De arbeidsmarkt voor it’ers wordt krapper. Dat is nu al te merken en dat zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar erger worden. Bedrijven moeten dus op zoek naar innovatieve manieren om potentieel personeel te benaderen.
Denk dus niet aan nog grotere auto’s, slimmere telefoons of meer salaris; het zal fundamenteel anders moeten. Er zijn verscheidene manieren om de personeelswerving te innoveren. Integratie van recruitment in het algehele marketing- en communicatiebeleid bijvoorbeeld.
Communicatie ten behoeve van recruitment wordt in de komende jaren een grotere uitdaging dan communicatie ter bevordering van de business. Om het kort te zeggen: werk is er genoeg, maar niet genoeg werknemers. Marketing moet zich dus de komende jaren ook meer gaan richten op de arbeidsmarkt dan op de zakelijke markt. Daarnaast lezen sollicitanten – met name via het internet – de communicatieve uitingen naar klanten en vice versa. Een intensievere samenwerking of zelfs integratie tussen deze twee velden is dus eigenlijk een logische stap.
Deze stap heeft een aantal belangrijke voordelen. Ten eerste ontstaat er een grotere eenvormigheid in het gezicht van het bedrijf naar de buitenwereld. Het wordt nog herkenbaarder in alle uitingen. Ten tweede ontstaan er nieuwe middelen. HR-professionals denken vaak in de geijkte kaders van advertenties, vacaturesites en wervingsbureaus, terwijl marketingprofessionals vaker proberen om de aandacht te trekken met originelere manieren van communicatie. Bijvoorbeeld een viral movie via het internet en met een frietkar langs hogescholen en universiteiten om studenten aan te spreken.
Daarnaast leert HR door de integratie met marketing om meer te denken vanuit de marketinggedachte: wat wil de doelgroep? Waarom komen zij niet op ons (product) af en hoe kunnen we ze overhalen om dat alsnog te doen? Wederom kan deze nieuwe insteek zorgen voor oplossingen buiten de gebaande paden. Zo kan een bedrijf op basis van locatie de juiste professionals mislopen. In dat geval is bijvoorbeeld een tweede vestiging, waar zich een grote groep potentiële werknemers bevindt, een originele en doeltreffende oplossing gebleken voor onze organisatie. Kanttekening is wel, dat zoiets natuurlijk moet worden afgestemd met de businessvraag: is het qua potentiële en bestaande klanten ook aantrekkelijk om naar die regio te gaan?
IT-bedrijven zouden naast deze bijzondere HR-aanpak twee zaken altijd in het achterhoofd moeten houden. Aansluiting maken en houden met het onderwijs is een goede manier om vroeg kennis en naamsbekendheid voor het bedrijf te realiseren. Daarnaast is het allerbelangrijkste: blijf uitdagend. Alleen een modern, uitdagend IT-bedrijf kan de goede mensen binnen halen en vasthouden. Dat kan bijvoorbeeld door te werken met de laatste technologieën, door het bieden van hedendaagse faciliteiten zoals mobiel werken, maar ook door middels publicaties de uitzonderlijke positie van het bedrijf uit te dragen. Uitdaging bieden is essentieel, maar zal ook moeilijk haalbaar worden voor sommige bedrijven: een hoog salaris is nu eenmaal eenvoudiger te realiseren dan hoogwaardige producten en diensten.
André Huizing
General manager Avanade Nederland