De Australische stad Sydney heeft na zes jaar problemen met de invoering van een ov-chipkaart definitief de stekker uit het project getrokken. De financiële strop wordt geschat op 52 miljoen euro. De Tcard, zoals het betaalsysteem voor openbaar vervoer in Australië heet, heeft veel overeenkomsten met de Nederlandse ov-chipkaart.
De Australische stad Sydney heeft woensdag, na zes jaar van problemen met de invoering van de ov-chipkaart, de zogenaamde Tcard, besloten te stoppen met het project. De Tcard is heeft sterke overeenkomsten met de Nederlandse ov-chipkaart. Beide kaarten zijn gebaseerd op de Mifare-chip van chipfabrikant NXP. In de Tcard zit wel een duurdere, beter beveiligde versie. De beveiliging van de Australische versie is niet gekraakt, zoals dat bij een onderdeel van de Nederlandse ov-chipkaart wel gebeurde. De reden dat het Australische project stopt, is dat de leverancier van de ov-kaart niet kan voldoen aan de geëiste veelzijdigheid van de kaart.
Problemen
Sydney heeft een ingewikkeld openbaarvervoersysteem met zowel particuliere als overheidsbedrijven waar voor de verschillende vervoermiddellen (bus, trein, pont) met een ander kaartje moet worden betaald. De Tcard moest uitkomst bieden. Sydney hoopte in 1996 al tijdens de Olympische Spelen van 2000 een elektronisch pasje voor al het openbaar vervoer te hebben, maar al bij de aanbesteding ging het mis.
Een Amerikaans bedrijf en het Australische ERG lagen jarenlang in de clinch wie de smartcard mocht gaan ontwikkelen. Uiteindelijk ging het project in 2002 van start. Proeven liepen op niets uit, er waren problemen met de software en buschauffeurs kwamen in opstand tegen de kaart. Het project sleepte zich uiteindelijk van uitstel naar uitstel en van crisisoverleg naar crisisoverleg. Deadlines werden overschreden en vanuit het publiek, de media en de politiek klonk steeds meer weerstand tegen het systeem.
Genoeg is genoeg
Woensdag werd definitief de stekker uit het project getrokken. De Australische minister Watkins zei daarover: "Genoeg is genoeg. Dit is een enorm frustrerend project geweest. We willen graag een geïntegreerd kaartjessysteem voor ons openbaar vervoer, maar we moeten de belastingbetaler in New South Wales beschermen. We hebben het bedrijf ERG Group alle mogelijkheden gegeven om aan onze eisen te voldoen.
De regering en de bevolking van Sydney zijn het zat dat er geen resultaten worden geboekt.’
Het is nog niet precies duidelijk hoe groot de financiële schade is. De regering van de deelstaat New South Wales heeft in ieder geval een claim van 95 miljoen Australische dollar (52 miljoen euro) neergelegd bij de leverancier van het systeem, ERG. Dat bedrijf voerde eerder in Hong Kong en Londen een betaalsysteem voor openbaar vervoer in.
In London draait al enige jaren de Oyster kaart – dat werkt volgens mij prima, zowel op trein, bus als metro van veschillende bedrijven en heb nog niet van problemen gehoord. Of weet iemand meer?
Niet alle leveranciers werken met de Oyster Card. Voor sommige treinen, bijvoorbeeld naar vliegvelden, moet je apart een kaartje kopen. Maar verder is het systeem vergelijkbaar dus waarom het daar wel werkt en hier niet???
Buiten de geschetste problematiek van de verschillende particuliere en overheids vervoersbedrijven, is het interne overheidsapparaat in Sydney verdeeld en slecht geco?rdineerd. Dit resulteert in matige dienstverlening als het gaat om stiptheid en reizigersinformatie. Dit is algemeen bekend in New South Wales (Sydney). Het publiek staat daardoor afstandelijk tegenover het openbaar vervoersapparaat. Het falen van de invoering zegt iets over de partijen die het invoeren, niet over het OV chipkaart als product.
De techniek is niet het probleem. Net als in Nederland is ook hier de politiek en gepolder het probleem. Er zijn teveel mensen die tegen vernieuwing zijn, die zich ermee bemoeien.