On-demand software gaat de markt voor bedrijfssoftware de komende jaren sterk veranderen. De belangrijkste on-demand leveranciers hebben nooit een rol gespeeld in de traditionele softwaremarkt.
De markt voor bedrijfssoftware gaat de komende jaren sterk veranderen. On-demand-software is hiervoor de grootste reden. Dat zegt Bo Lykkegaard, onderzoeker op het gebied van bedrijfssoftware in de regio Europa bij IDC tijdens IDC Directions vandaag. Het implementeren van deze software gaat veel makkelijker, medewerkers trainen om te werken met de applicatie gaat makkelijker door e-learning en het kost minder tijd voordat de software te gebruiken is.
Veel bedrijven maken al gebruik van on demand software. De on demand software voor accounting wordt voornamelijk door kleine bedrijven gebruikt. Grote bedrijven in deze sector moeten teveel aanpassingen maken in de ict-infrastructuur, zegt Lykkegaard. Hrm-applicaties worden juist door de grote bedrijven ingezet. Crm-applicaties worden door zowel kleine als grote bedrijven gebruikt.
Nieuwe spelers
Een groot deel van de populaire on-demand software, wordt aangeboden door softwareontwikkelaars die geen traditioneel software model hebben. Er komen dus veel nieuwe spelers op de markt. Een inmiddels bekende is Salesforce.
De markt voor traditionele bedrijfssoftware is de afgelopen jaren sterk geconsolideerd. Volgens Lykkegaard zijn er vier grote leveranciers die een volledige stack aanbieden. Die software bieden ze zelf aan, of via hun partners. Deze vier leveranciers zijn Microsoft, Oracle, SAP en IBM. Kleine software aanbieder zullen moeten samenwerken met de grote om te kunnen blijven overleven, zegt Lykkegaard.
Echte ‘On demand software’ heeft absoluut een goede kans om de traditionele leveranciers te overtroeven.
De voordelen zijn legio: geen aanschaf- en licentiekosten, geen installatie nodig en dus ook geen installatiekosten, updates en upgrades zijn inbegrepen evenals backups en systeembeheer.
Wanneer ook de toegangsbeveiliging goed is geregeld (bijvoorbeeld met een token), lijkt niets het succes in de weg te kunnen staan, omdat SaaS oplossingen met data voor het MKB zelfs een stuk veiliger is dan de intern gebruikte oplossingen met data.
De nadelen die worden genoemd (je moet wel online kunnen zijn en integratie, cq samenwerken met andere pakketten moet beter) zijn nauwelijks meer relevant bij serieuze zakelijke oplossingen. Met de goede en via verschillende aanbieders redundant uitgevoerde breedbandvoorzieningen enerzijds en mogelijkheden van webservices anderzijds lijken de criticasters in snel tempo terrein te verliezen.
On demand software gaat zeker de software markt veranderen. SaaS, onder andere hard gepushed door Microsoft, begint van de grond te komen, maar het is nog steeds maar een klein gedeelte van de markt dat gebruik maakt van dezevorm van dienstverlening. Ik ben ervan overtuigd dat het nog jaren duurt voor het gros van de markt overstag zal gaan.
Neem nu Hosted Exchange, dit heeft een marktaandeel van nog minder dan 5 procent. De ’traditionele’ manier van software leveren, perpetual licenses on premise, is nu eenmaal helemaal ingeburgerd bij eindgebruikers, enterprises, resellers en distributeurs. Bij de introductie van SaaS dienen zaken geregeld te worden als gespreide inkomsten, SLA’s, multi-tenancy en een veranderde marge-structuur. Bij BackupAgent hebben we veel ervaring van on-demand software levering.
Onze partners bieden BaaS (Backup-as-a-Service); online backup als een dienst, onder eigen naam. Wij helpen onze partners bij het opzetten van een waardevolle, betrouwbare SaaS-propositie. Op deze manier worden eventuele opstakels direct het hoofd geboden.
