Microsoft verzorgt met Office Communications Server 2007 de realtime communicatie tussen personen in een bedrijf, of dat nu via IM (instant messaging) of telefonie is. Het is de bedoeling dat Office Communications Server 2007 het centrale communicatiepunt in bedrijven wordt.
De telefoon staat nog altijd op de eerste plaats als het gaat om snelle persoon-tot-persoon-communicatie in een bedrijf. Chatten (instant messaging of IM) echter is een goede tweede. Daarna komt e-mail, maar dat is geen realtime-communicatie. Voor dit laatste biedt Microsoft al zijn Exchange Server en hoewel daarin ook een IM-server vervat is, ontbreekt ondersteuning voor telefonie. Microsoft besloot alle realtime-communicatie onder te brengen in een apart serverproduct.
In essentie bestaat Office Communications Server 2007 (OCS2007) uit een VoIP-server die communiceert met VoIP-toestellen die Microsoft Unified Communications (UC) ondersteunen. Microsoft geeft je alvast een startpunt via Microsoft Office Communicator 2007, een softwarematige ip-telefoon met volwaardige ondersteuning voor UC.
Makers van ip-telefonieapparatuur kunnen samenwerken met OCS2007, maar dan moeten ze bepaalde aanpassingen plegen zodat hun apparatuur compatibel wordt met UC. Verschillende fabrikanten hebben dergelijke ondersteuning aangekondigd, maar alleen Nortel heeft die al uitgevoerd.
Presentie
De basis van alle realtime-communicatie is uiteraard dat de gebruiker er overal gebruik van kan maken, uiteraard in twee richtingen. Het ideaal is dat met elke gebruiker van een realtime-communicatiesysteem ook allerlei standaardinformatie als het ware meereist. Denk aan zaken als bereikbaarheidsinformatie en de agenda. Dat laatste vereist een uitwisseling met Exchange Server en die is dan ook voorzien in OCS2007.
De combinatie van gebruiker en alle bijhorende informatie wordt door Microsoft een 'presence' genoemd, letterlijk een aanwezigheid. De Nederlandse en Engelse begrippen betekenen niet helemaal hetzelfde, dus we spreken dan beter van 'presentie'. Die presentie zorgt ervoor dat een werknemer overal in het bedrijf bereikbaar is en ook anderen kan bereiken.
De manier waarop het contact tot stand komt, kun je uiteraard zelf kiezen, maar het kan ook volautomatisch. Zo kun je bijvoorbeeld een telefoon of een softphone gebruiken om een collega te bellen. De communicatieserver kan echter besluiten dat dit niet de meest aangewezen communicatievorm is, omdat de presentiegegevens erop wijzen dat de correspondent bijvoorbeeld in een vergadering zit. In dat geval kan OCS2007 automatisch een SMS of IM-bericht sturen.
Interoperabiliteit
Alle communicatiemiddelen en dus ook de ip-telefoons die je zou gebruiken met het systeem van Microsoft, moeten in staat zijn informatie met Communications Server uit te wisselen via Microsofts Unified Communications (UC). Helaas kun je dus geen gewone softphones of bestaande ip-telefoons (noch SIP, noch Skype) gebruiken met Communications Server. Het moet echt een speciaal aangepast toestel zijn (of software voor een softphone) dat UC ondersteunt.
Als Microsoft ieder ander bedrijf was, zou de industrie dit bedrijfseigen initiatief weglachen. Maar omdat Microsoft Microsoft is, volgen de fabrikanten en komen er dus ip-telefoons voor Microsoft UC op de markt. Overigens hoef je niet per se UC-compatibele ip-telefoons te gebruiken, maar dan gebruik je Office Communicator voor de hele bediening. Die software brengt een verbinding tot stand tussen je eigen ip-telefoon en die van je gespreksgenoot. De eigen softphone van Microsoft (Office Communicator 2007) is eigenlijk veel meer dan alleen een softphone en verzorgt ook IM (chatten). Het werkt samen met Office 2007, zodat een desktopgebruiker vanuit dat zijn kantoorpakket realtime-communicatie binnen en buiten het bedrijf ter beschikking heeft.
