Elk bedrijf doet aan back-ups. Ik heb echter meerdere ervaringen met backups die niet deden wat ervan verwacht werd.
Er zijn drie redenen om data te back-uppen:
-
In geval van een technische storing of een gebruikersfout worden files gewist. Deze files dienen te worden teruggezet;
-
Na een disaster dient een recovery te kunnen worden uitgevoerd;
-
Sommige data dient lang bewaard te blijven: ook wel archivering genoemd.
Elk van de drie redenen zal ik hieronder toelichten.
Gewiste- of beschadigde files
In geval van een gebruikersfout (iemand gooit een mailtje of een belangrijk Word bestand weg), kan het nodig zijn om een file te restoren. Ook na een virusuitbraak kan het nodig zijn data te restoren.
Backups van dit soort files dienen dan ook regelmatig gemaakt te worden (meestal dagelijks). Het verdient ook aanbeveling de back-ups bij de hand te hebben gedurende de dag, dus niet in een uitwijkcentrum op twee uur rijden afstand.
Let op: alle data op gesynchroniseerde disks op een andere plaats opslaan werkt hier niet! Als men een filetje weggooit, of een filetje krijgt een virus, dan is op de gesynchroniseerde disk het filetje ook niet meer bruikbaar.
Uiteraard is er altijd een periode waar dataverlies kan optreden: als iemand 's morgens een brief heeft geschreven, en per ongeluk geeft gewist voordat 's nachts een back-up wordt gemaakt, dan is de file verdwenen. Er zijn overigens technische oplossingen om dit soort situaties te voorkomen (zoals altijd een on-line kopie bewaren van elke file), maar voor normale toepassingen zijn deze oplossingen te duur en te ingewikkeld.
Disaster recovery
In geval van een catastrofe, zoals een brand, overstroming, instorting of ontploffing zijn de fysieke gegevensdragers niet langer beschikbaar. Er dienen back-ups te zijn om de oorspronkelijke situatie (op een andere plek) te herstellen.
Het is daarom belangrijk backups te hebben van niet alleen de data, maar ook van de Operating Systems, en van de (papieren) procedures om de machines weer op te bouwen. Ook is het goed om een uitwijkcentrum te hebben, en een mogelijkheid om snel aan vervangende hardware te komen.
Back-ups voor disaster recovery dienen op een veilige plaats te zijn opgeslagen, zodat ze niet vernietigd of beschadigd raken bij de calamiteit. De vuurwerkramp heeft ons geleerd dat een afstand van tenminste 5 km dient te worden aangehouden (dus niet bij de buren opslaan!).
Het is cruciaal dat de restore procedure in zijn geheel tenminste jaarlijks wordt getest, inclusief het opbouwen van hardware!
Archivering
In de archiefwet staat dat bedrijven en instellingen dienen vast te stellen hoe lang historische data bewaard moet worden. Zo houdt de belastingdienst een periode van 7 jaar aan.
Er moeten back-upvoorzieningen zijn die de data opslaat voor de vastgestelde bewaartermijn. Uiteraard dienen de back-ups op een veilige plaats te worden opgeborgen, onder klimatologisch verantwoorde omstandigheden.
Backup en de business eisen
Het heeft geen zin om data te back-uppen die niet restored kan worden. Ik heb hiervan meerdere voorbeelden in de praktijk gezien.
Eén voorbeeld ging om een server met een dermate ingewikkelde filestructuur, dat het back-uppen wel ging, maar waarbij het restoren van de machine enkele weken zou gaan duren. Dit was onacceptabel voor de business.
Een tweede voorbeeld was bij een bedrijf dat slechts een deel van een hele keten was. Het bedrijf kon wel data restoren, maar dit kon alleen als de ketenpartners ook allemaal een paar dagen terug in de tijd zouden gaan. Uiteraard is dit niet mogelijk.
Een zeer lezenswaardig artikel is "The TAO of Backup". Klik op de pijltjes voor het hele verhaal.
Grappig: “Het heeft geen zin om data te backuppen die niet restored kan worden.” Ik denk dat dit geen backup-probleem is…. (sorry, ik kom uit de tijd dat een niet werkende backup een doodzonde was).