Consumenten worden steeds handiger op het web. Dit zegt hybris, specialist in Product Information Management (PIM) en e-commerce. 2008 wordt een belangrijk jaar voor e-commerce. Dat komt door de continu groeiende vraag van consumenten die online winkelen en de retailers die daarop moeten reageren. De voorspelling van hybris is in lijn met gerenommeerde analisten die speculeren over de opkomst van e-commerce 2.0.
Hieronder een aantal belangrijke trends die hybris heeft geïdentificeerd omtrent e-commerce in 2008:
Meer multichannel-oplossingen voor zakelijke gebruikers gebaseerd op een enkele data- en prijsinformatiebron
Websites worden gebruiksvriendelijker en ‘sociaal sympathieker’ dankzij Web 2.0 softwaretoepassingen
Verhoogd gebruik van verkoopcatalogi op retailwebsites met intuïtieve functionaliteiten zoals het omslaan van pagina’s
Statistieken van online klantenservices zijn beschikbaar zodat internetwinkeliers hun serviceniveau en concurrentiepositie kunnen vergelijken en aanpassen
Meer downloadmogelijkheden dankzij functionaliteiten zoals SaaS
Meer integratie met fysieke winkels (ruilen, producten ophalen bij de winkel)
Meer vraag naar oplossingen voor internationale betalingsmogelijkheden, waaronder geautomatiseerde belasting en het berekenen van leveringstermijnen
Integratie van advertorials in winkels van partners (cross-selling), aangezien advertentiebestedingen op het internet steeds verder groeien
Uitgebreide ‘long-tail’ catalogi maken het voor detailhandelaars mogelijk om klanten meer keus te bieden
Ariel Ludi, CEO van hybris, zegt: "Tegenwoordig is de online shopper veeleisend. Dit zorgt ervoor dat detailhandelaars meer voorzieningen moeten treffen. In 2008 zullen consumenten nog meer nieuwe technologieën verwachten om het online winkelen verder te vereenvoudigen. Hierdoor wordt de lat voor de retailers nog hoger gelegd. Wij werken met hen samen om ervoor te zorgen dat zij de vraag van hun klanten kunnen beantwoorden, met de service die zij verwachten. 2008 wordt een uitdagend jaar voor zowel retailers, consumenten als voor e-commerce-experts."