Nederlandse webwinkels zetten afgelopen jaar voor circa 3,8 miljard euro om, een stijging van 35 procent. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie verwacht dat dat cijfer in 2008 tussen de 4,5 en 5 miljard euro uitkomt.
Dat zei Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, tijdens de tweede Webwinkel Vakdagen in Utrecht. "Er zijn 10 miljoen Nederlanders online, van wie er zo’n 6 miljoen afgelopen jaar iets kochten. Anderhalf miljoen van hen deed dat voor het eerst." Dat duidt erop dat webwinkels nog veel groei kunnen realiseren.
Het zijn vooral de kleinere webwinkels, zij die in een niche opereren, die in 2007 de omzetten fors zagen stijgen. Jongen: "Uit onderzoek blijkt dat in de categorie ‘Overig’ de jaaromzet met 60 procent is gestegen, dat zijn de specialistische, kleinere winkels."
De directeur schat dat er ruim 20.000 webwinkels in Nederland actief zijn. Het CBS en de Kamer van Koophandel rapporteren getallen tussen de 5.000 en 10.000. Volgens Jongen kloppen die cijfers niet. "Ze werken met verouderde meetmethoden".
Trends voor 2008 zijn volgens Jongen: "Multichannel retailing, wat zoveel inhoudt dat het aanbod via ieder kanaal beschikbaar is. Denk aan mobiel, televisie en natuurlijk ook het web. Die kanalen vullen elkaar aan. Een andere trend is internationaal kopen. De hele Europese regelgeving is erop gestoeld dat Europa één markt wordt."
Een bedreiging voor de Nederlandse markt is de protectionistische houding van fabrikanten. Thuiswinkel.org vreest een duaal prijsbeleid voor online en offline winkels met onderliggend verborgen prijsafspraken. In deze video op weblog DeKoopman.net legt Wijnand Jongen uit wat hij daarover in Vara Kassa gaat zeggen aanstaande zaterdag.