Als softwareontwikkelaar en applicatie-integratie specialist heb ik SOA leren kennen als een set van Web Service standaarden als SOAP, WSDL en UDDI. Deze nieuwe standaarden bouwden door op de bestaande internetstandaarden als HTTP en XML. Dit leidde tot wat we in de huidige ‘hype’ SOA noemen.
Nu gaat het bij SOA uiteindelijk niet om deze technologie, maar om de manier waarop je IT met behulp van Service Oriëntatie kunt flexibiliseren, om bedrijfsprocessen (en mensen) over de afzonderlijke afdelingen en applicaties silo’s heen kunt laten samenwerken.
Echter, deze smalle kijk op SOA zie ik nog steeds terug, vooral softwareontwikkelaars. Mijns inziens heeft dit alles te maken met het feit dat SOA een relatief jong aandachtsgebied is.
Regelmatig hoor en zie ik deze vraag: Is SOA al volwassen? Dat roept de vraag op: Wat zijn de criteria voor volwassenheid van een markt of IT aandachtsgebied? In deze post wil ik één specifiek deelgebied uitlichten: SOA Governance.
Rondom een relatief jong aandachtsgebied ontstaan bijna per definitie veel nieuwe bedrijven, die zich richten op specialistische producten voor dat thema. In dit geval leidde dat tot leveranciers van SOA Registries, SOA Management en SOA Test hulpmiddelen. Wat je ziet in een volwassen aandachtsgebied, is dat deze specialisten worden overgenomen en dat de producten worden in een breder aanbod worden geïntegreerd.
In die zin bevindt SOA Governance zich in een overgangsfase. Zo is bijvoorbeeld Systinet, via Mercury, overgenomen door HP Software, maar zijn er tegelijkertijd nog onafhankelijke specialisten zoals Amberpoint en Parasoft.
Parallel aan die marktontwikkeling is er een groeiende volwassenheid binnen bedrijven zelf. En concreet betekent dit dat SOA Governance steeds vaker wordt meegenomen als onderdeel van IT Governance en niet meer gezien wordt als geïsoleerd element. In zijn post 'SOA-governance is niet te koop' is dit door Ferry Bijl al aangestipt.
De behoefte aan een bredere aanpak wil ik illustreren met twee voorbeelden. Je kunt zoeken naar een specifiek testhulpmiddel voor Web Services, maar waarschijnlijk is er meer te testen dan de Web Services. Het is dus beter te zoeken naar hulpmiddelen die passen in een generieke strategie en een aanpak voor (automatisch) testen, die uiteraard ook de Web Services kunnen testen. Ook als het gaat over Service Level Management zijn er maar weinig situaties waarin uitsluitend de service levels van Web Services moeten worden gemanaged. Kortom, een bredere aanpak is gewenst.
Samenvattend, SOA wordt gebuikt om applicatie-silos te overbruggen, maak dus niet de fout om dat te realiseren met een nieuwe SOA silo. Streef dus naar een holistische, geïntegreerde benadering om uw organisatie te professionaliseren en SOA in uw organisatie in te bedden.
Kortom, ga voor een brede SOA!
Theo Stolker
Solution Architect, HP Software Professional Services
Een aardig voorbeeld van een organisatie die SOA in brede zin in de organisatie invoert, is naar mijn mening de Gemeente Rotterdam. Een artikel daarover is net geplaatst op de Computable site, zie: https://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2318239Zoiets is echter wel, zoals ook algemeen op dit forum verondersteld wordt, een langer lopend traject, waarin bij opeenvolgende projecten de voorzieningen EN de organisatie worden opgelijnd.– Peter Valkenburg Everett