Het is wel de bedoeling dat OCS2007 het nummerbeheer uitvoert, dus niet je normale ip-telefooncentrale. Dat vereist dat die telefooncentrale dual-forking en gelijktijdige ringing ondersteunt, ofwel moet de ip-centrale in staat zijn het nummerbeheer uit te besteden aan een hogere autoriteit (lees: OCS2007). Dit alles dient om, zoals Microsoft het uitdrukt, een "rijkere gebruikerservaring te bieden".
Gelijktijdige ringing is de mogelijkheid om meerdere telefoons gelijktijdig te laten rinkelen als het ip-telefoniesysteem niet precies weet waar de gebruiker zich bevindt. Dit is niet specifiek voor Microsoft, er zijn al heel wat ip-centrales die dit standaard ondersteunen. Behalve in bijzondere gevallen zien wij alleen maar nadelen in gelijktijdig rinkelen (lawaaivervuiling, verwarring, noem maar op).
Structuur
OCS2007 kan op één server draaien, of verspreid over meerdere. Voor een ietwat serieuze installatie met alle mogelijkheden en integratie met Exchange, Active Directory en IP-PBX zijn in elk geval meerdere aparte servers nodig. Dat brengt dus een forse investering met zich. De drie hoofdserverdiensten zijn: Front End Server, Web Conferencing Server en A/V Conferencing Server.
Daarnaast is er een Archiving & CDR Server, een Edge Server of bij gedistribueerde systemen zoals de Enterprise-editie, een Back-End Database Server. Die laatste is een apart aan te schaffen product, namelijk Microsoft SQL Server 2008. Je mag toch rekenen op ruim een volledige dag installatiewerk aan deze Enterprise-editie.
Conclusie
Windows-centrisch ingerichte organisaties zullen vast in de wolken zijn met de functionaliteit die Office Communications Server 2007 biedt voor realtime-communicatie. Wij denken echter dat Nederlandse bedrijven niet bepaald staan te springen om OCS2007 te implementeren. Niet alleen omdat de systeemvereisten fors en installatie en integratie ingewikkeld zijn. Er zijn ook nogal wat compatibiliteitsproblemen, voor zowel hardware als protocollen, met bestaande ip-telefoniesystemen. Tot slot zijn er nog de hoge implementatiekosten.
Productinfo
Product: Office Communicatons Server 2007
Producent: Microsoft Inc., USA; www.microsoft.com
Adviesprijs (excl. BTW): niet meegedeeld (Amerikaanse prijzen liggen tussen 699 en 4.000 dollar, naargelang de configuratie en exclusief de benodigde nieuwe hardware).
Systeemvereisten: een of meer Windows Server 2003 Of 2008 met min. dual cpu 3,2 GB of eq. of beter, min. 2 GiB RAM, 2x 18 of 2x 36 GB SCSI disk 15 ktpm en 1 MiB cache, Gigabit Ethernet; voor sommige Enterprise serverdiensten kunnen de minimumvereisten nog hoger zijn (zoals dual core cpu's en 4 GiB RAM).
De Kern
-
Microsoft Office Communications Server 2007 biedt allesomvattende realtime-communicatie (IM en VoIP).
-
Helaas doet Microsoft weer eens aan "embrace and extend" van standaardprotocollen.
Ik vraag me af of die telefoon wel echt van Nortel is. Je ziet zo nog een paar leveranciers die hetzelfde toestel aanbieden zonder het Nortel-logo er op.
Er zijn bedrijven zoals TWIYO (www.twiyo.nl) die OCS als hosted dienst aanbieden. Alle OCS-functionaliteit is dan tegen een vast maandbedrag per gebruiker beschikbaar. De forse kosten gerelateerd aan het aanschaffen van meerdere servers en het koppelen aan bijvoorbeeld een telefooncentrale zijn dan niet van toepassing.
