De markt van mobiele applicaties wordt nog steeds in sterke mate gedomineerd door specialistische bedrijven die een (willekeurig) backoffice systeem op betrouwbare wijze in het veld toegankelijk kunnen maken. De leveranciers van de (grote) backoffice systemen zijn slechts in beperkte mate in staat geweest op de mobility vraag een goed antwoord te geven. Blijft dit zo? Ik verwacht het niet.
Als een klant ons bedrijf vraagt om een mobiele oplossing dan is de besluitvormingsstructuur voor de oplossing redelijk rechttoe rechtaan. Bestaat een dergelijke oplossing al bij één van onze partners en heeft deze partner goede referenties dan bieden we Commercial Off The Shelf (COTS) aan, heeft het betrokken Back Office systeem een mobiele front end dan moeten we die ook mee overwegen, bestaat de mobiele oplossing niet dan bouwen we die zelf. Vooral voor het tweede scenario zien we de markt aantrekken, wellicht gedreven door partijen als SAP, Oracle en ook Microsoft die nu een goed antwoord hebben op mobility. Voor oplossingen waarbij geen connectie met een Back Office hoeft te worden gemaakt kiezen we uit COTS of zelf bouwen natuurlijk.
Is dit een doemscenario voor de mobility specialisten? Nee, zij zijn nog altijd in het voordeel als er meerdere backoffice systemen in het veld moet worden geraadpleegd of dat zij extra functionaliteit meebrengen die niet in de back office aanwezig is (bijvoorbeeld dispatchen van werkorders gebaseerd op gps positionering van de field engineers). Toch zullen zij moeten onderkennen dat de grote jongens nu ook met de juiste mobility antwoorden komen en dat zij toch op de één of andere manier zich moeten onderscheiden. Hoe? Ook hier meerdere wegen. Meer functionaliteit, lagere prijzen, meer voor specifieke doelgroepen, meer support voor alle soorten devices, etc. Of toch maar gewoon aansturen om te worden overgenomen….
Alphons Evers
Solution Manager Communication Services
Getronics PinkRoccade
Het landschap van mobility partijen in Nederland, groot en klein, wat Alphons beschrijft is inderdaad de laatste 6 jaar behoorlijk verandert. Veel bedrijven die toen zijn gestart bestaan nu niet meer en er zijn een zeer beperkt aantal mobiele partijen bijgekomen die ook de organisatorische en financiele dekking hebben om grote accounts in Nederland te bedienen. En dat is ronduit jammer te noemen, voor de markt en voor de klant.Dat zaken als continuiteit spelen tijdens dat soort selectietrajecten mag evident zijn; innovatief vermogen lag in die prille begin jaren van mobiel ook voor een groot deel bij de wat kleinere partijen. En ik denk dat daar de grote partijen, zoals Getronics, IBM en Cap natuurlijk, veel van geleerd en naar gekeken hebben en dat adaptie vermogen hebben verwerkt in hun eigen mobiele strategie. En daar profiteren hun klanten nu van, met als gevolg dat dat de midden tot kleinere partijen zich daar, met rede, zorgen over maken.Ongetwijfeld hebben ze allen een exit strategie 🙂