NAVTEQ is leverancier van digitale wegenkaarten voor autonavigatiesystemen. Het bedrijf kampt met een enorme groei aan data en e-mail en kleiner wordende back-up windows. Om de opslag hiervan te beheersen, implementeert ISIT een turn-key storage oplossing. Tevens wordt een redundant opslagsysteem gerealiseerd met goede mogelijkheden tot replicatie en disaster recovery tussen de twee Amerikaanse sites en de Nederlandse site.
NAVTEQ is wereldleider in het produceren van hoogwaardige, digitale landkaarten. Voor het bedrijf is opslag van digitale data dan ook van cruciaal belang. NAVTEQ heeft behoefte aan een turn-key storage oplossing om de ongebreidelde groei van e-mail en data en de steeds kleiner wordende back-up windows te kunnen beheersen en een betere vorm van databeveiliging te creëren. ISIT implementeert hiervoor een archiveringsoplossing voor e-mail, data en beeldmateriaal. Daarnaast realiseert het bedrijf een redundant opslagsysteem met mogelijkheden tot replicatie en disaster recovery tussen de twee Amerikaanse sites in Chicago en Fargo en de Nederlandse site in Veldhoven.
NAVTEQ is leverancier van digitale wegenkaarten voor in-car navigatiesystemen, mobiele navigatietoestellen en routeapplicaties via het Internet. De meeste autonavigatiesystemen die wereldwijd worden verkocht, maken gebruik van NAVTEQ gegevens. Het bedrijf is in 1985 opgericht in Sunnyvale. Het huidige hoofdkantoor staat in Chicago. NAVTEQ heeft 2000 medewerkers in dienst die over meer dan 100 kantoren in meer dan 25 landen zijn verdeeld. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Veldhoven, Nederland.
Beter beheer van e-mail, data en beeldmateriaal
Om de ongebreidelde groei van e-mail en data, de steeds kleiner wordende back-up windows en een betere vorm van databeveiliging te beheersen is NAVTEQ op zoek naar een turn-key storage oplossing. Dat NAVTEQ hier dringend behoefte aan heeft, komt ook naar voren uit een onderzoek dat het bedrijf in het eerste kwartaal van 2005 heeft uitgevoerd. Hieruit blijkt dat binnen NAVTEQ 60% van de data op disk ouder dan drie jaar is en zelden wordt gebruikt. Niet alleen neemt deze data veel ruimte in, ook vindt iedere dag een volledige back-up van deze data plaats. NAVTEQ wil een archiveringsoplossing voor filedata en e-mail en een redundant opslagsysteem realiseren met mogelijkheden tot replicatie en een disaster recovery oplossing tussen de twee Amerikaanse sites in Chicago en Fargo en de Nederlandse site in Veldhoven. Omdat NAVTEQ al jarenlang naar volle tevredenheid samenwerkt met ISIT, startten de partijen in augustus 2005 samen het nieuwe project.
Besparingen in tijd, kosten en capaciteit
NAVTEQ heeft zelf wel technische kennis in huis maar kiest er toch voor om de zaken uit te besteden aan ISIT: "Waarom zouden we opnieuw het wiel uitvinden? Door samen te werken met ISIT wordt in korte tijd een turn-key oplossing gerealiseerd. Die snelle implementatie scheelt ons veel tijd en geld. Bovendien geeft ISIT onze medewerkers een ‘training on the job' waar ze van alle benodigde kennis en vaardigheden worden voorzien", aldus Theo Thijs, Director Information Services EU bij NAVTEQ. Dankzij de oplossing die ISIT levert kan NAVTEQ haar opslagmogelijkheden beter beheren. Het Symantec Enterprise Vault systeem schrijft e-mail van een bepaalde leeftijd automatisch weg in gebruikersfolders op een goedkoper medium als SATA disk of tape. De primaire fileserver omgeving is verkleind omdat ‘oudere' data verplaatst wordt naar de secundaire opslag. Hierdoor daalt de prijs per GB aanzienlijk. Doordat ‘oudere' e-mail gearchiveerd wordt, kunnen quota's eenvoudig worden opgeheven zonder dat de data van het primaire e-mail systeem explosief groeit. Hierdoor wordt de back-up van de centrale server aanzienlijk kleiner en duurt een eventuele restore veel korter. Daarnaast hoeft de reguliere full back-up niet te worden uitgevoerd op de gearchiveerde data waardoor de capaciteit voor back-up en de relatief dure primaire storage groter wordt. Door het gebruik van het Symantec Enterprise Vault systeem is het gebruik van Exchange PST files overbodig geworden. Hierdoor is ook het probleem van informatieverlies door bijvoorbeeld het corrupt of zoek raken van deze files verholpen. Alle mail is beschikbaar met behulp van Outlook en makkelijk te traceren en terug te vinden via de uitgebreide zoekfunctionaliteit.
State-of-the-art oplossing
"De storage-infrastructuur is nu veel beter te beheren. Hierdoor worden aanzienlijke kosten bespaard. Door in het kader van disaster recovery op alle drie de sites identieke omgevingen te creëren, zal de beschikbaarheid vanwege de replicatie van de data sterk verbeteren", aldus een enthousiaste Theo Thijs. NAVTEQ werkt al ruim zeven jaar samen met ISIT. Gezamenlijk hebben zij de afgelopen jaren zes grote en diverse kleinere projecten opgeleverd. Het bedrijf is zeer tevreden over het verloop van de projecten, de manier van werken en de follow-up. "NAVTEQ is altijd op zoek naar state-of-the-art oplossingen. Mede door onze samenwerking met ISIT staan wij als zeer innovatief te boek. Zo hebben wij als eerste bedrijf in Nederland ADIC Scalars (tape robots) geïmplementeerd. De prettige samenwerking en de goede ervaringen waren niet de enige redenen om ook dit project met ISIT op te pakken. Een ander belangrijk argument is het feit dat ISIT merkonafhankelijk is. Doordat ISIT uit verschillende leveranciers kan kiezen, kan de organisatie ons een objectief beeld schetsen. We worden niet in de richting van één bepaald merk geduwd", besluit Theo Thijs.
Eisen:
• Implementeren van een archiveringsoplossing voor e-mail, data en beeldmateriaal
• Realisatie van een redundant opslagsysteem met replicatie tussen de twee Amerikaanse en de Nederlandse sites en disaster recovery mogelijkheden
Oplossing:
• Network Appliance omgeving
• 2 NetApp filersystemen; FAS3020 serie met ieder 14 terabyte opslagcapaciteit
• SnapMirror technologie
• Symantec Enterprise Vault