TWIYO’s abonnementen zijn maandelijks opzegbaar. Op deze manier is het mogelijk om zonder hoge investeringen, lange implementatietrajecten of grote risico’s OCS op kleine schaal uit te proberen en vervolgens snel op grote schaal uit te rollen.
> Test: Microsoft weinig gecharmeerd van VoIP-standaarden
Dat is geen nieuws, MS is niet gecharmeerd van welke standaard dan ook. Dat is logisch, want als MS standaarden zou volgen, dan zou het makkelijker zijn om over te stappen naar een andere leverancier als het product je niet bevalt. Wat MS doet is vendor-lockin. Je blijft MS-producten gebruiken, niet omdat ze beter zijn, maar omdat overstappen veel geld kost omdat je alles in 1 keer over moet zetten of je data moet (laten) converteren.
Je kunt je in het kader van Unified Communications afvragen welke standaarden. SIP is als standaard nog niet echt uitgekristaliseerd?
Hoe uitwisselbaar zijn de ‘SIP’ devices van Cisco, Nortel, Alcatel, Polycom, etc ? Dit is volgens mij geen Microsoft ding, maar een momentopname in een industrie die enorm in beweging is. Dit op Microsoft afwimpelen is wat erg gemakkeijk ..
http://www.peterdehaas.net/2008/01/computable-te-1.html
In de Computable van afgelopen weekend staat een review van Office Communications Server 2007 (‘Computable test: Microsoft weinig gecharmeerd van VoIP-standaarden’) door Johan Zwiekhorst. Wij zijn natuurlijk blij dat Computable aandacht besteedt aan Unified Communications en ingaat op Microsoft-producten. Maar er staan in het artikel een aantal onjuistheden en ook in de conclusie kunnen we ons niet vinden.
In de eerste alinea, laatste blok staat: ‘Makers van ip-telefonieapparatuur kunnen samenwerken met OCS2007, maar alleen Nortel heeft die uitgevoerd.’ Dit is niet juist, want vandaag biedt ook Mitel deze integratie met zijn telefonieplatform. In de komende maanden volgen Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, Ericsson, Genesys, NEC en Siemens. Daarnaast bieden ook Audiocodes, Dialogic en Quintum vandaag gateways die OCS2007 (en Exchange Server 2007) koppelen met een bestaande telefonieomgeving. In veel gevallen kan via een dergelijke gateway dus ook met de bestaande telefoonomgeving gewerkt worden. Zie bijvoorbeeld ook wat Gartner hierover zegt: (http://mediaproducts.gartner.com/reprints/microsoft/article3/article3.html).
In de laatste zin onder het kopje ‘Presentie’ staat: ‘In dat geval kan OCS2007 automatisch een SMS- of IM-bericht sturen’. Voor het versturen van SMS-berichten is een oplossing van een derde partij nodig.
Onder ‘De kern’ staat: ‘Helaas doet Microsoft weer eens aan ‘embrace and extend’ van standaardprotocollen.’ Vandaag gebruikt elke leverancier van IP-telefonie een eigen protocol, waardoor interoperabiliteit niet mogelijk is. Jammer genoeg is er in deze zich ontwikkelende markt nog geen standaard waar iedereen aan voldoet. Microsoft is een van de drijvende partijen achter standaardisatie van SIP en maakt via het ‘Open Interoperability Program’ specificaties en documentatie beschikbaar voor andere leveranciers om interoperabiliteit te bewerkstelligen (http://technet.microsoft.com/en-us/office/bb735838.aspx). Microsoft werkt op dit gebied samen met Alcatel-Lucent, Audiocodes, Avaya, Cisco, Dialogic, Ericsson, Genesys, Mitel, NEC, Nortel, Siemens en Quintum.
