Steeds meer werknemers maken gebruik van mobiele apparaten, zoals BlackBerry’s of andere smartphones. De lijn tussen privé en zakelijke communicatie wordt daardoor steeds vager. Managers weten niet goed hoe ze deze problemen aan moeten pakken.
Mobiele apparaten brengen nieuwe zorgen met zich mee. De ict-manager heeft moeite om deze problemen goed aan te pakken. Dat zegt Martin Canning, vice president Software & Services van IDC tijdens IDC Directions 2008 dat vandaag wordt gehouden.
Het aantal mobiele apparaten groeit enorm. Bovendien worden smartphones niet alleen zakelijk gebruikt, maar steeds vaker wordt er privé-informatie verstuurd via het bedrijfsnetwerk. Canning: "Een manager vroeg mij laatst wat hij moet doen als een van zijn medewerkers die in scheiding ligt belangrijke informatie voor de rechtszaak verstuurt via het bedrijfsnetwerk. Moet die manager relevante informatie afgeven aan de tegenpartij als daarom gevraagd wordt?"
Gestructureerde data
Via mobiele apparaten wordt steeds meer data verstuurd. Canning: "Iedereen heeft één of meerdere apparaten. Dit zorgt voor een enorme berg gegevens. De informatiesystemen van bedrijven zijn ontworpen voor gestructureerde data. Maar de informatie die via deze apparaten wordt verzonden is ongestructureerd. Bedrijven moeten er daarom goed bij stilstaan welke informatie belangrijk is om te bewaren, en welke informatie niet."
Bovendien wordt de beveiliging van een ict-netwerk waarin allerlei mobiele apparaten gebruikt worden danig op de proef gesteld. Het hart van het netwerk is goed beveiligd. Het gaat om de rand van het netwerk. Belangrijk is daarom, volgens Canning, om in kaart te brengen welke apparaten door welke werknemers gebruikt worden. Identity en access management worden volgens hem steeds belangrijker.
Tja, die managers… Altijd maar zorgen maken over de bestede uurtjes… Meer meer meer meer.. dat is alles wat telt. Wordt er een target gehaald? moet het weer naar boven worden bijgesteld.
Laten ze nou gewoon eens kijken naar het resultaat… Als dat wordt bereikt,… Laten ze dan eens tevreden zijn met wat ze hebben…
The mind is like a parachute…
It can only work when it’s open…
Quote: “Mobiele apparaten brengen nieuwe zorgen met zich mee. De ict-manager heeft moeite om deze problemen goed aan te pakken. Dat zegt Martin Canning (…)” en “Een manager vroeg mij laatst wat hij moet doen als een van zijn medewerkers die in scheiding ligt belangrijke informatie voor de rechtszaak verstuurd via het bedrijfsnetwerk. Moet die manager relevante informatie afgeven aan de tegenpartij als daarom gevraagd wordt?” – unquote.
Dit heeft helemaal niets met problematiek van mobiele devices te maken, maar eerder hoe en wat een bedrijf zijn medewerkers toestaat de IT infrastructuur voor priv� doeleinden te gebruiken. Dat geldt ook voor de ‘vaste’ kantoor-pc. Als bedrijf doe je er goed aan om hierover afspraken met je medewerkers te hebben. Heb je die (nog) niet, dan snel doen!
In bedrijven waar dit probleem speelt heeft het management, dus niet alleen de ict-manager, wat steekjes laten vallen. Overigens begint het hebben van gadgets vaak bij het management zelf, waardoor er vervolgens maar moeilijk ?nee? aan de rest van de organisatie verkocht kan worden.
Verantwoord gebruik van mobiele apparaten en bedrijfsinformatie buiten het eigen domein, samen met de techniek waarmee men buiten het eigen domein treedt, valt of staat met een heldere overall architectuur en een sluitend identity-, acces- en security management. En dat verhaal moet gebaseerd zijn op niets anders dan het bedrijfsproces. Dan is het de ruggengraat van het management (governance: wie doet wat en waarom) om de filosofie waar de ICT-manager uitvoering aan moet geven, strak overeind te houden. Misbruik wordt gestraft.
Tja hoever gaat het, koop je straks iemands denkvermogen voor 8 uur, zijn geweten en z’n ziel ?? en ga je z’n wc bezoeken en sigaretje klokken ??
Kommop iedere werkgever zou moeten begrijpen dat aan een werknemer ook een menselijke kant zit. Je hebt mensen in dienst, geen robots. Die werknemer in scheiding, die heeft wat meer steun nodig die zal het al moeilijk genoeg hebben. En met een beetje steun werkt hij dan ook met plezier.
Het is treurig dat normaal kameraadschap tussen werkgever en werknemer vaak ver te zoeken is in de ict. En ondertussen dus maar praten over teambuilding.