Geert Leemeijer verzamelt oude obligaties en aandelen. Ieder waardepapier vertelt een eigen verhaal over een deel van de geschiedenis.
Naam: Geert Leemeijer
Functie: Adviseur subsidies en ict
Bedrijf: HB Berenschot
Hobby: Scripofilie (verzamelen van oude aandelen en obligaties)
De eerste obligatie die ik kreeg zat in de nalatenschap van mijn opa. Dat was een obligatie die uitgegeven was vanwege de aanleg van een Russische spoorweg. Deze obligatie heeft een tijdje boven mijn bureau gehangen, maar later liep ik tegen meer obligaties aan en toen is het begonnen. Inmiddels heb ik twee kasten vol met oude obligaties en aandelen. Op bepaalde stukken ben ik wel trots, maar mijn verzameling is nog lang niet compleet. Ik spaar voornamelijk de aandelen en obligaties van bedrijven of overheden uit de regio Twente of van Russische Spoorwegen. Met de ‘Russen’ is het immers begonnen. Bovendien zijn er catologi van. Ieder waardepapier heeft zijn eigen verhaal. De regionale papieren zijn bijvoorbeeld van Twentse textielbedrijven. De industriële ontwikkeling
vind je dan terug in die aandelen. Ook heb ik een set van waardepapieren van de voorlopers van Unilever (Van den Bergh, Jurgens en Lever). Zo zie je een multinational ontstaan. Een aandeel van Grolsch mis ik helaas nog in mijn collectie. Het bedrijf is belangrijk geweest voor de Twentse industrie. Ook bij andere verzamelaars is zo’n stuk echter onbekend.
Ik vond in een nalatenschap een obligatie uit 1880 van de russische spoorwegen. Een fraai document. zes honderd vijf en twintig roebel waard.
Met een woordje van aanbeveling door Tsaar Alexander.
Weet jij iets over de geschiedenis van dergelijke papieren, en heeft dit waarde?
Beste Hans,
Beetje laat, maar toevallig las ik je reactie nu pas. Als je nog steeds meer wilt weten over de obligatie dan kun je het beste even een afbeelding sturen. Verwacht er niet te veel van: de combinatie “spoorwegen”, “1880” en “625” suggereert dat het gaat om een zeer gangbaar exemplaar.
Geert
Ook ik vond op zolder nog enkele russische obligaties;oa ‘UNE OBLIGATION DE CINQ CENTS FRANCS
DES CHEMINS DE FER DE L’ETAT van 1858 ( op blauw papier),
een obligatie-leening van 1909 der MOSKAU-KIEW-WORONESCH spoorweg-Maatschappij GROOT VIJFHONDERD RIJKSMARK,
denk je dat ze nog iets waard zijn?
Ik las in een krant dat er nog steeds mensen zich bezig houden met ev vergoeding of recuperatie van deze
‘waardeloze’ paoieren???
Weet u hier iets meer over?
Dank je wel
Beetje late reactie maar vondt nu pas dit artikel.
Ik bezit van mijn opa een map met verschillende obligagites van de Russiche en Bulgaarse spoorwegen
uit o.a. 1885, 1895 en meerdere jaren. Natuurlijk ben
ook ik benieuwd of deze wat waard zijn. Indien ja, waar kan deze waarde getaxeerd worden?
Ook ik ben in het bezit van Russische Spoorwegobligaties van verschillende waarden, van de jaren 1893(625, blauw papier), 1898 (meeste, varierend van groen tot oranje en zwart) en 1901. Is het zinvol ze te bewaren of kan ik ze beter van de hand doen ? Wat is dan globaal de waarde en waar kan ik er mee terecht.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Dank voor de reacties. Helaas worden deze niet naar mij doorgestuurd. Vandaar dat het lastig is om te reageren. Dus als u vragen heeft kunt u het beste rechtstreeks een mail naar mij sturen:
geert@stockold.com.
Dank!
Geert Leemeijer
Waar kan ik terecht om te bepalen of enkele (in mijn bezit zijnde) russische obligaties nog waarde heeft?
Ik raad iedereen aan het boek van Geert Mak “een kleine geschiedenis van Amsterdam” vanaf pag. 286 te lezen.'(of helemaal natuurlijk!)
Er kan een persoonlijk verhaal zitten aan Uw nagelaten aandeel Russische Spoorwegen of andere waardeloze aandelen van voor 1940. Misschien wel zo leuk!
Mijn vraag aan U is:
– Had de oorspronkelijke koper iets met de marine of scheepvaart in het algemeen van doen?
Beste Barend en eerdere mailers:
Ik beschik zelf over veel catalogi en andere literatuur, en kan eventueel een taxatie uitvoeren.
Hierbij maak ik altijd van te voren de opmerking dat het alleen gaat om verzamelwaarde. De kans op re�ele economische waarde is te verwaarlozen.
Beste eerdere mailers en lezers,
Ik ben in het bezit van enkele obligaties (hypothecaire geldleening) uit 1926.
Kan iemand bij vertellen waar ik terecht kan om te bepalen of deze nog waarde hebben?