Volgens de directeur van Translink Systems is ooit gekozen voor de Mifare Classic rfid-chip van NXP omdat deze chip toendertijd “de best bewezen technologie voor contactloos reizen” had. De Director Government Relation Nederland van NXP bestrijdt dit. Hij vermoedt dat kostenoverwegingen een belangrijker rol bij de keuze van Translink Systems hebben gespeeld.
Jeroen Kok, directeur Translink Systems: "Op het moment dat wij een chip kozen, was dit de kaart met de best bewezen technologie voor contactloos reizen. Prijs is geen argument geweest." Thomas Grosveld, Director Government Relation Nederland bestrijdt deze visie: "We hebben verschillende producten in ons portfolio. Welke een klant kiest, ligt aan zijn criteria. Dat is een economische afweging."
Mifare Classic
De Mifare Classic van NXP, die in de OV-chipkaart verwerkt is, is zo’n tien jaar oud, maar is zeer populair omdat hij gunstig geprijsd is: zo’n vijftig cent. Er is een duurdere variant, de Mifare DES Fire die een sterkere encryptie heeft. Die kost € 1,50. Herman Robers, security consultant bij Pinewood: "De Mifare Classic is in 1996 op de markt gekomen en de technologie erin is inmiddels verouderd. Budgettaire overwegingen hebben bij Translink waarschijnlijk een te grote rol gespeeld bij het kiezen van de chip." Erwin Homan, technisch consultant voor Mieloo & Alexander: "Trankslink heeft willen besparen op de kosten, maar ook vanuit financieel oogpunt is hun chipkeuze niet verstandig geweest. Als je half Nederland van een openbaarvervoerskaart voorziet en alle bus, tram- en treinstations van oplaadpunten, dan wil je niet het risico lopen dat je al die apparaten en al die kaarten na één of twee jaar al moet vervangen."
Stapje terug
Mieloo & Alexander adviseert bedrijven over de keuze van hardware-componenten voor rfid-toepassingen en de implementatie daarvan. Homan: "Bedrijven denken vaak te veel vanuit het productaanbod en te weinig vanuit de toepassing. Bij de keuze van een bepaalde rfid-chip moet je alle eisen tegen elkaar afwegen. Je moet niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar de mogelijkheden van de chip en het beveiligingsrisico dat je loopt. Op het moment dat bedrijven op ons afstappen hebben ze vaak al een rfid-systeem gekozen. Ze komen met de vraag of wij die oplossing willen implementeren. Dan zeggen wij: zet eerst maar eens een stapje terug. Kijk naar wat je wil bereiken en onderzoek van daaruit de alternatieven."
Persconferentie
Kok en Grosveld deden hun uitspraken tijdens en na een persconferentie in Den Haag van ov-chipkaart, Translink Systems en drie openbaarvervoersbedrijven die momenteel experimenteren met de ov-chipkaart: het Amsterdamse GVB, De Rotterdamse RET en NS.
Trans Link Systems Trans Link Systems is opgericht door de vijf grootste OV-bedrijven om één elektronisch betaalsysteem in het Nederlandse openbaar vervoer te realiseren: de OV-chipkaart. |
Alweer een heel duur project in de problemen doordat er een relatief klein bedrag bespaard moest worden. En helaas had dit weer te maken met beveiliging. Wanneer bedrijfsactiviteiten door de politiek worden aangestuurd (bijvoorbeeld door de financiering), dan is er blijkbaar een grote kans dat hetzelfde soort fouten gemaakt worden als bij ict-projecten van overheden. De leveranciers doen daar enthousiast aan mee. Maar de nek geheel in de strop steken, dat doen zij nooit. NXP zal dat ook wel niet gedaan hebben. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over mislukte ict-projecten, mag ook door Translink gelezen worden, mochten zij het nog niet gedaan hebben.
En dit is nog maar een begin, er klopt volgens mij nog veel meer niet aan dit project (zoals bij veel projecten).
Ik betwijfel of dit project tot een goed eind gaat komen.