Een Amerikaanse internetprovider heeft per ongeluk de mailboxen van 14.000 klanten gewist. Een softwarefout is de oorzaak. Volgens een woordvoerder is dit nooit eerder gebeurd en zal het ook nooit meer gebeuren.
De Amerikaanse internetprovider Charter Communications heeft ‘als gevolg van een softwarefout’ per abuis de mailboxen van 14.000 klanten gewist. Een woordvoerder van de provider zegt dat er geen mogelijkheid is om de verloren gegane bestanden nog te ‘undeleten’ en biedt haar excuses aan.
Nooit meer gebeuren
De fout ontstond doordat de provider, die ook kabel en telefoon aanbiedt, inactieve mailaccounts elke drie maanden verwijdert. Daarbij zijn per ongeluk ook wel actieve accounts vernietigd. Volgens de woordvoerder is dit nooit eerder gebeurd en zal het ook nooit meer gebeuren.
Au!
Staat zoiets niet op HDs? En zijn die HDs niet te benaderen voor undelete oid?
Undeleten is in principe een hack (in ieder geval op FAT schijven, die deze provider niet zal gebruiken). Als er data geschreven is na het deleten bestaat de kans dat de originele data voor altijd weg is omdat het overschreven is.
Dat de provider niet zegt: “sorry, onze fout, we hebben de backups van gisteren teruggezet en jullie zijn voor een halve dag aan e-mail kwijt”, is iets heel anders.
@KeesNW:
Undeleten is in veel gevallen nagenoeg onbegonnen werk; de verwijzigingen worden vaak verwijderd zodat er geen associaties meer zijn naar bestandsnamen, inodes en datablokken. Indien bijvoorbeeld de provider gebruik maakt van een Linux machine met EXT3 bestandensysteem voor e-mail kan je een undelete actie wel vergeten.
Zelfs als het undeletable is (zoals op de Windows bestandensystemen FAT16/32 en NTFS), heb je te maken met een stuk harde schijf waar voortdurend op wordt geschreven. De kans is groot dat na het verwijderen de blokken zijn hergebruikt, hetgeen het herstellen van de data ook onmogelijk maakt. Tenzij ze direct hebben doorgehad dat de mailboxen waren verwijderd is er een grote kans dat het merendeel van de e-mail niet meer is te herstellen.
Kortom: het hopen op een succesvolle undelete actie is zo goed als een dode mus. Het is te hopen dat veel gebruikers hun e-mail popte (dan hebben ze het lokaal staan).
Wat me verbaasd is dat de provider geen backups heeft van de mailboxen. Omdat mail relatief vluchtig is word het vaak niet gedaan, maar met de toename van mensen die webmail gebruiken (waarbij de e-mail de server blijft staan) is het steeds interessanter om het wel veilig te stellen in een backup.
Best jammer ook voor de testers van de provider: een eenvoudige testcase op basis van equivalentieklasse had het probleem verholpen… maar ja waarschijnlijk was de deadline heel hard (voor de organisatie).
Kan me herinneren dat hier ook een keer zo’n actie is uitgehaald door een bekende provider.
Erg slecht eigenlijk, maarj a fouten worden gemaakt. Alleen moet je altijd zorgen voor backup procedures om fouten te kunnen herstellen.
“Weet u zeker dat 14.000 mailboxen verwijdert moeten worden?” – Dan moet er bij iemand toch een lampje gaan branden dat dat bijna alle mailboxen zijn, bij wijze van.
Inderdaad, dat er geen backups bestaan is eigenlijk verbijsterend…hoe doen ze dat met hun eigen files?