De stoker en de machinist die hebben de trein gemist. Waar was de conducteur? Zat hij wel in de trein en heeft hij gedacht, jongens het is zeven over elf, ik vertrek! Dan maar geen soep.
Omdat ik uit een gezin met 7 kinderen kom en in een klein dorpje woonde zonder voortgezet onderwijs had ik vanaf mijn twaalfde al een ov-kaart. Heel Nederland heb ik doorgereisd met deze kaart. Deze ov-kaart bestond uit een stamkaart met pasfoto en een geel kopiëtje met een einddatum. Je hoefde niet van Siciliaanse huize te komen om die kaart na te maken. Als je een stencilapparaat had, was je al op de helft.
Maar waarom was de kaart toch betrouwbaar? Dat kwam door de conducteur. Deze wist met serienummers, geboortedata en met een strenge blik in de ogen precies of je een geldig of ongeldig plaatsbewijs had. Maar omdat een strenge conducteur, met een overigens wel een heel lullig hoedje, niet meer een reden is om een kaartje te kopen, verdween deze steeds vaker uit de trein.
Maar lang leve de automatisering! Alles zou beter worden. Ik ga hier nu niet weer uitwijden over het mislukken van projecten maar dit is, na de paspoortaffaire, de Betuwelijn en denkt u nog maar eens terug aan de invoering van uw eigen ict-systeem, wederom een project dat heel veel lijkt op het getrouwd zijn met een mooie vrouw. Het ziet er aan de buitenkant mooi uit maar het kost je klauwen met geld en stofzuigen, ho maar!
Dat de kaart niet meer veilig is te krijgen, is op zich erg. Dat de conducteur niet meer veilig is, is natuurlijk veel erger.
And again, Spoelstra spreekt weer nonsens!
Vond de laatste offline ‘column’ echt niveau door-spoelstra. Ging over minderbegaafden, en dat beveiligers met V’tje niet spoorden. Sterke columns maken zonder af te kraken op de Youp-manier is een kunst.
Degene die het meeste om dit geleuter lacht is $poelstra zelf, gok ik, dat ie keer op keer die declaraties erdoor krijgt.