Meer dan 90 procent van de medewerkers van Atos Origin die zijn aangesloten bij een vakbond, heeft tegen het cao-voorstel van hun werkgever gestemd. Ze vinden een minimale loonsverhoging van 2 procent te laag.
Personeelsleden van Atos Origin die lid zijn van de vakbonden FNV Bongenoten, CNV en De Unie, hebben massaal (90,3 procent) tegen het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bij hun werkgever gestemd.
Een te laag loonbod is het grootste bezwaar van de werknemers. Atos Origin biedt een minimale loonsverhoging van 2 procent aan en een variabel percentage dat wordt berekend aan de hand van prestaties van de medewerker. Volgens het bedrijf komt de gemiddelde loonsverhoging daarmee op 4,5 procent. De bonden eisen een minimale vaste loonsverhoging van 3,5 procent en meer inzicht in de beoordelingsstructuur van het variabele percentage voor loonsverhoging.
Eerder noemde FNV Bondgenoten de automatiseerder een ‘arrogante werkgever' omdat de werkgever inmiddels eenzijdig de loonsverhoging zou invoeren. "De mensen zijn boos en geïrriteerd door deze arrogante houding van de werkgever", aldus Nevin Demirtas, bestuurder van FNV Bondgenoten.
Ondoorzichtig
Demirtas vindt de systematiek voor de berekening van salarisverhoging "ondoorzichtig en veel te ingewikkeld." FNV heeft Atos Origin een brief gestuurd: "Ik heb ze op het hart gedrukt dat ze moeten luisteren naar de werknemers. Alle bonden en de centrale ondernemingsraad hebben het cao-onderhandelingsresultaat afgewezen", zegt Demirtas. FNV nodigt het bedrijf uit om opnieuw rond de tafel te gaan voor onderhandelingen.
Heb zes jaar voor AO gewerkt, waarvan de laatste drie jaar echt met grote tegenzin. Ik was inderdaad een ex-KPN’er, maar dat doet niet af aan het feit dat je al met al geen reet vooruitkomt bij Atos. De enige die erop vooruitgaan, en dan bedoel ik ook ECHT vooruit gaan, is de directie van AO. Dat over de ruggen van de vele ontevreden werknemers!
Ben blij dat ik eieren voor mij geld heb gekozen, en bij dat schijtbedrijf weg ben!
Ik ben het niet met de zogenaamde 90% eens. Ik ben nu iets meer dan een jaar geleden overgestapt van Getronics naar Atos Origin, en ik heb er geen seconde spijt van. Als jullie denken dat Atos slecht betaald, ik verdien nu bijna 1000 euro meer voor nagenoeg hetzelfde werk. En nee ik ben geen lid van de bond want die maken in mijn ogen meer kapot dan goed!
Ik ben nu iets meer dan twee jaar geleden over gestapt van Atos Origin naar Getronics PinkRoccade, en ik heb er geen seconde spijt van. Als jullie denken dat GPR slecht betaald; ik verdien nu bijna 1000 euro meer, heb een hogere leasenorm, krijg een flink studiebudget en een aanzienlijk aantal studiedagen, kan regelmatig naar het buitenland, krijg promotie en loonsverhogingen waar je wat aan hebt, en zinvoller werk zonder daar minstens 4 uren per dag voor in de auto te moeten zitten.
En het allerleukste: tevreden collega’s.
Toch opvallend hoeveel reacties een artikel over AO altijd weer krijgt. Zal wel iets te maken hebben met magneetjes.
Tja, tevreden EX werknemer. (Of moet ik zeggen: tevreden EX EX werknemer?) Je ziet waar jouw enorme verbetering toe leidt: “KPN zet groot deel Getronics in de etalage” lees ik net. Nee, laat mij maar lekker bij Atos werken….
https://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2335770
Ik werk hard en met veel plezier bij Atos, en ben ook reuze tevreden met mijn salaris. Een verhoging van 2% met een beoordeling “goed” is dan toch een douw.
