Verschillende onderzoeken tonen aan wat elke weldenkende informatiewerker al lang weet: het onderscheid tussen data en content is kunstmatig, en komt eerder voort uit IT-gerelateerde dan bedrijfsmatige of gebruikersoverwegingen. Vanuit verschillende hoeken zien we de bijbehorende vakgebieden Business Intelligence en ECM naar elkaar toegroeien, maar tegelijkertijd zien we dat de integratie vanuit de vakgebieden zelf in sommige gevallen leidt tot stammenstrijd. Deze strijd spitst zich toe op welk kanaal (het ECM of het BI kanaal) leidend moet zijn in de ontsluiting van informatie.
Nevenstaand schema toont (maximaal gesimplificeerd) een aantal technische integratiemogelijkheden tussen BI en ECM. De vraag is welke integratievormen de voorkeur verdienen vanuit meer relevante perspectieven. Deze discussie loopt nu. Wat daaruit naar voren komt is dat het belangrijk is de discussie te voeren op het overkoepelende niveau van EIM, en niet vanuit een van de zuilen zelf, want dan nemen zuilspecifieke aspecten een te belangrijke rrol in de discussie in.
Kortom, tijd voor wat discussie:
1. Wat is de ideale integratievorm?
2. Hoe kan de discussie hierover het best worden vormgegeven?
3. Welke analysemethoden zijn vanuit het overkoepelende perspectief geschikt om te dienen als input voor de implementatie van de onderliggende ketens, rekening houdend met de gewenste vorm van integratie?
Ik ben het eens met de stelling dat data en content eigenlijk allebei hetzelfde is, namelijk: informatie. Het onderscheid is nu nog dat data in principe gestructureerd is en content ongestructureerd. In de zin van ‘geen structuur die voor een informatiesysteem te interpreteren is’. Hoe beter wij worden in het structureren van content, hoe meer content en data samen zullen opgaan onder de noemer ‘informatie’. Je gooit drie interesstante vragen in de discussie:1. Wat is de ideale integratievorm?Die is wat mij betreft op het niveau van de bron zelf: zowel vanuit data (BI) als content (ECM) moet informatie op dezelfde manier (met dezelfde technieken en methodieken) worden geclassificeerd, opgeslagen en getransformeerd. 2. Hoe kan de discussie hierover het best worden vormgegeven?Ik zou zeggen: vanuit het business proces en de informatie-architectuur die daaruit voortkomt.3. Welke analysemethoden zijn vanuit het overkoepelende perspectief geschikt om te dienen als input voor de implementatie van de onderliggende ketens, rekening houdend met de gewenste vorm van integratie?Wederom: vanuit het business proces en de informatiearchitectuur. Meet of een integratie echt meerwaarde oplevert voor de business (lees: de klant/medewerker) en pas hier de informatiearchitectuur op aan. Maak een Proof of Concept waarin data en content bij elkaar worden gebracht. Al die aandacht voor web services en SOA komt volgens mij op het juiste moment. We kunnen ons nu – al is het nog schoorvoetend – richten op de integratie van data (BI) en content (ECM).
Hi Erik,Inmiddels ben ik door wat discussies met verschillende specialisten in de aanloop naar een publicatie over dit onderwerp weer wat verder. Als je kijkt naar het bijgevoegde plaatje blijken een aantal integratiemogelijkheden conceptueel hetzelfde, en houden we er slechts 4 onderscheidende over. De integratievariant die jij noemt, die op basis van een gemeenschappelijke benadering van metadata, lijkt op bronniveau echter weinig op te leveren. In die fase gebruikt de BI kolom metadata met name ter bepaling van herkomst van data. Pas in de fase waarin rapporten worden gegereneerd is er sprake van inhoudelijke metadata die informatie en context duiden. Op dat niveau speelt metadata uiteraard weer een rol, maar hier verwacht ik steeds meer van de retrieval oplossingen, die alsmaar slimmer worden en daarmee het tijdrovende en kostbare metadateertraject kunnen beperken. Begrijp me goed, ik geloof sterk in de noodzaak van metadata, maar ben een groot voorstander van een pragmatische aanpak die steeds sterker wordt ondersteund door de zoekoplossingen in de markt.De andere drie integratievormen zijn elk plausibel, en de uiteindelijke keuze is sterk afhankelijk van de informatiebehoefte die aan de afnemerkant bestaat, dus inderdaad redenerend vanuit business proces en informatiebehoefte of -architectuur. Mijn derde vraag was dan ook eigenlijk bedoeld om ideeen te genereren over werkbare analysemethodieken die de gewenste input voor een integrale data- en contentbenadering boven water kunnen krijgen. In samenwerking met het Instituut voor Information Engineering van de HvA loopt er nu een co-makership wat hier onderzoek naar doet, maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. Mogelijke brongebieden van analysemethodieken die een bijdrage kunnen leveren worden nu gezocht in niet alleen ECM en BI, maar ook in de vakgebieden Portals, Search en Usability.