De leider in de markt voor beeldbewerkingssoftware Adobe wil naast beeldbewerking ook beeldherkenning in zijn software inbouwen. Hierbij valt te denken aan het vaststellen of foto’s ‘vervalst’ zijn, maar ook aan het herkennen van gezichten en andere objecten.
Adobe is al groot in beeldbewerking, maar wil dat combineren en uitbreiden met beeldherkenning in ruime zin des woords. Een aantal gereedschappen is al ontwikkeld en zal in een van de volgende versies van beeldbewerkingsprogramma Photoshop worden ingebouwd.
Image forensics
Voorbeelden zijn gereedschappen voor ‘image forensics’ om vast te stellen of een foto is gemanipuleerd. Een van deze functies bekijkt of de pixels net zo gerangschikt zijn als een digitale camera dat doet. Wijkt dat patroon af, dan wordt dat zichtbaar en weet de gebruiker dat de foto is gemanipuleerd. Ook heeft het bedrijf een ‘clone detector’ ontwikkeld, waarmee identieke gebieden in een foto onderscheiden kunnen worden. De ontwikkelaars van Adobe hebben een geschiedenislog ontwikkeld waarmee een gebruiker kan aantonen wat er precies aan een afbeelding is veranderd.
Toekomstmuziek
Adobe werkt hard aan objectherkenning in foto’s, zoals gezichten en ogen: handig voor bijvoorbeeld een ‘red eye removal’ zonder eerst de ogen te hoeven selecteren. Het bedrijf geeft toe dat er nog een lange weg te gaan is voor het herkennen van veel andere objecten. Zo schijnt de software sommige hondenrassen nog voor een kat aan te zien. Veranderingen aan fotocamera’s moeten meer functies mogelijk maken. Het gebruik van meer lenzen voor één foto kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de gebruiker kan kiezen uit verschillende versies van een foto. Door de versies te combineren kunnen nieuwe functies worden gebruikt, waaronder het focuspenseel. Hiermee kunnen dan willekeurige gebieden op een foto verscherpt worden.
Vanaf Photoshop CS2 (onder de motorkap versie 9.0) zit er al een vorm van beeldherkenning ingebakken: het ‘herkent en weigert’ namelijk patronen zoals die voorkomen op bankbiljetten te reproduceren.
Tijdens de introductie van deze PS versie – rond 2005 – werd er door gespecialiseerde reclamebureaus en ook kunstenaars nogal verontwaardigd op gereageerd. Het lijkt er sterk op dat het fenomeen nu wat breder is opgezet en dankzij PR een ‘positieve spin’ krijgt.
Het geschiedenislog zit al in Photoshop vanaf versie CS. Het geschiedenislog kan als apart bestand of als onderdeel van de metadata worden opgeslagen.