Bezoekers van Lotusphere 2008 hoorden dit jaar geen grote aankondigingen, maar vinden wel dat IBM een goede richting is ingeslagen met de Lotusproducten. De congresgangers die Computable sprak zijn vooral te spreken over Lotus Sametime, IBM’s platform voor ‘Unified Communications’ (UC). Ook de samenwerking tussen IBM en SAP valt in goede aarde.
Op de één na laatste dag van de Lotusphere in Orlando polste Computable de sfeer onder conferentiegangers. Hoewel er niet veel nieuwe aankondigingen waren dit jaar, zijn bezoekers over het algemeen enthousiast over de richting die IBM is ingeslagen met de Lotus-producten. Ze zijn vooral te spreken over Lotus Sametime. Dat is IBM’s platform voor ‘Unified Communications’ (UC), waarmee de integratie wordt bedoeld van instant messaging, aanwezigheidssoftware, webconferencing en (mobiele, vaste en ip-telefonie.
Belastingdienst
Op de boulevard die de twee conferentiehotels van Lotusphere verbindt, liep Computable een Nederlandse Lotus-gebruiker tegen het lijf. E. Beukenkamp, functioneel eigenaar intranet bij de Belastingdienst heeft op Lotusphere ‘niets wereldschokkends’ gehoord: “Er zijn niet echt nieuwe aankondigingen gedaan, maar eigenlijk vooral updates van bestaande producten gepresenteerd.”
Toch is Beukenkamp enthousiast: “Binnen de Belastingdienst zijn we voorzichtig aan het experimenteren met samenwerkingssoftware. Ik ben hier vooral naar toe gegaan om te onderzoeken hoe goed de producten van Lotus op dat vlak zijn. We zijn al heel lang een Lotus Noteshuis, maar we gebruiken alleen mail, kalender, discussies en TeamRoom. Onze ervaringen met die laatste applicatie zijn niet zo denderend, maar Quickr is veel intuïtiever in het gebruik."
"Verder heb ik niets gezien waarvan ik zeg ‘dat kan Microsoft beter’. Voor mij is het allerbelangrijkste dat we nu met dit soort producten echt aan de slag gaan. De Belastingdienst is heel groot, en we gaan steeds meer samenwerken met andere overheidspartijen. Dit soort tooling wordt daardoor steeds belangrijker. Deze Lotusphere maakt mijn verhaal naar het management toe sterker. De business case kan nu wat gemakkelijker gemaakt worden.”
Symbian
Ook Gunilla Ramborgh, director IT Business Relationship Management bij SKF heeft maar een ‘paar nieuwe dingen’ gezien. Ramborgh: “Lang niet alles was nieuw.” Toch is ze enthousiast, vooral over ‘de mogelijkheid om verschillende telefooncentrales te verbinden met de Notes-infrastructuur.’ Ramborgh: “Via Sametime kunnen we kosten besparen. Door het instellen van regels in Sametime kunnen we werknemers helpen bij het kiezen van de goedkoopste vorm van telefonie. We kunnen ervoor zorgen dat ze automatisch meer gebruik maken van de bestaande infrastructuur. En dat zonder dat we wereldwijd moeten overstappen op één en dezelfde telefooncentrale, want Sametime ondersteunt allerlei verschillende merken telefooncentrales.”
Daarnaast is Ramborgh enthousiast over de toekomstige mogelijkheid om te synchroniseren met Symbian: “We zijn een wereldwijd bedrijf. In de VS heeft iedereen een BlackBerry, maar dat is niet zo in Europa en Azië.”
SAP
Reiner Gratzveld, manager Collaboration & Web Solutions bij Henkel, kwam voor de tweede keer naar Lotusphere. Hij heeft ‘veel nieuwe dingen gezien’: “Ik ben ze nog steeds aan het verwerken.” Gratzveld is vooral blij met de samenwerking tussen IBM en SAP: “We gebruiken veel applicaties uit SAP’s Business Warehouse. Dit nieuwe gezamenlijke project lijkt mogelijkheden te geven om inhoud naar de Notes-mailbox te brengen en het ook offline te gebruiken. Dat maakt het geschikt voor veel van onze processen.”
Ook over Connections is Gratzveld te spreken: “De ontwikkelingen op het gebied van sociale software zijn heel interessant. Dit soort software gaat een enorme invloed hebben op de manier waarop we in de toekomst gaan werken.”
Lotus Sametime Advanced In de eerste helft van 2008 verschijnt Lotus Sametime Advanced. Nieuwe functies in deze Sametime-variant zijn onder andere de mogelijkheid om de locatie van contactpersonen te achterhalen, langlopende discussies te voeren over een specifiek onderwerp met een groep mensen (persistent chat), en mogelijkheden voor het vinden van experts op een bepaald terrein binnen dezelfde organisatie, ook als ze nog geen onderdeel uitmaken van de contactlijst van een Sametime-gebruiker. |
Lotus Sametime Unified Telephony In de tweede helft van 2008 komt Lotus Sametime Unified Telephony op de markt. Met deze software is het onder andere mogelijk om regels te formuleren voor het afhandelen van inkomende telefoontjes, gebaseerd op de locatie, status en voorkeuren van werknemers. Morse: “Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat als je baas belt hij standaard naar je voicemail wordt doorverwezen.” |