Directeur Jeroen Kok van Translink Systems sluit niet uit dat de huidige rfid-chip in de OV-chipkaart in de toekomst vervangen wordt door een andere.
Translink Systems is in gesprek met allerlei beveiligingsexperts, waaronder wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen om de beveiliging van de OV-chipkaart te optimaliseren. Directeur Jeroen Kok van Translink Systems sluit niet uit dat de huidige rfid-chip in de OV-chipkaart in de toekomst vervangen wordt door een andere.
De rfid-chips in de Mifare-reeks van NXP hebben een toenemende mate van veiligheid. Momenteel bevat de OV-chipkaart de Mifare Classic. De net iets duurdere variant, de Mifare DESFire, heeft een sterkere encryptie.
TNO
Trans Link Systems heeft aan TNO gevraagd een spoedonderzoek uit te voeren naar de impact van de bevindingen van de onderzoekers Nohl en Plötz. Op het Chaos Communication Camp in Berlijn maakten onderzoekers Karsten Nohl en Henryk Plötz eind december bekend dat ze het versleutelingsalgoritme van een bepaald type rfid-chip van NXP konden kraken. Deze Mifare Classic-chip is onder andere onderdeel van de ov-chipkaart. De resultaten van het TNO-onderzoek worden eind februari verwacht.
Kok benadrukte nog eens dat de beveiliging van de OV-chipkaart drie lagen heeft: de beveiliging van de chipkaart zelf, de beveiliging van de OV-applicatie, en mechanismen voor fraudedetectie. Kok: "Het gaat om het totaal van die beveiligingsmaatregelen, die er samen voor moeten zorgen dat fraude niet loont."
Trans Link Systems Trans Link Systems is opgericht door de vijf grootste OV-bedrijven om één elektronisch betaalsysteem in het Nederlandse openbaar vervoer te realiseren: de OV-chipkaart. |