen last van de twee breuken hebben, zijn volgens de regionale persdienst Mathaba Israël en Irak. Omdat dit juist de landen zijn met innige banden met de Verenigde Staten, ontvouwen zich op internet inmiddels complottheorieën over de toevalligheid van de breuken.
Beide gebroken kabels blijken eigendom te zijn van hetzelfde Britse bedrijf, FLAG Telecom. Een woordvoerder van dat bedrijf zegt dat een onderhoudsschip over enkele dagen op de plek van de kabelbreuk aankomt en dan nog een week nodig heeft voor de reparatie. Ook de kabel die eerder in de Middellandse Zee brak, moet nog worden gerepareerd.
FLAG beheert vele onderzeese communicatiekabels, bijvoorbeeld tussen de oostkust van de VS en West-Europa en verder naar het Midden-Oosten, Zuid-Azië, het Verre Oosten en naar de Amerikaanse westkust. Onder deze verbindingen bevindt zich ’s werelds langste communicatiekabel.