Veel resellers hebben een brug nodig om tot een totale mobiliteitspropositie te komen. Nu is er een nieuwe mkb-bundel van distributeur Brightpoint, in samenwerking met vendorpartners HTC, Microsoft, Toshiba en Perlego.
Met de The Mobile Enabler (TME) richten Brightpoint en partners zich in eerste instantie op Microsoft Exchange-resellers, maar ook andere resellers zullen volgens Brightpoint met dit mobility aanbod voor het mkb goed zaken doen. De vraag naar een reseller die van a tot z kan worden ingeschakeld voor mobiele dataverkeeroplossingen is volgens marktkenners groot en groeit.
De aftrap, die 25 januari in Barneveld plaatsvond, kwam van Dave Stolk, Managing Director Brightpoint Netherlands BV, ondersteund door collega Robin Smits, Regional Business Unit Manager. Daarop volgden presentaties namens de vier vendoren binnen TME: Ruud Kerstjens, senior channel manager Benelux bij HTC en Robert de Jager, sinds twee maanden bij Toshiba, introduceerden onder andere nieuwe devices en gadget. De aanwezige resellers waren persoonlijk uitgenodigd bij de Kick-Off met de vraag of ze een aanvulling wilden op hun Microsoft Exchange-propositie, volgens Smits. "TME fungeert als multiplier voor de business van TME-resellers en launching partners." Nederland is het eerste land na Denemarken waar TME beschikbaar is. Een week na de Kick-Off is de site http://www.themobileenabler.nl/ inmiddels live. Hierop komt onder andere een reseller-locator om leads te genereren voor TME-resellers.
De prioriteit, zegt Smits, is resellers werven voor TME en hen trainen. Na de presentaties konden resellers zich gratis inschrijven bij het TME-resellerprogramma. Op 29 februari is er een eerste trainingdag waar resellers alle nodige commerciële en/of technische kennis voor TME op kunnen doen. Hier zullen zij na certificering sales-, marketing- en service-ondersteuning ontvangen. In de volgende fase zullen vervolgens ook eindgebruikers worden getarget om leads te genereren voor de TME-resellers.
Trainingsdag 29 februari
De prioriteit, zegt Smits, is training en resellers werven voor TME. Na de presentaties konden resellers zich gratis inschrijven bij het TME-resellerprogramma. Op 29 februari is er een eerste trainingdag waar resellers alle nodige commerciële en/of technische kennis voor TME op kunnen doen. Na een dag training van 9 uur ‘s ochtends tot 16:00 uur ‘s middags kan de reseller weg met een TME certificering.
Resellers aanwezig tijdens de kick-off hadden gemengde reacties, over het algemeen positief. Brightpoint is nog bezig met het ontwikkelen van een hosting-optie voor TME waarmee resellers grotere eindklanten managed services kunnen aanbieden.
Wat heeft de reseller eraan?
Enkele uitspraken van resellers waren: "Dit is een mooie brug voor ons als telecomreseller naar de it." "Wij gaan onze propositie aanvullen met mobiliteit. Dit programma biedt ons de mogelijkheid op korte termijn een mobiele propositie te realiseren." "De terugverdientijd op mobiele oplossingen is gemiddeld 7.5 maanden. Na een demo bij een eindklant volgt bijna altijd een sale."
Minder positieve geluiden hadden te maken met soms slechte post-sales ondersteuning van fabrikanten van mobiele hardware. Brightpoint maakt het zijn zaak om bottlenecks binnen The Mobile Enabler zo snel mogelijk op te lossen en stelt zich op als tussenpersoon tussen reseller en vendor.
Verder werd geopperd dat KPN en T-Mobile bij de Kick-off ontbraken. "Daarmee ontbreekt binnen TME mogelijk een oplossing voor een bekend pijnpunt van zakelijke eindklanten: hoge maandelijkse lasten van mobiel internet en email." Brightpoint geeft echter aan dat mobiele operators bij dit programma betrokken zijn. "Bovendien zijn nu al bundels beschikbaar in de markt waarmee onbeperkt mobiel dataverkeer mogelijk is tegen een vast bedrag. Die kosten kunnen voorspelbaar gemaakt worden voor de eindklant."
Ook Microsofts Ormeling kwam met een verkoopargument: "Als je Windows Exchange 2003 of 2007 hebt hoef je niet extra te betalen voor de oplossing. Het is gewoon een kwestie van de mobiele toepassing aanzetten op de server-interface." Third parties als Pelegro bieden volgens hem een goede aanvullende optie. "Als de gebruiker méér wil dan de basics van Microsoft, bijvoorbeeld geautomatiseerde uitrol of device management, kan de propositie aangevuld worden met oplossingen van Pelegro."