Honderd servers voor een bedrijf met 150 medewerkers. Dat leidt nogal eens tot verbaasde reacties. Toch is dit de realiteit bij Fujicolors Benelux BV. Het is onderdeel van de nieuwe ICT infrastructuur, die in samenwerking met i3 solutions is geïmplementeerd. De ontwikkeling van analoog naar digitale fotografie en de enorme toename van digitale printjes noodzaakten tot een efficiëntere inrichting van de ICT. Klaar voor het verwerken en opslaan van grote hoeveelheden digitale data. Nu en in de toekomst.
Van analoog naar digitaal
Fujicolor Benelux BV is in Nederland een grote speler in de fotofinishingbranche, met klanten als HEMA en Dixons. Ongeveer vier jaar geleden voorzag Fujicolor dat het bedrijf te maken ging krijgen met gigantische hoeveelheden data. Dit zou niet alleen gevolgen hebben voor de verwerking in het productieproces, maar ook voor de opslagcapaciteit. Het digitale proces draaide al met losse servers en eigen storage, maar dit voldeed niet langer. Johan Van Gelder, ICT Manager, licht toe: "De traditionele systemen hadden te weinig schijfcapaciteit. Dit betekende veel down-tijd. Ook kostte het upgraden veel moeite. De operatie moest stilgelegd worden en daar was geen ruimte meer voor. Fujicolor was een 24-uursoperatie geworden, doordat digitale bestanden ook 's nachts en online werden aangeboden. Bovendien moest de levertijd van één dag, een van onze USP's, overeind blijven staan. Ook in drukke seizoenen!"
Een betrouwbare partner
Fujicolor ging op zoek naar een betrouwbare partij om de ICT infrastructuur opnieuw in te richten, zodat deze zou voldoen aan de huidige en toekomstige eisen. Van de organisatie zelf, maar ook van de markt, klanten en partners. Drie jaar geleden kwam Fujicolor, op aanraden van een HP
accountmanager, in contact met HP Preferred Partner i3 solutions. "Er was meteen een duidelijke klik, zowel wat personen als wat kennis betreft. i3 solutions had al veel ervaring op het gebied van storage- en datastromenoplossingen en liep wat dat betreft voor op andere partijen." Op basis van de wensen en eisen van Fujicolor maakte i3 solutions een projectplan met de stappen die nodig waren om de nieuwe infrastructuur uit te rollen. Eddy Visser, Business Unit Manager van i3 solutions, vult aan: "Elke onderneming en elke situatie is uniek. Vanuit onze ervaring en expertise gingen we op zoek naar de juiste oplossing voor de wensen en eisen van Fujicolor."
Verwerking, opslag en schaalbaarheid
De nieuwe infrastructuur moest een oplossing bieden voor de enorme hoeveelheid data die de systemen te verwerken kregen en de opslagcapaciteit die dit met zich meebracht. Naast eisen aan de verwerkings- en opslagcapaciteit stond ook schaalbaarheid op het wensenlijstje van Fujicolor. De oplossing werd gevonden in de HP EVA5000 en blade servers. i3 solutions verzorgde het gehele proces: van het ontwerpen van de infrastructuur tot de implementatie in 2004, maar ook het leveren van de apparatuur en het onderhoud. Samen met HP Datacenter Services werd een professioneel datacenter gebouwd, compleet met brandwerende en hittebestendige muren en airconditioningunits.
Op de groei gekocht
Er werd nog even gedacht aan het aanschaffen van de EVA3000. Van Gelder licht de uiteindelijke keuze voor de EVA5000 toe: "Alhoewel de EVA5000 meer capaciteit bood dan we op dat moment nodig hadden, moesten we vooruit kijken. We hebben ‘m echt op de groei gekocht. Nu al blijkt dat een goede inschatting te zijn geweest. Je moet immers ook klaar zijn voor veranderingen. Stel we verschuiven onze reactietermijn voor klachten van vijftien naar dertig dagen. Dit betekent dat alle data twee weken langer opgeslagen moeten worden: een enorme extra belasting op de opslagcapaciteit." Visser voegt toe: "De nieuwe infrastructuur is zoals wij noemen ‘toekomstvast'. Fujicolor kan hier nog een hele tijd uitstekend mee uit de voeten en loopt hiermee voor op de concurrentie."
Productiepieken
De SAN-technologie voldoet ook aan de eis ten aanzien van schaalbaarheid bij uitbreidingen met nieuwe zakelijke toepassingen. "Onverwachte extra capaciteit moet geen probleem opleveren voor het productieproces", legt Van Gelder uit. "De snelheid waarmee we ons kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden is bij Fujicolor van groot belang. Gedurende het jaar hebben we te maken met pieken. Zo komen er veel foto's binnen na vakantieperiodes. Maar ook bijvoorbeeld als het regent." Ook op de dag zelf heeft Fujicolor te maken met pieken in het productieproces. Bestanden die 's nachts binnenkomen, moeten de volgende ochtend zijn verwerkt om de leveringstermijn van één dag te garanderen.
Effectiviteit bewezen
Onlangs bewees de nieuwe infrastructuur al zijn kracht. "Het aantal foto's per order nam met de digitale fotografie een enorme toevlucht. Bij de analoge fotografie had je te maken met een rolletje van 24, hoogstens 36 foto's. Digitaal laten consumenten veel meer printjes tegelijk afdrukken. Hierdoor werden de fotozakjes te dik voor bepaalde machines. Dus moesten we besluiten grote orders te splitsen. Deze verandering werd mogelijk gemaakt doordat i3 solutions binnen één week vier blade servers en storagecapaciteit realiseerde. De server was up-and-running in een paar uur." Binnen no-time beschikte Fujicolor over de benodigde extra capaciteit. "Het is erg prettig om met een partner te werken die problemen bij wijze van spreken ‘gisteren' heeft opgelost," vertelt Van Gelder.
Adaptive enterprise
Om de data veilig te stellen heeft i3 solutions back up- en restore oplossingen op basis van HP Data Protector geïmplementeerd. De keuze voor HP was eenvoudig. "Wij werkten al met de hardware van HP. Ons vertrouwen in de producten van HP is gebaseerd op goede ervaringen", aldus Van Gelder. De nieuwe infrastructuur past in de adaptive enterprise filosofie van HP. Hierbij staat de mogelijkheid om je voortdurend aan te passen aan veranderingen in de turbulente en onvoorspelbare wereld voorop. "En dat is de wereld van de fotografie op het moment. Een bedrijf als Fujicolor moet snel kunnen reageren op veranderingen, om zo concurrentievoordeel te creëren," aldus Van Gelder. Visser sluit zich daarbij aan: "De dataverwerkingscapaciteit, opslagcapaciteit en flexibiliteit van de nieuwe infrastructuur voegen waarde toe aan de bedrijfsprocessen van Fujicolor. Het garandeert een hogere mate van service en kwaliteit aan hun klanten. En daar gaat het uiteindelijk om!"
Van GB’s tot TB’s
Alle ontwikkelingen deden de druk op de ICT afdeling toenemen. ICT werd steeds meer een onderdeel van het productieproces zelf. De afdeling groeide van vijf naar veertien medewerkers. Johan schetst een beeld van de veranderingen: "In vier jaar tijd zijn we van vijftien naar honderd servers gegaan, van 20 gigabyte (20.000 foto's) naar 16,7 terabyte (15 miljoen foto's) en van een 0,2 MB internetverbinding naar 10,2 MB. Nu is de projectfase voorbij, alles draait in de productie. Samen met i3 solutions kijken we waar het proces efficiënter kan en zetten we de puntjes op de i."