Hippo, de Nederlandse leverancier van open source enterprise contentmanagement en portal-software, heeft in 2007 een uitstekend jaar gedraaid.
Het succesvolle jaar wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer bedrijven de voordelen inzien van het gebruik van open standaarden en open source software. Ook de Nederlandse overheid kondigde in september van 2007 aan dat overheidsinstellingen bij een ict-aanbesteding de voorkeur zullen geven aan open source software.
Omzet
Dit jaar werd Hippo als enige open source leverancier opgenomen in de Deloitte Technology Fast 50, de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland, met een omzetgroei van 517 procent over vijf jaar (2002-2006). In 2007 realiseerde Hippo de grootste groei uit zijn bedrijfsgeschiedenis tot nu toe.
Nieuwe partners en klanten
Tevens breidde Hippo zijn klantportfolio aanzienlijk uit. Het bedrijf sloot overeenkomsten voor de implementatie van zijn open source enterprise contentmanagement en portal-applicaties met onder andere ABN AMRO, ANWB, SDU, ICTU, Incisive Media en de PVDA. Daarnaast werden er nieuwe samenwerkingen aangegaan met ondermeer Lost Boys, IPROFS, Be Value, TDC lighthouse en Hinttech.
Open Source erkenning
Ook het afgelopen jaar kreeg Hippo waardering voor het mede organiseren en spreken op de ApacheCon Europe en USA. Hippo organiseerde daarnaast conferenties over onder andere Apache Wicket en Apache Cocoon.
Arjé Cahn en Ate Douma werden verkozen als member van de Apache Software Foundation (de hoogste status binnen de Apache community). Daarnaast speelde Hippo een actieve rol bij de specificatie van open standaarden (JSR 283, 286 & 301).
Daarnaast kreeg Hippo een plek in de Emerce 100 en een toptien klassering in de categorie "website management". Deze lijst wordt samengesteld op basis van een imago onderzoek door TNS/Nipo. Tjeerd Brenninkmeijer, algemeen directeur bij Hippo: "Dit was een bijzonder succesvol jaar voor Hippo. De markt begint de voordelen van open source software steeds meer in te zien en daar profiteren we van. We hebben overeenkomsten gesloten met zeer interessante bedrijven en ook het aantal partnerschappen flink uitgebreid. Internationaal vinden er ook interessante ontwikkelingen plaats, waardoor we bij Hippo het aankomende jaar met veel enthousiasme tegemoet zien."