Werkwijze Atos:
Atos neemt een IT-afdeling over. Saneert het personeeel, niet zo moelijk want de helft van de mensen vlucht vanzelf weg. Saneert het werk, ook niet moeilijk want de overgenomen applicaties worden alleen nog maar instant gehouden. Bezuinigt op de kosten, alweer niet moeilijk, want je bevriest gewoon de salarissen. Vervolgens weten ze geen enkel nieuw project binnen te halen, dus het enige alternatief dat geboden wordt is detachering. En als je niet tevreden bent, ga je toch ergens anders solliciteren?
H’m, misschien is dat nog niet zo’n gek idee, ik geloof dat ik dat maar eens ga doen …
@respecteer uw personeel
De verbetering van de leaseregeling staat los van wijzigingen, welke de overheid doorvoert (bijtelling naar 25%). Je kunt van de werknemer niet verwachten dat hij dit gaat compenseren.
Wat betreft de salarisverhoging vind ik dat dit inderdaad ondoorzichting is en het jammer is dat AO geen inzicht geeft in de salarissystematiek. Maar hoeveel medewerkers vallen in de groep van 2% t.o.v. het totaal? Ik krijg de indruk dat we geen akkoord hebben, ondanks dat de 2% verhoging een zeer kleine groep mensen raakt.
Ook vind ik het raar dat de FNV AO arrogant noemt, daar zij een aantal verbeteringen o.a. Leaseregeling toch door voert. FNV zou toch moeten weten dat de CAO een minimum afspraak is.
Door medewerkers te zetten op de prestatiebeloning is er weinig ruimte voor eigen initiatieven. Ze worden verstikt door de afgesproken targets van hun manager. Het leidt tot middelmaat en het creatieve en het initiatief verdwijnt. Medewerkers voelen zich de speelbal van de ‘hobbies’ van de manager (je mag hopen dat je er geen een tussen hebt zitten die als hobby heeft persoonlijke ontwikkeling en je onderworpen wordt aan allerlei ‘interventies’).
De organisatie wordt afstandelijker en heeft moeite met binden en boeien. Ook veel meer administratieve rompslomp doordat op detail moet worden gerapporteerd en bewaakt (waar besteed je je tijd aan). Je wordt verstikt in de emails.
Doordat men targets heeft op diverse gebieden (sales, productontwikkeling �n het werk waarvoor je bent aangenomen) zitten de goeden of de medewerkers die op zware klanttrajecten zitten nu thuis omdat ze overbelast zijn. De collegialiteit verdwijnt, want slecht scorend werk wordt geprobeerd in een ander zijn schoenen te schuiven. Er wordt onderling gedeald over collega’s. Ook worden medewerkers verantwoordelijk worden gemaakt voor prestaties waarvoor ze grotendeels afhankelijk zijn van het opgeleverde werk van anderen (klanttevredenheidsscore). Medewerkers houden naar buiten toe de schijn op, wat ten koste gaat van het beklijvend vermogen en het gebruiken van echte oplossingen, hiervoor moet je immers jezelf open geven.
Ook vinden er onoorbare verstrengelingen plaats in functies, om scores te halen op bepaalde prestaties zijn soms collega’s die hiervoor gebruikt moet worden.
Onduidelijk is wat met de gegevens gebeurt als deze in het prestatie software pakket zijn ingebracht. Wie heeft er allemaal toegang tot persoonlijke gegevens van de medewerkers. Over wie worden met naam en toenaam de verschillen besproken zonder dat de persoon in kwestie hiervan weet heeft.
Je ziet steeds meer in de beoordelingsgesprekken dat de medewerker beoordeeld wordt op de zwakke punten die de beoordelaar zelf heeft en dat het dus feitelijk niet over de medewerker gaat. Wat de beoordelaar zegt over een de medewerker vertelt meer over zijn eigen zwakke punten dan over de medewerker.
Gewone zaken lijken soms ver te zoeken te zijn als een eerlijke, gelijke en objectieve behandeling van medewerkers en eerlijke beoordelingen en benoemingen en een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten. Management dat zelf blijk geeft van moreel besef en waarmee je kunt spreken over lastige en gevoelige zaken en je gesteund weet.