2007 is beslist geen saai jaar geweest voor de Business Intelligence adepten. Maar ik hoop dat 2008 beter wordt. Het was namelijk stil op het innovatie-front. 4 B.I. vendors beheersen nu meer dan 50% van de $ 5 miljard B.I. markt. Consolidation kills Innovation. Veel meer van hetzelfde vernieuwingen of me too. En heel veel nieuwe service providers. En de klanten die Business Intelligence gingen gebruiken werden ook steeds saaier: Pragmatists & Laggards. Business Intelligence werd aangeschaft in 2007 vanwege TCO en niet op basis van ROI. Ja, er is een subtiel verschil……Waar gaat het nou om met Business Intelligence als de enige aardige marketingleus luidt: Getting Smart is getting cheaper. Een prijsmarkt?
In ieder geval zat er gisteren in mijn mailbox een eerste annoncering van een nieuw B.I. product-bedrijf. Nota bene in België (ik dacht dat die alleen bezig waren met de splitsing). En ik voorvoel ook dat het slechts een kwestie van tijd is wanneer de eerste nieuwe spelers komen met Collaborative B.I. (niet de B.O. versie, maar “share your proprietry data”). En dit jaar zal ook mijn stokpaardje “Lettertjes B.I.” zijn eerste Lighthouse customer krijgen. Wacht maar af. We krijgen zelfs analyse-instrumenten die snappen wie ik ben en wat ik zoek.
Ik smacht naar nieuwe dingen. We willen geen oplossingen meer voor nog groter, sneller en bling bling. Dit jaar wordt Innovatie. Nieuwe dingen. Niks geen ROI en TCO. Gewoon lekker uitproberen. Want in 2009 komt de echte shake-out. De grote opruiming van al die bedrijven die in 2008 de nieuwe dingen niet durfden uit te proberen. Business Intelligence maakt informatie tot een productiefactor. O ja, dan moeten we de oude B.I. in 2008 ook nog wat simpeler maken. Dat we het eenvoudig kunnen uitleggen op een whiteboard bijvoorbeeld.
Andries Bottema