Producenten van digitale wegenkaarten klagen bij verkeersminister Eurlings, omdat het Nationale Wegenbestand mogelijk wordt vrijgegeven voor commercieel gebruik. Woensdag vergadert de Kamer erover.
Falkplan, Navteq en Tele Atlas spreken dinsdag in het AD van ‘oneerlijke concurrentie’. Rijkswaterstaat kondigde al eerder aan het nationale wegenbestand te willen vrijgeven rond 2009. Dat zou betekenen dat nieuwe bedrijven snel hun eigen kaartensoftware kunnen maken voor bijvoorbeeld gebruik in navigatiesystemen.
De professionele kaartenmakers beklagen zich nu bij verkeersminister Eurlings. Hij praat woensdag over de materie met de Tweede Kamer. In het AD dreigt directeur Martin Bruin van Falkplan, dat onder meer plattegronden maakt en digitale kaarten levert voor mobiele software van onder meer 9292OV, met juridische stappen als het vrijgeven van het nationale wegenbestand toch doorgaat.
Sinds 1998 staan alle wegen in het bestand. De overheid ziet het liefst dat iedereen die informatie krijgt. De politiek lijkt die mening ook toegedaan. CDA-Kamerlid De Rouwe zegt in het AD dinsdag het prima te vinden als het wegenbestand wordt vrijgegeven. "Bedrijven gaan daarvan niet over de kop; ze kunnen ruwe data krijgen en daarvan zelf iets moois maken. Neem een navigatiesysteem als TomTom. Die koop je vanwege alle extraatjes, die visualisering, en het merk.”
Minister Eurlings wil eerst nog weten hoe hoog de schade voor het bedrijfsleven uitvalt, voordat hij zijn toestemming geeft. TeleAtlas, Navteq, Falkplan krijgen nog zeker tot 2009.
Intussen is er al een gratis kaartenalternatief: Open Street Map. Deze gratis webkaart van Nederland bevat ook alle wegen, dankzij een schenking van softwarebedrijf AND vorig jaar.
De internetgemeenschap rond Open Street Map is de kaart aan het verrijken met meer informatie dan alleen wegen, zoals fiets- en voetpaden, interessante punten (points-of-interest) en meer publieke data. Deze week werden aan Open Street Map bijvoorbeeld de zonegegevens van het openbaar vervoer toegevoegd.