SaaS gaat niet alleen de softwaremarkt veranderen voor de software leveranciers, maar nog veel ingrijpender voor resellers en system integrators. Immers, daar waar de technologie een sprong maakt, gaat de distributieketen op z’n kop. Vergelijk het maar met de markt voor mobiele telefoons. Aanvankelijk kon je een mobiele telefoon alleen kopen bij telefoonwinkels of gespecialiseerde inbouwcentra. Toen was er nog geen sprake van een doorbraak. Pas na de introductie van pre-paid abonnementen lagen ze te koop bij de HEMA, kon je ze via het internet bestellen en werd het een mega hit. Dat zien we nu al gebeuren daar waar SaaS providers kiezen voor online verkoop en de bestaande resellers passeren. Daarnaast ontstaan er nu ook nieuwe, alternatieve distributiekanalen, die dankzij SaaS veel meer toegevoegde waarde kunnen bieden dan de traditionele resellers. Dat komt doordat SaaS veel meer is dan alleen maar hetzelfde software pakket online. Het gaat bij SaaS juist om het onderling koppelen van software pakketten, content of dienstverlening. Op die manier ontstaat er een platform van diensten en dienstverlening en er zullen nieuwe partijen ontstaan die dat voor hun klanten kunnen verzorgen. Natuurlijk zijn daar de grote Telco’s die hun eigen communicatie diensten combineren met software diensten. Maar banken, accountantskantoren of branche organisaties hebben nog veel meer toegevoegde waarde in huis om te combineren met software. Als ASP staat voor dezelfde software, maar dan online dan was dat evolutie. SaaS is revolutie.
On-demand software en SaaS zullen komende jaren zeker meer domineren. Een mooie parallel is hoe kleinere bedrijfselektriciteitscentrales begin vorige eeuw vervangen werden door een centrale elektriciteitsvoorziening wat kostenbesparing en verhoogde kwaliteit leverde.
SaaS brengt vele bedrijfsvoordelen. Bedrijven hoeven niet zelf het pakket te ontwikkelen of installeren wat snellere time-to-value geeft. Bedrijven kunnen zich nu focussen op het integreren van softwareoplossingen om effici?ntere processen te verkrijgen. SaaS verlaagt kosten en risico?s voor softwarebeheer en brengt ook een powershift binnen bedrijven waar de business t.o.v. IT meer zeggenschap krijgt over pakketkeuze en systeemgebruik.
Er zijn kanttekeningen. Pakketcustomisatie en systeemintegratie zijn nog steeds nodig voor bedrijfsgebruik en om het te integreren met eigen bedrijfssystemen. Datamigratie, dataveiligheid, regel/wetgeving compliancy en beheersafspraken (SLA?s) vormen vaak uitdagingen bij deze implementaties.
On-demand software is zeer aantrekkelijk voor bijv. CRM, HRM, Financials/Payroll, Payments, document mgt, e-Mail etc. Bedrijven kunnen zich nu meer focussen op hun eigen core business!
Saas gaat de toekomst van de Enterprise Software markt absoluut veranderen. Traditionele software vendors zijn gericht op het verkopen van een product. De klant is vervolgens in grote mate op zichzelf aangewezen om dat aan de praat te krijgen en er waarde uit te halen. Dat blijkt uiterst bewerkelijk.
Bij Saas hoeft de klant alleen maar te leren werken met de oplossing; hij hoeft niet te zorgen voor uitrol, onderhoud en infrastructuur. Omdat SaaS op basis van gebruik wordt doorbelast, is het voor de Saas vendor cruciaal dat de klant de software daadwerkelijk en zoveel mogelijk gebruikt. Dat gebeurt alleen als ie tevreden is en er waarde aan ontleent. Saas vendors geven klantentrouw en kwaliteit topprioriteit. De klant is immers z? verdwenen nu hij geen aanschafkosten hoeft af te schrijven als hij stopt met een Saas dienst. Saas vendors zullen aan POST- sales minstens evenveel aandacht geven als aan PRE-sales.
Dat SaaS een groot effect op het huidige softwarelandschap krijgt, daar is iedere IT-Professional wel over uit. Wat ik me vooral afvraag is, wanneer Europese organisaties enthousiast raken over SaaS. Amerika loopt wat betreft de acceptatie van SaaS ver voor, als we de rapporten mogen geloven. Nederland is toch nog enigszins sceptisch als ik de geluiden uit de markt hoor. En dat terwijl wij Nederlanders op het gebied van ICT voorop lopen in Europa. Voordat SaaS hier echt een succes gaat worden is er nog een aantal zaken die de nodige aandacht verdienen. Onduidelijkheid over mogelijkheden tot systeemintegratie, over implicaties van de toenemende mate van afhankelijkheid en het feit dat gevoelige bedrijfsinformatie nu extern staat, zijn er drie die ik zelf al geregeld ben tegengekomen. Het ?on-premise perpetual license? model is zodanig ingeburgerd, dat ik denk dat het wel enige tijd kost voordat SaaS echt voor de revolutie gaat zorgen. Aan de SaaS-leveranciers de taak om de komst van deze revolutie te bespoedigen.