Volgens general manager Lotussoftware Mike Rhodin bluft Microsoft als het bedrijf zegt dat in de laatste zes maanden van 2007 meer dan driehonderd grote bedrijven van Lotusproducten zijn overgestapt op Microsoft Outlook, Exchange Server en SharePoint Server. Rodhin: “Heb jij die lijst gezien?”
General manager Lotussoftware Mike Rhodin: "Microsoft roept elk jaar van alles aan het begin van Lotusphere. Heb jij de lijst gezien? Ik niet. Elk jaar is er een marktverschuiving van twee á drie procent, beide kanten op. Wij hebben ook elk jaar klanten van Microsoft Exchange die zijn overgestapt naar Notes. Onze business resultaten laten al dertien kwartalen aan één stuk door groei zien. Dat strookt niet echt met Microsofts beweringen."
Voormalige Lotusklanten
Rhodhin zei dit tijdens een interviewsessie op de Lotusphere-conferentie na een vraag van Computable. Microsoft maakte maandag bekend dat driehonderd bedrijven met in totaal 2,8 miljoen werknemers in de laatste zes maanden zijn gemigreerd van Lotusproducten naar Microsoft Outlook, Exchange Server en SharePoint Server. Volgens Microsoft is het aantal gebruikers van deze producten sinds vorig jaar met 164 procent gestegen.
Deze ‘bluf’ sluit m.i. aan bij de berichtgeving over bijv. het gebruik van Vista. Wie durft een eigen koers te varen ipv te kiezen voor een product dat – al of niet aantoonbaar – massaal omarmd wordt? Bewijs inderdaad maar eens wat er eerder was, het toegenomen gebruik of de berichtgeving daarover. Dat heet ‘self fulfilling prophecy’ en werkt al sinds mensenheugnis en zal altijd wel blijven werken. Dit marketing-principe wordt misschien wel heel goed, maar absoluut niet alleen door Microsoft gebruikt. Hou vast aan je eigen koers en laat je daar niet vanaf blazen door dit soort cijferstormen.
Het valt me wel op dat alle Lotus berichten door dezelfde redacteur geschreven werden. Misschien dat de dame in kwestie ook probeert Lotus in de markt te zetten.
Persoonlijk heb ik een diepgewortelde hekel aan Notes en ik zie het dan ook liever gaan dan komen. In mijn opinie heeft IBM voor de zoveelste keer de boot gemist. Trek lering en ga door met wat anders.
@ Froos “Het valt me wel op dat alle Lotus berichten door dezelfde redacteur geschreven werden.”
Klopt! Computable-redacteur Jolein de Rooij is naar Orlando, Florida gereisd om daar deze week exclusief voor Computable verslag te doen van de Lotussphere-conferentie.
Klein detail: de markt voor collaboration-products wordt niet alleen verdeeld tussen IBM en Microsoft. Er zijn nog wel meer pakketten. Novell heeft met haar Groupwise ook nog aardig wat gebruikers in de markt en er zijn ook nog andere suites. Ook wordt de markt groter omdat meer bedrijven overstappen naar een gecentraliseerd messaging-system.
Ander klein detail: het zou wel vreemd zijn als de General Manager van het Lotus product zou gaan beweren dat het allemaal wel leuk is wat ze daar aan het doen zijn, maar dat hun gebruikersbasis wel aan het teruglopen is. Volgens mij moet je de cijfers van beide clubs met een strooiwagen zout nemen. Onder het motto “geloof nooit een statistiek die je niet zelf vervalst hebt”.
Product marketing communicatie behoeft het zoeken naar de nuances in de berichtgeving. De verklaring dat de concurent ‘bluft’/’heb jij die lijst gezien’ geeft aan dat IBM de markt wil doen geloven dat de Microsoft geen correcte informatie verstrekt. Mogelijk is de berichtgeving van Microsoft ‘juist’. (altijd nuanceren).
Mijn ervaring is dat Lotussoftware, in het verleden, een grote voorsprong had op workflow management en collaboration. Destijds een doorslaggevend motief voor multinationals, ongeacht de hogere kosten, complexiteit en gebrekkig user interface. Functioneel is dit inmiddels achterhaald, Microsoft biedt inmiddels een volwassen alternatief maar dat wil niet zeggen dat deze bedrijven eenvoudig kunnen overstappen. Een hoog volume geintegreerde groupware resulteert in hoge migratie kosten en ongewenste risico’s. Daarbij heeft een switch van A naar B nagenoeg geen business voordeel. Zelfs als anno 2008 het LN user interface zeer beperkte functionaliteit biedt tov het MS user interface beschouwd men dat als ‘ondergeschikt’; gevolg binnen de user community laat zich raden.
Stel dat middels een toolbox de volledige groupware overgezet zou kunnen worden van A naar B, en waarbij vooraf risico’s en maatregelen inzichtelijk worden gemaakt, verwacht ik volgend jaar nog meer ‘bluf taal’ van IBM.
Misschien moeten we de lijst van referenties van IBM maar eens afzetten tegen die van Microsoft als het gaat om deze zogeheten ‘competitive wins’.
http://www.microsoft.com/casestudies/search.aspx?Keywords=lotus%20notes
Microsoft kan niet zonder meer lijsten met klantnamen publiceren zonder toestemming.
IBM ontkent al jaren dat ze terrein verliezen, maar nagenoeg alle analisten publiceren cijfers over marktaandelen die er niet om liegen …