Software-as-a-Service zal dit jaar definitief doorbreken. Het zal op grote schaal gebruikt worden en de voordelen worden goed zichtbaar. Daarnaast neemt het ict-budget verder toe. Dat voorspellen de leden van het Computable Panel in vooruitblik op 2008.
Webdiensten worden in 2008 op grote schaal ingezet. Bedrijven maken nu al gebruikt van Software-as-a-Service (SaaS), maar het komende jaar worden de voordelen van saas nog duidelijker. Dat voorspellen de leden van het Computable Panel. "SaaS wordt het in 2008, maar dan doorgevoerd in het echte concept (SIMT: Scalable Instance, Multi Tenant), zodat alle voordelen van SaaS, zoals onderhoudbaarheid, schaalbaarheid en flexibiliteit maximaal benut kunnen worden", schrijft panellid Marteniek Bierman. "Nog meer dan nu zullen aanbieders voor dit model kiezen," denkt Edwin van Asch. Mark Vroom: "Misschien breekt het niet door onder de naam SaaS, maar onder een andere trendy naam."
Volgens Ruud Ramakers komt de doorbraak van saas mede doordat er steeds meer ontwikkeltools van leveranciers, zoals Google en Salesforce, beschikbaar komen. "Steeds meer ict-managers constateren dat het onderhouden van een eigen infrastructuur en eigen applicaties vanwege de gestelde eisen steeds complexer wordt en dat hun budget niet navenant groeit", schrijft hij.
Hoger budget
Die complexe infrastructuur zorgt ook voor groei van het ict-budget in 2008, schrijft Steven van ’t Veld. Mark Vroom merkte al dat zijn budget de afgelopen tijd steeg. Dick Kroon: "Er komt een inhaalslag na de magere jaren begin deze eeuw." Coolen verwacht dat bedrijven steeds voorzichtiger om zullen gaan met het budget. "Bedrijven geven niet meer het totale budget in één keer uit. Iedere stap wordt apart beoordeeld, waardoor het risico dat er miljoenen worden gespendeerd aan systemen die uiteindelijk niet werken verminderd wordt."
Ook Michel Bayings ziet een slimmere besteding van het geld. "Bij de besteding van budgetten heb ik vooral gemerkt dat bedrijven meer projecten willen hebben die ook hun zichtbaarheid in de markt vergroten en zo een toegevoegde waarde biedt." Van ’t Veld verwacht dat bedrijven überhaupt voorzichtiger zullen omgaan met geld. Hij denkt dat dit is ingezet door het rapport van de Rekenkamer over ict-projecten bij de overheid. "Waar het komende jaar wel wat meer geld aan besteed wordt, is het versimpelen/verbeteren van it-infrastructuren."
SaaS zal waarschijnlijk inderdaad snel furore maken, al is het maar doordat de business hiermee de touwtjes weer in handen kan krijgen. Hiermee verwijs ik naar de manier waarop de it volgens mij aan de haal is gegaan met haar machtspositie. De business heeft nu dus de mogelijkheid om met een andere partij in zee te gaan, desnoods om de eigen it-dienstverlener, ja zelfs eigen it-afdeling, heen. En zoals die dingen gaan zal deze beweging weer te ver doorschieten. Ik wijs daarom graag op de gevaren van het niet vroegtijdig onderkennen dat er een integratiestrategie nodig is bij het inzetten van SaaS in het eigen systeemlandschap. Zoals wij in een nog te publiceren artikel concluderen:
“SaaS biedt veel voordelen, snelheid en prijs zijn nu de belangrijkste drijfveren voor het huidige enthousiasme. SaaS heeft echter een schaduwzijde in de vorm van moeizame integratie. Het is dus zaak om vooraf te anticiperen en waakzaam te zijn op silovorming. Indien dit wordt nagelaten keren de voordelen van SaaS zich tegen de afnemer en wordt de adoptie op langere termijn een kostbare zaak.
Een strategie die faciliteert bij integratie is het niet rechtstreeks gebruik maken van een SaaS applicatie. Gebruik makend van een integratielaag die de SaaS silo ontvlecht en deze, vergezeld van ondersteunende diensten, aanbiedt als een dienst: ‘Integration as a Service’ of ‘IaaS’. Deze integratiedienst wordt idealiter door een onafhankelijke partij geleverd: de System Integrator in de rol van Service Integrator.”
Met andere woorden, Saas betekent werk aan de winkel voor de SI’s. Terugwinnen van het vertrouwen van de business is hierbij prioriteit een!
Ik ben van mening dat integratie door SaaS juist een stuk eenvoudiger wordt. Alle systemen zijn via een webinterface te gebruiken en via deze zelfde webinterface dus ook te koppelen. Van silo-vorming is hierdoor totaal geen sprake. In het toevoegen van een onderhoudsintensieve integratielaag zie ik daarom ook geen toekomst. In in lichtgewicht koppelingen via de webinterface waarbij de koppeling zelf ook een SaaS-oplossing is zie ik echter een gouden toekomst.
@ Niek: Je bekijkt ‘integratie’ volgens mij te nauw, namelijk alleen voor de user interface. Het gaat fout op andere lagen: zoals de proceslaag en de datalaag.
Ik geef je wat voorbeelden:
Hoe zorg je ervoor dat een Salesforce.com-‘klant’ en een SAP-‘klant’ kunnen worden opgenomen in je bi-omgeving? Of gebruik maken van je ‘in house’ cms om je intranet as a Service te onderhouden? Of nog een mooie: hoe zorg je ervoor dat je corporate Gmail-account (is ook SaaS!) kan worden doorzocht door je enterprise zoekmachine?
Nee, er is meer nodig aan integratie onder de motorkap om de belofte van SaaS waar te maken.
Over welke ‘moeizame integratie’ heeft Robert het? Een corporate Gmail-account in combinatie met SAP? Misschien zijn er wel SaaS-oplossingen, die zelf de nodige integratiemogelijkheden leveren. Zo maakt Twinfield een heel mooie koppeling mogelijk via webservices, zijn er voor bijvoorbeeld Sugar CRM integraties met o.a. Asterisk en Outlook en kent Covide zelfs een compleet geintegreerde SaaS-oplossing voor CRM-Groupware-VoIP PBX en CMS.
Misschien ligt het ook aan de doelgroep? Veruit de meeste bedrijven hebben bijvoorbeeld helemaal geen eigen IT-afdeling en zijn voor 100% afhankelijk van hun leverancier. Leuk voor die leverancier, maar heel wat minder voor de klant.
In hun geval is SaaS een enorme verbetering. Niet alleen vanwege de lagere kosten, maar vooral omdat ze niet langer afhankelijk zijn en er geen zorg meer is voor updates, backups en het onderhoud van het systeem.
@Willem: Mijn punt was dat je van meet af aan een integratiestrategie moet hebben. Natuurlijk zijn sommige SaaS-pakketten beter toegerust voor integratie en andere niet.
Mijn waarschuwing geldt voor de organisaties die lukraak SaaS-apps inhuren en vergeten dat de gegevens bijvoorbeeld uiteindelijk toch bij elkaar moeten komen.
Los daarvan kun je je afvragen of het verstandig is dat elke huurder zijn eigen integratieinspanning levert door een api of services aan te roepen …
Mooi voorbeeld van wat Robbert volgens mij bedoelt:
“Facebook won’t join Open Social, and you can forget about the pipe dreams of the Data Portability movement. The simple fact is, as the market leader, there is no benefit for or strategic advantage in Facebook making your data available to you in any format you wish.”
http://www.downloadsquad.com/2008/01/03/scobleized-why-facebook-will-never-give-your-data-back/