Nog een stap verder dan dienstverlenen: als je een service aanbiedt, wil je een deel van een bedrijfsproces van een andere partij implementeren. De dienst die je aanbiedt, heeft toegevoegde waarde voor een ander. Je doet dit zo goed, dat niet interessant is om het zelf te maken (te duur, te gespecialiseerd). Men besteedt het liever aan jou uit.
Da's een mooie gedachte. Als je de partijen en de markt kentwaar je zaken mee wil gaan doen, en je kunt daar iets leuks voor maken, gaatdat ook nog wel lukken. Iets moeilijker wordt het om generieke diensten voor dehele wereld aan te bieden, maar ook daar kun je nog wel scoren. Een heel leuk voorbeeld vind ik zelf www.webservices.nl (vraag je ook eens af: hoe komt het dat zo'n bedrijf nodig is? want: ja, het is nodig)
Wat ik me nou pas gerealiseerd heb: de afnemers van de diensten die je aanbiedt, voor hun is het ook allemaal niet makkelijk. Op de eerste plaats moeten ze zich realiseren welke processen ze zelf willenimplementeren, en welke ze willen inkopen. Dit is echt een gedachtensprong dieje moet maken. Ik bedoel, iedereen weet nu wel dat Nike marketing ziet als corebusiness, en sportschoenen inkoopt. Maar toch, stel je voor, begin jaren 80: jewil een sportschoenenbedrijf opzetten, en je start niet met een schoenfabriek bouwen. Nu nog steeds zijn er zat startende bedrijven in (bijvoorbeeld) de potlodenbranche die als eerste hun eigen potlodenfabriek neerzetten, en dan verder nadenken.
De tweede horde die afnemers van dienstverlening moeten nemen, is dat ze een afhankelijkheid moeten aangaan. Voor de dingen dieze doen hebben ze leveranciers nodig. Op die leveranciers moeten ze kunnen vertrouwen. In de echte wereld is dit al een tijdje gebruikelijk, maar SOA maakt het nu mogelijk om je on-line dienstverlening on line samen testellen. De afhankelijkheid die afnemers aangaan, wordt gemanaged in servicelevel overeenkomsten. Wat mij betreft is dit de tweede cruciale component vanSOA: naast dienstverlening, een overeengekomen service level tussen aanbiederen afnemer. De samenwerking wordt gedefinieerd door dienstverlening en contract, SOA is enabler.
Ik wil die afhankelijkheid en hoe daarmee om te gaan, nog een keer uitgebreider aan bod laten komen. Voor nu, vraag je het volgende eens af.We hebben een overheid die al enkele jaren fors investeert in een stelselbasisadministraties. Op de uitvoering is van alles aan te merken, maar in de basis ziet iedereen dat dit een goed idee is. Toch is het zo dat afnemers niet bepaald juichend aan de deur staan te bonken om de diensten af te nemen.Integendeel, afnemers van deze diensten moeten verplicht worden om ze af te nemen. Gek he?