MiTAC International Corporation fuseert zijn twee dochterbedrijven Mio Technology en Navman. In Nederland verdwijnen de Navman producten geleidelijk aan van de markt, maar het nieuwe Mio Technology blijft bestaande Navman-gebruikers wel ondersteunen.
Na de fusie zal het merk Navman slechts blijven bestaan in een beperkt aantal markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Australië en Nieuw-Zeeland. Alle nieuwe producten op de Engelse markt zullen de naam Navman dragen, terwijl het bedrijf aanvankelijk zowel de Navman- als de Mio-producten zal aanbieden in Spanje.
De fusie komt er nadat MiTAC de draagbare navigatieactiviteiten van Navman van Brunswick Corporation had overgenomen in maart 2007. Door de officiële fusie zal één opererend bedrijf worden gecreëerd met een nieuwe merkidentiteit en een nieuw productgamma voor 2008.
Beide bedrijven hebben een geschiedenis van innovatie op de GPS-markt, waaronder een aantal primeurs in de sector, zoals het eerste draagbare navigatietoestel specifiek voor in de wagen, de eerste smartphone met geïntegreerde GPS-ontvanger en het eerste draagbare navigatietoestel met 3D-kaartweergave. Behalve die focus op productinnovatie, zorgt de fusie ook voor een samenvoeging van zeer complementaire distributiekanalen en gedeelde expertise op het gebied van GPS-hardware, software en content.
"Met de fusie van de merken Mio Technology en Navman, zijn twee complementaire organisaties samengebracht die een passie delen: het leveren van de beste navigatie-ervaring aan consumenten. Mio Technology biedt kerncompetenties op het gebied van hardware, terwijl Navman software- en contentexpertise toevoegt. Hierdoor ontstaat een sterker bedrijf dat beter in staat is unieke, innovatieve producten en diensten te creëren," verklaart Samuel Wang, President van Mio Technology Corporation. "2008 zal een opwindend jaar worden voor het nieuw samengestelde bedrijf, met innovatieve nieuwe producten, een aanzienlijk groter personeelsbestand en uitgebreide distributiekanalen. Beide bedrijven worden al erkend als belangrijke spelers op de GPS-markt, met competitieve producten die veel functies bevatten, en het gefuseerde bedrijf bezit het potentieel om een echte marktleider te zijn."