Vorig jaar sloot Atos Origin een uitbestedingscontract met betalingsverwerker Equens. Dochteronderneming PaySquare sluit nu een aparte overeenkomst met de automatiseerder, omdat het zelf de regie over haar ict wil voeren.
PaySquare (200 medewerkers) heeft het beheer (inclusief ‘rampherstel’) van zijn kantoorautomatisering en bedrijfsapplicaties voor vijf jaar uitbesteed aan Atos Origin. Gedurende dit jaar zullen deze it-activiteiten worden overgebracht naar de automatiseerder. Via een driekoppige regieorganisatie stuurt PaySquare Atos Origin aan. De totstandkoming van dit uitbestedingscontract is begeleid door adviesbureau Quint Wellington Redwood.
Lossere relatie
PaySquare is een dochteronderneming van betaaltransactieverwerker Equens en is in Nederland verantwoordelijk voor het uitgeven en accepteren van internationale betaalmiddelen, zoals Maestro en allerlei creditcards. De creditcardorganisatie regelde de ict tot nu toe via haar moedermaatschappij. Vandaar dat er geen medewerkers overgaan naar Atos Origin. "De activiteiten van Equens en PaySquare zijn echter losser van elkaar komen te staan. Vandaar dat bij ons de behoefte bestond aan het invullen van een eigen it-organisatie", vertelt Peter Kwakernaak, manager ‘bedrijfsstrategie en commerciële ondersteuning’ bij PaySquare.
Om tafel
Kwakernaak geeft aan dat gekozen is om de uitvoering van de it-taken buiten de deur onder te brengen, waarbij de regie daarop in huis blijft. Omdat Equens vorig jaar het beheer van de kantoorautomatisering bij Atos Origin onderbracht, was het logisch dat dochter PaySquare allereerst met deze automatiseerder om de tafel ging zitten om te praten over het it-beheer. Beide partijen kwamen er snel uit. "Wij blijven gebruikmaken van de infrastructuur van Equens, maar hebben daarvoor een eigen contract opgesteld. Bovendien gaat PaySquare een stap verder en besteedt het ook het beheer van de bedrijfsapplicaties uit."