Onder ‘Interoperabiliteit’ staat: ‘Helaas kun je dus geen gewone softphones of bestaande IP-telefoons gebruiken.’ Als Microsoft een willekeurig ander bedrijf was, zou de industrie dit bedrijfseigen initiatief weglachen? Vandaag worden in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt totaal verschillende (soft)phones gebruikt, die elk met andere spraak- en beveiligingstechnologie werken en ook andere functionaliteit bieden. Om voor gebruikers een uniforme ervaring te bieden, heeft Microsoft de ‘Optimized for Microsoft Office Communicator’ certificering opgezet. Telefoons met deze certificering bieden een hoge audiokwaliteit, vereisen geen installatie van software en maken maximaal gebruik van de OCS2007-functionaliteit. Telefoontoestellen, webcams en headsets met deze certificering worden onder andere geleverd door LG Nortel, Microsoft, Polycom, GN/Jabra, Plantronics en Samsung (zie: http://technet.microsoft.com/en-us/bb970310.aspx).
Onder ‘Structuur’ staat ‘Je mag toch rekenen op ruim een volledige dag installatiewerk aan deze Enterprise Editie’. Daar staan toch ook andere ervaringen tegenover. In een recent artikel ‘Office Communication Server 2007 deployment might be easier than you think’ op NetworkWorld.com (http://www.networkworld.com/newsletters/gwm/2008/0121msg2.html?fsrc=rss-microsoft) spreekt over iets meer dan 2 uur.
Onder ‘Structuur’ staat: ‘Dat brengt dus een forse investering met zich mee’ en in ‘Conclusie’: ‘Wij denken echter dat Nederlandse bedrijven niet bepaald staan te springen om OCS2007 te implementeren. Niet alleen omdat de systeemvereisten fors en de installatie en integratie ingewikkeld zijn. Er zijn ook nogal wat compatibiliteitsproblemen, voor zowel hardware als protocollen, met bestaande ip-telefoniesystemen. Tot slot zijn er nog de hoge implementatiekosten.’ Unified Communications, dat allerlei vandaag nog gescheiden communicatievormen samensmelt, is inderdaad complexe technologie.
Bij de conclusie willen we twee kanttekeningen maken. Ten eerste zien we een enorme belangstelling voor OSC2007 en een flink aantal grotere en kleinere klanten heeft OCS2007 inmiddels geimplementeerd, waaronder Inter Access, Deloitte, e-office, Interroute, MultiMate, PGGM, Rabobank en Shell. Ten tweede beschouwt het artikel OCS2007 puur vanuit een technisch perspectief, en laat voordelen voor gebruikers en organisaties volledig buiten beschouwing. Enkele gemeten voordelen zijn bijvoorbeeld: klantvragen 80% sneller beantwoorden, 30% kortere doorlooptijd van projecten, een flinke besparing van reistijd en -kosten, 40% reductie van de informatieoverload via emailverkeer en een 30% verlaging van vergaderkosten. Onderzoek van Forrester laat een rendement op de investering zien van meer dan 500% (http://download.microsoft.com/download/f/b/9/fb9ff050-708b-489f-a82a-5db3551e042d/TEI%20of%20Microsoft%20UC%202007%2017Oct07.pdf). Unified Communications is een goed voorbeeld van hoe IT betere ondersteuning kan bieden aan de gebruikers en de organisatie. Daarmee komen zaken als het aantal benodigde servers en de installatietijd in een volledig ander perspectief te staan.
Rene van Dormolen, product manager Unified Communications, Microsoft Nederland
Beste Rene,
Het is inderdaad waar dat er ondertussen meer fabrikanten OCS2007 ondersteunen, maar ik schreef mijn artikel in november en toen was alleen Nortel klaar.
En het is ook waar dat veel ip-telefoniebedrijven hun eigen protocols ondersteunen en dat ook hun SIP-producten niet uitwisselbaar zijn, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat Microsoft dat dan ook maar moet doen.
Je negeert trouwens mijn opmerking over de audio/video-protocols waar Microsoft bestaande standaarden negeert en gewoon zijn eigen (uiteraard beschermde) protocols verplicht.
OCS2007 ondersteunt bovendien SIP alleen maar voor het tot stand brengen van de verbinding, al de rest gebeurt weer met bedrijfseigen protocols of uitbreidingen.
Mvg,
Johan